• 1
  • 2
2023-05-27, 00:51
Medlem
Millan1s avatar
Jag tror att kvinnors partnerpreferenser är en del i orsakskedjan som har lett till vad vi kallar patriarkatet. Under 99,9 procent av den evolutionära historien har kvinnor föredragit att para sig med män som har förmågan att skaffa resurser i jägar-samlar-samhället och förse kvinnan och barnen med dessa.

Detta har format en samhällsstruktur där män tävlar med varandra för att förkroppsliga de krav och önskemål som kvinnor har haft historiskt. Samma krav har inte ställs på oss kvinnor. Männens motivation har därför zoomat in på att vara den som kan förvärva resurser, få hög status och överglänsa rivaler och därmed fått ökande möjligheter att attrahera kvinnor. Det här klättrandet i hierarkin har dock skett på bekostnad av andra egenskaper och drag, menar jag.

Påstår inte att detta ultimata lösningen på ett mer jämställt samhälle, det är en mer komplex diskussion, men jag är övertygad om att kvinnor kanske har en viss möjlighet att styra mot ett sådant. Med våra partnerval har kvinnor i princip makten att underminera männens kontroll. Om vi justerar våra partnerpreferenser; tonar ned status och resurser och ökar exempelvis godhet, intelligens och pålitlighet lyfts ett annat mansideal fram.

Då ändras kanske mäns beteende – så småningom...

Tror att istället bara för att klaga, hacka och skylla allt på männen måste vi kvinnor inse vårt eget ansvar och förmåga att ändra på saker och ting vi anser är mindre bra.

Vad anser ni om detta? Är patriarkatet bara männens fel eller kan faktiskt kvinnor ändra på sakernas tillstånd genom att ändra partnerpreferenserna och därmed ändra männens beteenden?
Citera
2023-05-27, 01:02
Medlem
Kvinnor har dock historiskt ofta inte haft något att säga till om om vilka de gifte sig med.
Citera
2023-05-27, 01:03
Medlem
Millan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Kvinnor hade dock historiskt ofta inte haft något att säga till om om vilka de gifte sig med.
Men det har kvinnor nu.
Citera
2023-05-27, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millan1
Men det har kvinnor nu.

Ja nu ja på vissa platser på jorden men detta är ju en ny företeelse. Till och med under jägar och samlartiden bytte stammar kvinnor med varandra.
Citera
2023-05-27, 01:15
Medlem
Millan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ja nu ja på vissa platser på jorden men detta är ju en ny företeelse. Till och med under jägar och samlartiden bytte stammar kvinnor med varandra.
Jag menar vad kvinnor aktivt kan göra nu för att förändra det så kallade patriarkatet genom egna livsval och inte bara bekvämt skylla allt på männen.
Citera
2023-05-27, 01:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tror att kvinnors partnerpreferenser är en del i orsakskedjan som har lett till vad vi kallar patriarkatet. Under 99,9 procent av den evolutionära historien har kvinnor föredragit att para sig med män som har förmågan att skaffa resurser i jägar-samlar-samhället och förse kvinnan och barnen med dessa.

Detta har format en samhällsstruktur där män tävlar med varandra för att förkroppsliga de krav och önskemål som kvinnor har haft historiskt. Samma krav har inte ställs på oss kvinnor. Männens motivation har därför zoomat in på att vara den som kan förvärva resurser, få hög status och överglänsa rivaler och därmed fått ökande möjligheter att attrahera kvinnor. Det här klättrandet i hierarkin har dock skett på bekostnad av andra egenskaper och drag, menar jag.

Påstår inte att detta ultimata lösningen på ett mer jämställt samhälle, det är en mer komplex diskussion, men jag är övertygad om att kvinnor kanske har en viss möjlighet att styra mot ett sådant. Med våra partnerval har kvinnor i princip makten att underminera männens kontroll. Om vi justerar våra partnerpreferenser; tonar ned status och resurser och ökar exempelvis godhet, intelligens och pålitlighet lyfts ett annat mansideal fram.

Tror att istället bara för att klaga, hacka och skylla allt på männen måste vi kvinnor inse vårt eget ansvar och förmåga att ändra på saker och ting vi anser är mindre bra.

