• 1
  • 2
2023-05-24, 08:55
Medlem
Niggwards avatar
https://www.expressen.se/noje/netfli...ord-i-sverige/

” I dagarna får svenska Netflixanvändare ett mejl från strömningstjänsten där man meddelar att ”kontot endast är till för att delas med medlemmar i det egna hushållet”.

Då var det strax dags. Netflix kommer i veckan skicka ut ett Mail till sina svenska användare att man inte kommer kunna dela kontot med andra användare utanför hemmet. Detta givetvis är enligt mig ett efterblivet beslut från Netflix som redan förlorat hur mycket pengar och tittare som helst efter att de la ner massvis med resurser och energi på PK-serier, filmer och kategorier som majoriteten ej tittade på vilket såklart resulterade i att projekten lades ner och de prövade igen. Tills den dag de insåg hur korkade dem är och sparkade 100 tals som arbetade inom PK-tvingande innehåll.

Med detta beslut nu med att de även tar bort delandet så är det som att skjuta sig i foten ytterligare. Netflix är redan idag en tjänst som inte levererar till priset, ett pris de ökar titt som tätt. De har stor konkurrens och det finns flertal streamingtjänster idag som är bättre. Jag vet ju att jag kommer säga upp mitt när detta går igenom och är helt säker på att Netflix kommer ångra eller förlora stora pengar på detta när de sedan sprider sig till fler länder.

Edit - ”Jag vill tillägga att jag betalar för ett familjepaket och tjänsten brukas enbart av familjemedlemmar. Alla bor dock inte under samma tak.

De flesta verkar utgå från att jag betalar för en tjänst och sen delar det till någon annan utanför familj i ett familjepaket vilket inte är fallet.”

Tankar?
Senast redigerad av Niggward 2023-05-24 kl. 09:54.
Citera
2023-05-24, 08:59
Medlem
Jag tycker det är gulligt med folk som är så här "Ånej, Netflix vill att man betalar för deras tjänster. Om jag inte får använda det gratis kommer jag inte använda det alls", jasså? Dvs du kommer göra själva poängen med detta beslut från företaget?
Citera
2023-05-24, 09:12
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Jag tycker det är gulligt med folk som är så här "Ånej, Netflix vill att man betalar för deras tjänster. Om jag inte får använda det gratis kommer jag inte använda det alls", jasså? Dvs du kommer göra själva poängen med detta beslut från företaget?

Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Byt tjänst om du ska gnälla.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Precis.
Förstår inte retoriken hos alla som gapar och gormar.
Hitintills har inte en käft gnäll, förutom ni tre som gnäller på att det eventuellt, möjligtvis, kanske finns gnällare.

Netflix är väl woke, ingen vill betala för propaganda.
Citera
2023-05-24, 09:18
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Ts och uppenbart du gnäller.

Betala eller håll käft helt enkelt, allt är inte gratis i livet.
Inget, är gratis i livet. Allt kommer med en kostnad, om än inte ekonomiskt.
Skulle inte vilja ha Netflix om de så kastade ett konto på mig. Kör med IP-tv, där finns deras skit också.
Citera
2023-05-24, 09:18
Medlem
Citat:

Netflix tjänst har aldrig varit gratis.
Dock har de möjliggjort att flera kunnat dela konto vilket de tar bort nu.
Inte samma sak.
Tänk själv om du varje vecka köper samma 6pack glass för att dela med dina vänner och sen ändrar dom förp så det bara finns 1glass i men samma pris. Paketet blir värdelöst va ska du med 1 sån dyr glass till?
Så inte konstigt att kunder väljer att sluta och testar andra "smaker".
Citera
2023-05-24, 09:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice
Inte samma sak.
Tänk själv om du varje vecka köper samma 6pack glass för att dela med dina vänner och sen ändrar dom förp så det bara finns 1glass i men samma pris. Paketet blir värdelöst va ska du med 1 sån dyr glass till?
Har det någonsin varit legalt att dela abonnemang på Netflix om man inte finns i samma hushåll?

Har fått för mig att man helt enkelt nu ser till att reglerna följs.
Citera
2023-05-24, 09:26
Medlem
Citat:
Inte samma sak.

Nej alltså, för all del. Folk får gärna sluta streama saker och helt återgå till linjärTV om de vill (vilket för övrigt är en av mina svagaste starka åsikter jag har). Det jag stör mig på är hur folk självbelåtet försöker åberopa nån form av komsumentmakt mot ett konglomerat på den idiotiska grunden att företaget försöker tjäna pengar.

Det var bara en tidsfråga innan Netflix insåg att de kunde spara in pengar så här. Sen är det säkert nån större nörd än jag som kan säga ifall fallet i produktplacering från färre tittare kompenseras av sparat bandbredd. Men antagligen har Netflix ännu större nördar än nördarna här som också röknat på det.
Citera
2023-05-24, 09:34
Medlem
Vad innebär delade konton? Nu sa jag upp mitt Netflix abonnemang för ca 3 år sedan men hur ska de kontrollera om jag delar konto eller inte sitter hemma? I alla fall jag tyckte då jag pendlade 1timme att det var ok att döda 40 minuter med någon skräpserie och titta på tåget/bussen. Så ett konto kommer nu teoretiskt bli flaggat eftersom jag inte sitter hemma/uppkopplad på ett wifi? Låter som en korkad ide av Netflix.
Citera
2023-05-24, 09:38
Medlem
Men kommer de rent tekniskt kunna lösa detta? Visst det finns nog en stor andel som delar konton. Men det är ju inte helt ovanligt att folk som har Netflix och betalar för sig även har olika boenden där de vill kunna använda sin tjänst, Sommarstuga, på resor, osv.

Absolut de kan köra med 2 faktorsautentisering osv men någonstans kommer det visa sig i att folk tycker att användargränssnittet blir för meckigt och man byter till andra tjänster utan detta meck. För ska vi vara ärliga så är det väl ytterst få som tycker att Netflix har ett så fantastiskt utbud att man inte skulle kunna tänka sig att byta till en annan av streamingtjänsterna.
Citera
2023-05-24, 09:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Inte samma sak.

Visst fattar du att din prenumeration av Netflix är personlig inom familjen och inte tänkt att delas mellan dig och dina sexvänner?
Citera
2023-05-24, 09:50
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Vadå inte betalar? Jag betalar för familje paket och hela min familj brukar tjänsten även fast alla inte bor hemma. Ja jag äger även andra tjänster som HBO, Prime, Britbox och Disney och där går det att dela utanför hemmet utan problem. Ja jag kommer säga upp tjänsten till Netflix 100 %
Citera
2023-05-24, 09:50
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Visst fattar du att din prenumeration av Netflix är personlig inom familjen och inte tänkt att delas mellan dig och dina sexvänner?

Precis. Familjen, vilket jag gör. Alla bor inte under samma tak men delas av familjemedlemmar. Jag syftar inte på att man ska dela mellan vänner eller dylikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in