Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det här är så knivigt att vi borde involvera en erfaren advokat i denna stämningsansökan. Ett klantsteg och vi är done. Jag kommer att kontakta Walter Guldbrandzén och se om han kan ta rollen som juridiskt ombud. Kanske är han villig att hjälpa till utan kostnad med tanke på att han själv vill bli av med dessa sajter.

Förresten, GDPRWarrior. Jag ser att du begär 300 000 kr i stämningsansökan. Jag är rädd att den summan är för hög. Nästan så hög att de kan avvisa målet. Kvinnan i MrKoll-fallet kunde enbart begära 20 000 kronor...
Kontaktade honom. Han har inte möjlighet att assistera i målet.

Får bli GDPRWarior och vi här på Flashback som får hjälpas åt.
Citera
2023-07-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Också värt att notera att endast de högsta nationella domstolarna, d.v.s. de nationella domstolar vars dom inte kan överklagas, någonsin måste begära förhandsavgörande från EU-domstolen. De lägre domstolarna får, men måste aldrig, begära förhandsavgöranden.
Så, när kommer förhandsavgörandet att äga rum nu när han har begärt ett?
Citera
2023-07-13, 14:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Så, när kommer förhandsavgörandet att äga rum nu när han har begärt ett?
Notera att han endast kan be domstolen att begära ett förhandsavgörande. Bara domstolar kan begära förhandsavgöranden från EU-domstolen.

I den överväldigande majoriteten av fall så begär inte domstolen något förhandsavgörande även om en part ber den göra det.
Citera
2023-07-13, 16:12
Medlem
Citat:
Notera att han endast kan be domstolen att begära ett förhandsavgörande. Bara domstolar kan begära förhandsavgöranden från EU-domstolen.

I den överväldigande majoriteten av fall så begär inte domstolen något förhandsavgörande även om en part ber den göra det.
Ja, jag vet det redan. Du nämnde det i några inlägg innan.
Vet man dock när domstolen ska göra det? Kan det ta den svenska domstolen flera månader att få respons från EU-domstolen?
Citera
2023-07-13, 16:22
Medlem
Citat:
Vet man dock när domstolen ska göra det? Kan det ta den svenska domstolen flera månader att få respons från EU-domstolen?

Skulle bli förvånad om det inte tar flera månader, haha.
Citera
2023-07-13, 17:56
Medlem
Citat:
Så det finns chans att de avslår förfrågan? Trots alla de argument som GDPRWarrior lagt fram på bordet i sin stämningsansökan?
Citera
2023-07-13, 23:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av yyyyy7uuy88u
Skulle bli förvånad om det inte tar flera månader, haha.
Ja, det kan ta ett bra tag.

Citat:
Så det finns chans att de avslår förfrågan? Trots alla de argument som GDPRWarrior lagt fram på bordet i sin stämningsansökan?
Precis. Jag skulle bli förvånad om domstolen begär ett förhandsavgörande oavsett vilka argument han lägger fram.
Citera
2023-07-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ja, det kan ta ett bra tag.

Precis. Jag skulle bli förvånad om domstolen begär ett förhandsavgörande oavsett vilka argument han lägger fram.
Jag ställde lite frågor till chatt-boten Claude:

Kan det ta den svenska domstolen flera månader att få ett förhandsavgörande från EU-domstolen?

Svar:
Ja, det stämmer att det kan ta flera månader för en svensk domstol att få ett förhandsavgörande från EU-domstolen. Några anledningar till att det kan dröja:

- EU-domstolen får varje år hundratals begäranden om förhandsavgöranden från medlemsländernas domstolar. Det kan därför uppstå en kö innan ett visst ärende behandlas.

- Förfarandet i EU-domstolen är ganska omfattande. Ärendet måste översättas till alla EU:s officiella språk, skriftliga yttranden inhämtas, en generaladvokat avger ett rådgivande yttrande etc. Allt detta tar tid.

- Vissa ärenden prioriteras och behandlas snabbare, men i normala fall brukar det ta 6-12 månader innan EU-domstolen meddelar ett förhandsavgörande. Ibland kan det ta över ett år.

- EU-domstolen gör paus under sommaren, vilket också kan förlänga processen något.

Så sammanfattningsvis är det inte ovanligt att en svensk domstol får vänta i flera månader på ett svar från EU-domstolen. Exakta tider varierar från fall till fall, men att det handlar om månader är normalt.

Är det svårt att få en svensk domstol att begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen?

Nej, det brukar i regel inte vara särskilt svårt för en part i en rättsprocess att få en svensk domstol att begära förhandsavgörande från EU-domstolen. Här är några viktiga punkter:

- Enligt EU-rätten har nationella domstolar i medlemsländerna rätt och i vissa fall till och med skyldighet att begära förhandsavgörande från EU-domstolen när det uppstår frågor kring tolkningen eller giltigheten av EU-rätt.

- I Sverige ligger beslutet om att begära förhandsavgörande hos den enskilda domstolen. Om en part begär det bör domstolen allvarligt överväga att göra detta.

- Domstolen måste bedöma om ett förhandsavgörande verkligen behövs för att döma i målet, eller om EU-rätten är så pass klar att domstolen själv kan avgöra frågan.

- Men domstolen kan inte godtyckligt vägra begära förhandsavgörande om det finns rimliga skäl att göra det. Ett beslut att inte begära förhandsavgörande kan överklagas.