Vad anser ni om detta? Är patriarkatet bara männens fel eller kan faktiskt kvinnor ändra på sakernas tillstånd genom att ändra partnerpreferenserna och därmed ändra männens beteenden?

Kvinnor har nog alltid haft stor makt här i norr.

Ett tips är att läsa Anna Lihammers bok om Vikingatidens härskare.

Och vi män är förändrade och inte längre som Thrud.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thrud_the_Barbarian

De som pratar om alfa och beta här har oftast ingen aning om hur man umgås.

Kvinnor har redan ändrat på det här, och kommer fortsätta göra det.

Det är ditt eget val. Ser du hjälten bland de som inte förhäver sig, eller tittar du bara på påfåglarna?
Citera
2023-05-27, 01:26
Medlem
Nej. Jag har inte mött särskilt många män som lever upp till en standard av krav kvinnor borde lärt dem för länge sedan och tror att många kvinnor bara tar en partner utan att utvärdera hans beteenden särskilt mycket.

Män uppträder illa för att de får för mycket utrymme till det. Sedan kan kvinnor uppträda illa på sina vis men män problem kommer som regel från andra män.
Citera
2023-05-27, 01:45
Medlem
Citat:
Jag menar vad kvinnor aktivt kan göra nu för att förändra det så kallade patriarkatet genom egna livsval och inte bara bekvämt skylla allt på männen.

Du skriver att kvinnor aktivt parat sig med vissa män vilket skapat patriarkat. Jag tror inte stenålderskvinnan ställde upp män på rad för att inspektera deras pillar och sen välja ut den som ansågs mest värdig.
Citera
2023-05-27, 03:29
Medlem
Jag ifrågasätter om vi har ett patriarkat i Sverige idag. Tycker snarare motsatsen verkar råda. Sedan ifrågasätter jag också om du är kvinna.
Citera
2023-05-27, 05:10
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
...

Det egentliga problemet, och en stor anledning till varför det blivit som det blivit, är singelmammor med söner som är ett extremt allvarligt problem där samhället hyllar dessa istället för att prata om hur det egentligen ofta går för dessa söner:

https://www.ncpathinktank.org/pub/st267?pg=3

Citat:
A majority of prisoners, juvenile detention inmates, high school dropouts, pregnant teenagers, adolescent murderers and rapists all come from fatherless homes.

Att vara ensamstående mamma var i praktiken omöjligt för 100 år sedan.
Citera
2023-05-27, 07:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Kvinnor är kodade att välja män som har störst chans att ge dem en framgångsrik avkomma. Det är därför de flockas kring stjärnor av olika sorter och attraheras av rika och framgångsrika män. De tar inte det beslutet utifrån någon sorts intellektuell slutsats. De gör det utifrån hur de är kodade genetiskt.
Men alla kan inte få drömprinsen, då även männen bedömer kvinnorna utifrån vilken avkomma de kan producera och får till slut välja någon som bara får duga eller leva själv.

Vissa med starka religiösa eller ideologiska trossystem kan reagera annorlunda utifrån övertygelse. T.ex kan en starkt övertygad kommunistkvinna välja en mes för att det stämmer överens med ideologins åsikter om hur en man ska vara.

I arrangerade äktenskap försöker man gifta ihop barn från en framgångsrik familj med sina egna. Så även där gäller på sitt sätt samma urval, men det är föräldrarna som gör det. Inom klansamhällen har man även andra bevekelsegrunder, som att hålla klanen stark.
Senast redigerad av EnCarte 2023-05-27 kl. 07:05.
Citera
2023-05-27, 07:09
Medlem
Ja, nog är det så. Dock så är det ju preferensen i grunden män med våldskapital. Feminism är ultrapatrialkalt och vi ser ju hur de driver igenom en mer våldsam patrialkal ordning även i den här delen av världen.

Och det är klart att de män med högt potentiellt våldskapital inte motarbetar kvinnor som hjälper och skyddar dem.

Att tro att män och kvinnor inte interagerat genom tiderna är ju inget annat än idioti.

Till de som säger att kvinnor inte fått/får välja vem de gifter sig med, är det väl mest misogynt trams. I jämförelse med män så har kvinnor kunna välja helt fritt. Kryp tillbaka under er patriakala stenålderssten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in