Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Jag upprepar: du tolkar mina ord efter behag. En lika sann halvsanning är att jag anser patriarkatet vara sanning. Men det väljer du konsekvent bort för att verkligheten ska framstå så som du vill att den ska framstå. Du skriver en egen berättelse.
jag tolkar dina ord precis så som de står.
Läs dig själv tack.
Citat:
Statistik är en tolkningsfråga, och med tanke på hur du tolkar saker, så behövs det mer än så.
Statistik är statistik. Och i denna sak finns det faktiskt inte så många sätt att tolka siffrorna på.
har du ex. 100% män i parlamenten, domstolarna, universiteten etc etc etc så har du.
Citat:
Intressant att du ständigt måste peka på extremen, "talibanen".
Det är här det händer. Detta är kärnan i mitt resonemang; den feministiska analysen utgår ifrån extremen och projicerar den på normalen. Det gör mannen till "talliban", våldtäktsman etc etc.
Det blir såklart missvisande och leder till nya problem.
Inte minst kan det förklara varför så många arga röster riktas mot dagens feminism.
Det gör jag för att vara så tydlig det går. Män med åsikter som du verkar behöva att man är så överdrivet TYDLIG som möjligt. Talibaner är "extrema" idag ja, men deras tänk var normen inte alltför länge sedan även i Sverige och delar av dessa idéer lever kvar i Sverige i allra högst välmåga.
Du återfinner det hos män som anser att de ska ha rätt att köpa sex ex. att de kan "passa på" när kvinnor sover, är medvetslösa, drogpåverkade eller skiträdda...för det är ändå kvinnans ansvar och inte deras eget vad de gör. Att de inte ska behöva ta ut föräldraledighet eller vab eller deltid, för det är ju kvinnors ansvar etc etc etc.
Allt ovan, syns i div. svensk statistisk som rör sexuellt våld, inkomstskillnader mellan könen efter att barn kommit in i bilden, kvinnors stressnivåer, samt medföljande sjuksrkrivnignar som inte finns hos män..etc etc
Du vet allt detta redan, men du verkar ha problem ta in fakta av denna sort.
Citat:
Jag vill veta exakt hur den meningen är kopplad till verkligheten. Och du kommer inte att ge mig svar.
När jag tittar på historien så hittar jag inte de mönster som feminismen säger ska finnas där.
Det ser mer ut som att feminismen projicerar moderna ideologiska föreställningar på historien vilket leder till exakt den historiebeskrivning man vill ha.
Jag får leta vidare efter sanningen.
Du vill veta hur
" Påstår du att 2000 år av patriarkat inte var en form av "diskriminering"?"
hör ihop med verkligheten?
Verkligen? Du hittar inget "mönster" av kvinnoförtryck i historien??
Är du helt blind, har isne gått i skola överhuvudtaget, kan ingenting om historia?
Citat:
Nej, jag köper inte att FB:s "kvinnohat" är ett bevis på ett historiskt patriarkat.
FB:s kvinnohat drivs av pathos. Det skulle kunna vara en motreaktion på någon upplevd orättvisa som de projicerar på feminismen. Exakt vad och i vilken grad det är motiverat kan diskuteras, men att påstå att samhällsnormer genom tiderna har motiverats av kvinnohat är rent nonsens.
Flashbacks kvinnohat är uråldrigt.
Föraktet mot kvinnors sexualitet ex. är uråldrigt, skapat genom årtusenden av religiösa gubbar i lustiga hattar, hat mot kvinnor. Du kan läsa detta i de flesta religiösa texter, i gammal filosofi m.m. m.m.
Att kvinnor har kallats och setts på som "horor" ex. förnekar du att det är gammalt?
Ursäkta men...
Citat:
Ja, men generaliseringarna är giltiga.
Och tittar man på "beteendeförstärkare" som sociala medier så blir kvinnors tävlingsbeteende extremt tydligt.
Förvisso, men liksom del av problemet som feminismen försöker åtgärda.