Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jo, det kommer ständigt filmer på ryssar som dör också.
Vad man dock ska dra öronen åt sig är när den ryska sidan systematiskt visar samma förstörda stridsfordon från nya vinklar och påstår att det är nya ukrainska förluster.
Jag har följt just den rapporteringen sedan början av kriget och just den rapporteringen leder ryska sidan med hästlängder. Under den första ryska offensiven så var det vanligt att ryska sidan visade påstådda ukrainska förluster men som senare visade sig vara ryska fordon som förstördes. Detta försvann delvis när det började komma "vattenstämplar" på filmklippen.
Denna typ av propaganda är unik för rysk sida vill jag påstå.
Det är mycket repriser, jo. Vissa klipp får man se igen med några månaders mellanrum. Ryssarna ljuger, överdriver, mörkar och vinklar en del mellan varven. Absolut. Regimen i Kiev är ju dock på en rent lyteskomisk och slapstickartad Bagdad Bob-nivå och ljuger ofta så hejdlöst att västerländsk mainstreammedia som inte gör något annat än att ljuga om allt måste moderera det hela lite eftersom det annars skulle framstå som helt absurt även för den mest fåraktiga NPC där ute.
Njae, det har enligt min uppfattning förekommit att den ukrainska sidan, och västerländsk mainstreammedia, har visat ukrainska förluster och påstått (eller trott, journalister är pack som inte kan någonting) att det är ryska förluster.