2023-06-10, 00:11
Medlem
Den ukrainska motoffensiven misslyckades kapitalt. Jag skrattade vid åsynen av många tyska stridsvagnar som gick åt ena hållet och sedan exploderade. ☺
2023-06-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Förutom skyttegravarna ryssarna grävt så har de väl också lagt ut massvis med landminor. Hur klarar ukrainarna av dessa?

Dessutom har ukrainarna lagt ut en massa minering själva, av förklarliga skäl, och den måste också röjas innan man kan avancera. Inget lätt företag, detta.
2023-06-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Den ukrainska motoffensiven misslyckades kapitalt. Jag skrattade vid åsynen av många tyska stridsvagnar som gick åt ena hållet och sedan exploderade. ☺

Du tror att motoffensiven var idag och bara idag alltså? Du får nog tänka om, de fortsätter imorgon och det lär ta iaf någon månad innan man kan se åt vilket håll det här lutar.
2023-06-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Vad händer om och när Ukraina återerövrat sitt lands territorium och jagat ut ryssarna?Vad händer med Putin då? Kommer han sitta kvar vid makten? Kommer Ukraina fortsätta in över ryska gränsen tills Putin är borta? För så länge Putin sitter kvar kommer väl Ukraina alltid känna sig hotade och befara nya anfall från rysk sida?

Putin och den ryska ledningen, som har satt de ryska soldaterna i den här situationen, kommer försvinna när Ukraina kontrollerar Krim, dvs bron till Krim. Den ryska propagandan kommer de kommande två veckorna göra allt för att försöka säga att det är lugnt, det är det inte.
2023-06-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tror inte dom gömmer sig men med tanke på att Ryssland skulle få slut på pengar soldater utrustning osv redan för 10 mån sen enligt Nato så tror jag dom har nog några fler överraskningar kvar

Vi väntar otåligt på ryska överraskningar som inte är det gamla vanliga med attacker på kvinnor och barn i hyreshus.
2023-06-10, 00:34
Medlem
Tyska stridsvagnar som brinner i Ukraina i ett krig mot Ryssland.

Klassiker.
2023-06-10, 00:38
Avstängd
Tråkigt att ukrainarna ska vara så macho och vilja ha tillbaks förlorat land. De borde sätta in eldstriden inne i Ryssland i stället, där finns chansen att lyckas. Att vända ryssarna mot den psykotiska dvärgen i Kreml, det kan inte vara alltför svårt. Belgorod först, sen kanske Voronesz eller Tula. Militärexpterna är helt irrelevanta, det gäller för Ukronazisterna (även om de nu kallar sig det så är de inga nazister) att söndra republiken Ryssland.
2023-06-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Om Ukraina lyckas med motoffensiven - vad innebär det?
Räcker det med att de återtar vissa städer eller måste de jaga ut ryssarna från Krim?
Vad är målet för att motoffensiven ska anses lyckad?
Å andra sidan om de inte lyckas återta territorium vad händer då?
Kommer Nato att skicka in trupper för att hjälpa till?
Jag saknar rationella analyser över olika tänkbara utgångar av denna motoffensiv.
Det finns flera saker att beröra här, men offensiven räcker inte, om du med "räcker" och "lyckas" menar att kriget skulle ta slut. En ganska okontroversiell definition av "lyckad offensiv" är nog att man skulle nå Azovsjön (och säkra området bakom sig) och därmed dela de ryska styrkorna i två. Men det ingår knappast i offensiven på marken att rent militärt ta tillbaka alla ockuperade territorier, utan det är något som kommer ske i ett samspel mellan diplomati och politik, hur ryssarna reagerar på offensiven och vad som händer sedan.

Olika tänkbara utgångar kan ju vara alltifrån att Ukraina misslyckas med att nå Azovsjön i nuläget, till en rysk kollaps och regimförfall. Dvs att saker sker både på marken och det politiska planet.