- I praktiken begär svenska domstolar förhandsavgörande i 50-100 fall per år, så det är relativt vanligt.

Så sammanfattningsvis brukar svenska domstolar i regel vara ändamålsenliga när en part begär att de ska inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen. Det krävs goda skäl för att vägra göra detta.
Citera
2023-07-13, 23:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag ställde lite frågor till chatt-boten Claude:

Kan det ta den svenska domstolen flera månader att få ett förhandsavgörande från EU-domstolen?

Svar:
Ja, det stämmer att det kan ta flera månader för en svensk domstol att få ett förhandsavgörande från EU-domstolen. Några anledningar till att det kan dröja:

- EU-domstolen får varje år hundratals begäranden om förhandsavgöranden från medlemsländernas domstolar. Det kan därför uppstå en kö innan ett visst ärende behandlas.

- Förfarandet i EU-domstolen är ganska omfattande. Ärendet måste översättas till alla EU:s officiella språk, skriftliga yttranden inhämtas, en generaladvokat avger ett rådgivande yttrande etc. Allt detta tar tid.

- Vissa ärenden prioriteras och behandlas snabbare, men i normala fall brukar det ta 6-12 månader innan EU-domstolen meddelar ett förhandsavgörande. Ibland kan det ta över ett år.

- EU-domstolen gör paus under sommaren, vilket också kan förlänga processen något.

Så sammanfattningsvis är det inte ovanligt att en svensk domstol får vänta i flera månader på ett svar från EU-domstolen. Exakta tider varierar från fall till fall, men att det handlar om månader är normalt.

Är det svårt att få en svensk domstol att begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen?

Nej, det brukar i regel inte vara särskilt svårt för en part i en rättsprocess att få en svensk domstol att begära förhandsavgörande från EU-domstolen. Här är några viktiga punkter:

- Enligt EU-rätten har nationella domstolar i medlemsländerna rätt och i vissa fall till och med skyldighet att begära förhandsavgörande från EU-domstolen när det uppstår frågor kring tolkningen eller giltigheten av EU-rätt.

- I Sverige ligger beslutet om att begära förhandsavgörande hos den enskilda domstolen. Om en part begär det bör domstolen allvarligt överväga att göra detta.

- Domstolen måste bedöma om ett förhandsavgörande verkligen behövs för att döma i målet, eller om EU-rätten är så pass klar att domstolen själv kan avgöra frågan.

- Men domstolen kan inte godtyckligt vägra begära förhandsavgörande om det finns rimliga skäl att göra det. Ett beslut att inte begära förhandsavgörande kan överklagas.

- I praktiken begär svenska domstolar förhandsavgörande i 50-100 fall per år, så det är relativt vanligt.

Så sammanfattningsvis brukar svenska domstolar i regel vara ändamålsenliga när en part begär att de ska inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen. Det krävs goda skäl för att vägra göra detta.
Be aldrig chattbotar om juridisk information. Extremt hög risk för felaktig information och annan nonsens. Vilket var vad du fick här.

Från en rapport från Sieps:
"Tillsammans redovisar de tre rapporterna alla mål i vilka EU-domstolen har meddelat förhandsavgörande på begäran av svensk domstol under åren 1995 till och med 2020, totalt 130 avgöranden under 26 år, det vill säga i snitt jämnt fem fall per år."
(https://www.sieps.se/globalassets/pu...2021_2-web.pdf)

Jag skulle rekommendera att du aldrig igen ber en chattbot om juridisk information, så slipper du få höra sånt här skräp i framtiden.

EDIT: Botten har även fel på ett flertal andra punkter, men jag orkar inte gå igenom dem alla. Ett flertal av dem har redan behandlats ovan.
Citera
2023-07-13, 23:43
Medlem
Citat:
Från en rapport från Sieps:
"Tillsammans redovisar de tre rapporterna alla mål i vilka EU-domstolen har meddelat förhandsavgörande på begäran av svensk domstol under åren 1995 till och med 2020, totalt 130 avgöranden under 26 år, det vill säga i snitt jämnt fem fall per år."
(https://www.sieps.se/globalassets/pu...2021_2-web.pdf)
Det betyder att vi är fucked.
Citera
2023-07-14, 22:22
Medlem
Citat:
Det betyder att vi är fucked.

Bara angående att få ett förhandsavgörande, eller hur? Utifrån vad som var på gång med Mr Koll så tror jag ändå att en svensk domstol måste ta hänsyn till GDPR. Men vad vet jag.

Har läst stämningsansökan nu, mycket rimliga grunder.
Citera
2023-07-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyyyy7uuy88u
Bara angående att få ett förhandsavgörande, eller hur? Utifrån vad som var på gång med Mr Koll så tror jag ändå att en svensk domstol måste ta hänsyn till GDPR. Men vad vet jag.

Har läst stämningsansökan nu, mycket rimliga grunder.
Som jag förstår det ska en svensk domstol följa svensk rätt. Om inte EU-domstolen kommer fram till att svensk lag är felaktig kommer de med stor sannolikhet följa just svensk rätt och inget annat. I Verifiera-fallet kom förvaltningsrätten fram till att de bröt mot GDPR, men det hade inget med EU-rättens förenlighet med svensk rätt att göra.
Senast redigerad av goodasstimes 2023-07-14 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in