• 1
  • 2
2023-05-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Nej, men satsa på en belastningsvakt.
För snål för det.
Jag kan ställa ner strömstyrkan via appen till laddboxen efter som hur mycket el resten av huset använder. Jag vet att husets maxlast peaker på ~3A när olika prylar slår till under natten, så jag laddar normalt med 13A.

Om jag kan använda 1,8x under kortare perioder, så behöver jag ingen belastningsvakt.

Drog om all el i 70-talshuset för ett par år sedan, och laddboxen har egen 6mm2 från mätartavlan obruten helt ut till boxen.

Jag är snål, men inte så snål att jag åker till Biltema för att piratbyta elverkets säkringar, där går ändå en gräns även för mig 😂
Citera
2023-05-22, 19:25
Medlem
Kernkraftwerks avatar
hade inte varit orolig, som andra skriver så finns de rätt bra marginal på smältsäkringar.
Citera
2023-05-22, 19:33
Medlem
Går laddningen till bilen på egen fas eller hur har du lagt upp det? Löser säkringen ut sig eller är du bara generellt orolig kring vad som händer vid överlast? Generellt sett är det ingen fara att överbelasta med dina värden under kortare stunder. Men sen är det heller inte hållbart i det långa loppet om du plötsligt belastar samma fas med fler prylar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in