En person som mycket förtjänstfullt kan tala kring detta och inte har militära glasögon är filosofen Vlad Vexler och hans senaste video var väldigt klar och tydligt, kort och kärnfull: https://www.youtube.com/watch?v=JP1Btokmws0

Ukraina VET att kriget inte är slut ens om man med våld lyckas köra ut Ryssland hur hela Ukraina och man hoppas att en kil mot Azovsjön ska bli en första del i en process där Ryssland inte längre har logistisk förmåga att hålla sig kvar på Krym, åka hem och detta i sin tur gör situationen ohållbar för Putin, varpå regimen kollapsar. Alla former av stillestånd, vapenvila, ett de facto-slut på kriget med ett intakt Ryssland kommer leda till att Ryssland fortsätter med t.ex. sina terrorbombningar av Kyiv, gränsattacker, sabotage och allmänt ofog. Det finns alltså ingen lösning på kriget som enbart handlar om militära operationer.

I bästa bästa fall ur ukrainsk synvinkel räcker en kil till Azovsjön för detta, men det är inte troligt att det är tillräckligt och Ukraina är väl medveten om detta. Jag vet inte vad det skulle kunna finnas för "värsta scenario" där själva offensiven ändå lyckas operativt, det vore en intressant analys. Dvs, allting går bra militärt, men ingenting annat händer på det politiska planet. Målet med själva offensiven är dock högst troligt att nå just Azov även om det antagligen finns utrymme för överraskningar och maximala och minimala scenarier. Men man kommer nog inte "springa hela vägen till Krym" denna gång.

NATO kommer inte skicka in trupp, det behövs att något annat rejält förändras i realiteten, som t.ex. massförstörelsevapen. Däremot kommer Ukraina snart ha GLSDBs och efter ytterligare en tid åtminstone F-16. Det kommer oavsett om offensiven lyckas eller inte, och oavsett offensivens konsekvenser (såvida det inte är alldeles extraordinärt åt något håll). Men vad som händer därefter vette fåglarna. Personligen har jag varit övertygad om sedan länge att det kommer sluta antingen med att NATO och Ryssland ryker ihop på riktigt, eller så blir det en rysk regimkollaps (inte nödvändigtvis uteslutande scenarier dock), men det är bortom åtminstone ukrainsk kontroll och är inte avhängigt offensiven, utan bar en cynisk realitet som jag tror vi får se alldeles oavsett. Kriget i Ukraina är en slags analog till "the poney war", tiden mellan Tyskland och Sovjets angrepp på Polen och att kriget drog igång på allvar i egenskap av världskrig. Tack och lov, tror jag faktiskt att det kommande tredje världskriget blir det mildaste av de världskrig vi sett hittills...
2023-06-10, 00:44
Medlem
Citat:
Vadå? Moskva har ju fallit och Putin är i Haag. Kan du låtsas se in i framtiden, kan väl jag?
2023-06-10, 00:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är Ukrainas motoffensiv, INTE vaccin, Putin och Medvedev eller vad ni tycker om varandra. Inlägg raderade, varningar utfärdade.

/Mod
2023-06-10, 00:47
Medlem
Arethas avatar
Citat:

Alla två, typ?
Det är ett jävligt märklig fenomen detta, den putinistiska glädjen över att den ryska krigsmakten faktiskt har någon sorts förmåga att slå ut västerländskt pansar. Är det inte en jävligt lågt satt ribba? Efter alla tusentals ryska stridsvagnsvrak vi sett?

Alla andra har insett att vi kommer att få se förluster av leoparder, bradleys och cv90 mm.
2023-06-10, 00:48
Medlem
Allt tyder på fiasko än så länge.

Inte konstigt. Ukraina går från maktförhållandet 3:1 i försvar till 1:3 vid anfall.

Det ser dystert ut för Ukraina. Om de misslyckas nu kommer ryssarna bara stärka sina försvarslinjer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in