• 1
  • 2
2023-05-25, 12:07
Bannlyst
Den vitlök jag köper på Willys o Ica har lite smak. Dessutom har dom ofta ingen märkning vad dom heter. Hur hittar jag vitlök med mycket vitlökssmak ? Och var hittar jag det ?
Citera
2023-05-25, 12:23
Medlem
Entekopps avatar
Om du menar färsk vitlök så är nästan all vitlök som går att få tag på från Kina så lycka till hitta något annat. Kinesisk vitlök är alltid blekt och väldigt vita så skulle du hitts vitlök som är mer gul-brun-aktig färg så har du slagit jackpot.
Citera
2023-05-25, 12:35
Medlem
Vilken typ av vitlök brukar du köpa? Jag har själv på senaste tiden slutat med vitlökarna som har de typiska klyftorna då de är i så himla dåligt skick i de flesta affärer. Kör istället med Solo vitlök som är mer eller mindre solida, dvs utan klyftor, men betydligt mindre än en vanlig vitlök. En sådan är mellan 2-4 klyftor om man skulle jämföra och smakar enligt mig bättre och mer.
Citera
2023-05-25, 14:16
Avstängd
Svart vitlök?

Testa det
Citera
2023-05-25, 15:04
Medlem
Kottkompotts avatar
Köp stor påse vitlökspulver på Dollarstore för 40kr.
Tror det är runt 3 hekto i dem.

Då kan du smaksätta med saliga mängder utan att det blir så dyrt.
Citera
2023-05-25, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulaFulaFarbror
Vilken typ av vitlök brukar du köpa? Jag har själv på senaste tiden slutat med vitlökarna som har de typiska klyftorna då de är i så himla dåligt skick i de flesta affärer. Kör istället med Solo vitlök som är mer eller mindre solida, dvs utan klyftor, men betydligt mindre än en vanlig vitlök. En sådan är mellan 2-4 klyftor om man skulle jämföra och smakar enligt mig bättre och mer.
Skall prova denna Solo. Är annars intresserad vart jag kan köpa de lite mörkare med mer smak. Antar att det kanske finns på typ marknadsplatser ?
Citera
2023-05-25, 19:04
Medlem
Prova vilökssorten morado den har mycket smak tycker jag. Du kan se här var du kan hitta den.
Citera
2023-05-25, 19:04
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Den vitlök jag köper på Willys o Ica har lite smak. Dessutom har dom ofta ingen märkning vad dom heter. Hur hittar jag vitlök med mycket vitlökssmak ? Och var hittar jag det ?
Asiatbutiker
Citera
2023-05-25, 19:11
Medlem
Citat:
Skall prova denna Solo. Är annars intresserad vart jag kan köpa de lite mörkare med mer smak. Antar att det kanske finns på typ marknadsplatser ?
Solo är vanlig vitlök innan den har hunnit klyfta sig. Mitt tips är att du odlar din egen vitlök. Skaffa certifierad vitlök, en pallkrage eller två. Sätt in klyftorna på hösten nån vecka innan frosten kommer. Vänta till juni/juli nästa år och du har egna goda vitlökar.

Orkar du inte vänta så bör du vända dig till folk som odlar egna vitlök i Sverige. Fråga nån som har en kolonilott kanske?

Kina har blekt sina vitlökar och använder avloppsvatten samt utnyttjar fångar att jobba gratis. Det är vad jag har hört i alla fall. Låter inget vidare.
Citera
2023-05-25, 20:17
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Solo är vanlig vitlök innan den har hunnit klyfta sig. Mitt tips är att du odlar din egen vitlök. Skaffa certifierad vitlök, en pallkrage eller två. Sätt in klyftorna på hösten nån vecka innan frosten kommer. Vänta till juni/juli nästa år och du har egna goda vitlökar.

Orkar du inte vänta så bör du vända dig till folk som odlar egna vitlök i Sverige. Fråga nån som har en kolonilott kanske?

Kina har blekt sina vitlökar och använder avloppsvatten samt utnyttjar fångar att jobba gratis. Det är vad jag har hört i alla fall. Låter inget vidare.

Nej, det är en helt egen kvalisort från Yunnan-provinsen i Kina. Solo brukar vara mildare än "vanliga" vitlökssorter och dessutom är den närmare släkt med purjo än vitlök.

http://www.kunskapskokboken.se/4.117...k-solo-vitlok/
Citera
2023-05-25, 20:39
Bannlyst
Jag skulle vilja veta namnet på 2-3 vitlökssorter som har en kraftig vitlökssmak och vart jag kan köpa dom. Jag har pallkragar och köpte vitlök från Ryssland, men grävlingen åt upp dom. Kraftig vitlökssmak och vart jag kan köpa dom.
Citera
2023-05-26, 02:32
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Jag skulle vilja veta namnet på 2-3 vitlökssorter som har en kraftig vitlökssmak och vart jag kan köpa dom. Jag har pallkragar och köpte vitlök från Ryssland, men grävlingen åt upp dom. Kraftig vitlökssmak och vart jag kan köpa dom.

Att använda google är inte jättesvårt men here you go gällande sorter. Återförsäljare får du leta upp själv.

https://www.tradgardstrollet.se/2020...tguide-vitlok/
Senast redigerad av JerryCotton 2023-05-26 kl. 02:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in