2023-07-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder

Alltså, er propaganda är till och med mer efterbliven än vad ni själva är.

Observera att jag skrev påstås, av denna ryska källa. Jag påstår ingenting själv. Det kanske slogs ut 2, 22 eller 0 stridsvagnar. Det kanske inte ens var någon strid där och då alls. Ingen av oss är på plats bland de ryska eller ukrainska förbanden och vi kan därför inte se med egna ögon hur 21 stridsvagnar har slagits ut (eller inte) på den platsen under det senaste dygnet.

Ditt påstående igår om att 20 - 30 ryska artilleripjäser slås ut per dygn är ju långt mer fabulöst än att ett par ukrainska kompanier gick åt vid ännu ett misslyckat anfall. Tidvis så har ju Ukraina bränt upp en bataljon om dagen så dessa siffror är inte alls omöjliga.

Det vi kan konstatera är att det hela tiden kommer nya filmer och bilder på ukrainska fordon som skrotas och soldater som dör.
2023-07-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är i regel svårt att bedöma mitt i händelserna. Emellertid är det en i det närmaste tidlös fråga om man operativt skall anfalla på bredden eller på djupet. Flera faktorer kan påverka sådana beslut, t ex terrängen, minläget, vägnätet, egen underhållsförmåga, fiendens grupperingar mm. Det finns fördelar med båda, men också risker på motsvarande sätt.

Ukraina kan också ha som målsättning att locka fram ryska anfall och få dessa att tappa kraft och sedan avskära och nedgöra desamma. Men, ännu är läget för osäkert för att kunna göra några säkra bedömningar. (I den mån bedömningar någonsin är säkra.)

Jo fast "locka fram" ryskt anfall i dessa små områden där offesiven är? hade dom tänkt att ta tillbaka varenda cm i Ukraina får dom nog locka Ryssen lite snabbare.. det är enorma områden kvar.. dom har max tagit ett par mil av typ 200 mil frontlinje och har ännu mer landområden kvar. Om du ser på kartan är ju dom blåa fälten små i jämförelse med allt annat.
Senast redigerad av Menea 2023-07-27 kl. 11:50.
2023-07-27, 11:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det vi kan konstatera är att det hela tiden kommer nya filmer och bilder på ukrainska fordon som skrotas och soldater som dör.
Jo, det kommer ständigt filmer på ryssar som dör också.

Vad man dock ska dra öronen åt sig är när den ryska sidan systematiskt visar samma förstörda stridsfordon från nya vinklar och påstår att det är nya ukrainska förluster.

Jag har följt just den rapporteringen sedan början av kriget och just den rapporteringen leder ryska sidan med hästlängder. Under den första ryska offensiven så var det vanligt att ryska sidan visade påstådda ukrainska förluster men som senare visade sig vara ryska fordon som förstördes. Detta försvann delvis när det började komma "vattenstämplar" på filmklippen.

Denna typ av propaganda är unik för rysk sida vill jag påstå.
2023-07-27, 11:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jo fast "locka fram" ryskt anfall i dessa små områden där offesiven är? hade dom tänkt att ta tillbaka varenda cm i Ukraina får dom nog locka Ryssen lite snabbare.. det är enorma områden kvar.. dom har max tagit ett par mil av typ 200 mil frontlinje och har ännu mer landområden kvar. Om du ser på kartan är ju dom blåa fälten små i jämförelse med allt annat.

Modern manöver krigföring strävar inte i sig efter att ta stora terrängområden, utan efter att ernå systemkollaps på fiendesidan, varvid terrängerövrande så att säga kommer av sig självt. En gissning är att det är orsaken till det ukrainska intresset för artilleribekämpning och att slå mot logistikpunkter mm. På det sättet kan man uppnå systemproblem på rysk sida och genom markanfall så att säga få korthuset på fall. Särskilt om man kan locka ryssarna till för dem ogynnsamma motanfall.
2023-07-27, 11:54
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Observera att jag skrev påstås, av denna ryska källa. Jag påstår ingenting själv. Det kanske slogs ut 2, 22 eller 0 stridsvagnar. Det kanske inte ens var någon strid där och då alls. Ingen av oss är på plats bland de ryska eller ukrainska förbanden och vi kan därför inte se med egna ögon hur 21 stridsvagnar har slagits ut (eller inte) på den platsen under det senaste dygnet.

Ditt påstående igår om att 20 - 30 ryska artilleripjäser slås ut per dygn är ju långt mer fabulöst än att ett par ukrainska kompanier gick åt vid ännu ett misslyckat anfall. Tidvis så har ju Ukraina bränt upp en bataljon om dagen så dessa siffror är inte alls omöjliga.

Påstår? då ska du posta din anusdynga i konspirationer, att "påstå" att dom slagit ut 21 stridsvagnar på en dag i ett ltet frontavsnitt....

Jag har aldrig påstått nåt om 20-30 ryzka artelleripjäser... är vatnik full?
2023-07-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, det kommer ständigt filmer på ryssar som dör också.

Vad man dock ska dra öronen åt sig är när den ryska sidan systematiskt visar samma förstörda stridsfordon från nya vinklar och påstår att det är nya ukrainska förluster.

