• 1
  • 2
2023-05-23, 11:37
Medlem
Om du inte lyckas med kronofogden så antingen är det bara att acceptera förlust eller så hemsöker du personen. Hot brukar funka om inte personen du hotar har större våldskapital än du.

Lycka till!
Citera
2023-05-23, 12:20
Medlem
Kycklingtasss avatar
Vad mycket knepiga svar det är här.

De juridiskt gångbara vägarna är:

1) om han förväntas medge skulden, ansök om betalningsföreläggande hos kronofogden. Ansökningsavgiften lägger du till på skulden.

2) om han förväntas bestrida skulden, ansök om stämning hos tingsrätten (i normalfallet tingsrätten på svarandens ort). Ansökningsavgiften lägger du på skulden.

OBS. För att det ska vara någon idé att använda någon av ovanstående tillvägagångssätt ska ju den svarande ha förmåga att betala också. Att få en skuld fastställd och en exekutionstitel är inte mycket värt om vederbörande inte har en lön eller andra tillgångar att utmäta. Då kommer du bara ha lagt ut pengar för ansökning i onödan och kan titta i månen efter att få tillbaks dem.

Steg 1 bör därför vara att ringa kronis och fråga om personen redan har en massa skulder.
Citera
2023-05-23, 13:58
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Steg 1 bör därför vara att ringa kronis och fråga om personen redan har en massa skulder.

Får verkligen KFM berätta om andra människors skulder?
Citera
2023-05-23, 14:20
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Får verkligen KFM berätta om andra människors skulder?
Ja.

https://kronofogden.se/e-tjanster-oc...om-nagon-annan
Citera
2023-05-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Det finns ett kontrakt. Och hen erkänner skulden. Men jag är trött på att vänta. För jag tror inte jag kommer få några pengar. Jag har som sagt inte lånat ut pengar. Det skulle jag aldrig göra utanför närmaste familjen. Jag ringer kronofogden idag. Men tror bara hen kommer dra det till civilrätt och bla bla bla vet inte om jag orkar med det. Även om jag tror att jag skulle vinna.

Vi bor inte i Ryssland så om du verkligen har ett giltigt avtal som berättigar dig till pengarna så kommer du att få tillbaka dom. Dock av ditt lite luddiga inlägg och beskrivning i övrigt så är det kanske just det som är problemet?

Vad har ni avtalat?
Hur har ni avtalet det? Kvitto? Skriftligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in