Jag har följt just den rapporteringen sedan början av kriget och just den rapporteringen leder ryska sidan med hästlängder. Under den första ryska offensiven så var det vanligt att ryska sidan visade påstådda ukrainska förluster men som senare visade sig vara ryska fordon som förstördes. Detta försvann delvis när det började komma "vattenstämplar" på filmklippen.

Denna typ av propaganda är unik för rysk sida vill jag påstå.

Det är mycket repriser, jo. Vissa klipp får man se igen med några månaders mellanrum. Ryssarna ljuger, överdriver, mörkar och vinklar en del mellan varven. Absolut. Regimen i Kiev är ju dock på en rent lyteskomisk och slapstickartad Bagdad Bob-nivå och ljuger ofta så hejdlöst att västerländsk mainstreammedia som inte gör något annat än att ljuga om allt måste moderera det hela lite eftersom det annars skulle framstå som helt absurt även för den mest fåraktiga NPC där ute.

Njae, det har enligt min uppfattning förekommit att den ukrainska sidan, och västerländsk mainstreammedia, har visat ukrainska förluster och påstått (eller trott, journalister är pack som inte kan någonting) att det är ryska förluster.
2023-07-27, 12:03
Medlem
Citat:
Påstår? då ska du posta din anusdynga i konspirationer, att "påstå" att dom slagit ut 21 stridsvagnar på en dag i ett ltet frontavsnitt....

Jag har aldrig påstått nåt om 20-30 ryzka artelleripjäser... är vatnik full?

Det kanske inte var du men det var dock någon av er som påstod det som absolut sanning här igår.

Nästan allt som kommer från Kiev, Washington, London och mainstreammedia är vilda och ofta helt grundlösa och obevisade påståenden. Hela "Ukraina" kan mer eller mindre flyttas till konspirationer med dina krav.
2023-07-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Modern manöver krigföring strävar inte i sig efter att ta stora terrängområden, utan efter att ernå systemkollaps på fiendesidan, varvid terrängerövrande så att säga kommer av sig självt. En gissning är att det är orsaken till det ukrainska intresset för artilleribekämpning och att slå mot logistikpunkter mm. På det sättet kan man uppnå systemproblem på rysk sida och genom markanfall så att säga få korthuset på fall. Särskilt om man kan locka ryssarna till för dem ogynnsamma motanfall.

Haha, där kom "manöverkrigföring" igen. Ukraina visar hela tiden nya exempel på detta när de köttar på med det ena misslyckade självmordsanfallet efter det andra. Vad det nu än är som pågår i Ukraina så är det i alla fall inte någon "manöverkrigföring". Inte från någon av sidorna. Möjligen försiggår denna manöverkrigföring i huvudet på de amerikanska och brittiska officerare som "rådger" Ukrainas styrkor men i verkligheten ser man inga spår av den.

"Ernå"? En kombination av erhålla och uppnå?
2023-07-27, 12:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är mycket repriser, jo. Vissa klipp får man se igen med några månaders mellanrum. Ryssarna ljuger, överdriver, mörkar och vinklar en del mellan varven. Absolut. Regimen i Kiev är ju dock på en rent lyteskomisk och slapstickartad Bagdad Bob-nivå och ljuger ofta så hejdlöst att västerländsk mainstreammedia som inte gör något annat än att ljuga om allt måste moderera det hela lite eftersom det annars skulle framstå som helt absurt även för den mest fåraktiga NPC där ute.

Njae, det har enligt min uppfattning förekommit att den ukrainska sidan, och västerländsk mainstreammedia, har visat ukrainska förluster och påstått (eller trott, journalister är pack som inte kan någonting) att det är ryska förluster.
Du får gärna visa ett av dessa är du snäll. Visa mig när västerländsk media presenterat ryska förluster som är ukrainska. Gärna svenska Aftonbölandet som ni bara påstår ljuger.

Under tiden får du gotta dig med lite falsk rysk propaganda som är enkel att hitta.
https://twitter.com/IuliiaMendel/status/1667189477268242433
https://twitter.com/molfar_global/status/1680983682088050688
https://twitter.com/Lyla_lilas/status/1684296921383329794
2023-07-27, 12:15
Medlem
Citat:
Den störste skitsnackarern här är du, att du fantiserar om att andra är värre är väl bara ännu ett bevis på din dårskap. ryzzpack.

Varsågod. En flitig Ukrainadåre som påstår detta.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
2023-07-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Du får gärna visa ett av dessa är du snäll. Visa mig när västerländsk media presenterat ryska förluster som är ukrainska. Gärna svenska Aftonbölandet som ni bara påstår ljuger.

Under tiden får du gotta dig med lite falsk rysk propaganda som är enkel att hitta.
https://twitter.com/IuliiaMendel/status/1667189477268242433
https://twitter.com/molfar_global/status/1680983682088050688
https://twitter.com/Lyla_lilas/status/1684296921383329794

Här har vi brittiska The Sun som så sent som i förrgår visade när en ukrainsk Leopard sprängs av en rysk Lancet och påstår att det är en rysk stridsvagn som sprängs.

https://youtu.be/fVmhxx5VrAA

Rent lyteskomisk nivå på lögnerna från "västerländsk" mainstreammedia.
2023-07-27, 12:22
Medlem
brunnsangs avatar
cv90 på kamikazeuppdrag

https://t.me/remylind21/5902

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här