• 1
  • 2
2023-05-22, 16:26
Medlem
Efter att jag installerade en Tibber Pulse, så får jag numera pling i telefonen när jag överbelastat säkringen.

Kör trefas 16A, och om jag laddar bilen, som nu i helgen med negativt elpris, så händer det att jag går över 16A på en eller flera faser.

Ser nu att jag ”råkade” överbelasta L3 27 gånger (ungefär 10-30 sekunders pulser)under en timme under lördagseftermiddagen, med mellan 16,1A till 17,7A. Telefonen låg på sovrummet på ljudlös, så jag märkte det inte för i morse.

Finns det någon klar regel på hur mycket porslinssäkringen ska tåla, och kommer EON ge mig skit för att jag överbelastat nätet?
Citera
2023-05-22, 16:31
Medlem
holmiums avatar
Det framgår av utlösningskurvan för säkringen:

https://assets.hager.com/step-conten...SAEKRINGAR.pdf
Citera
2023-05-22, 16:41
Medlem
Tack, men jag måste nog ha hjälp för att förstå de kurvorna.
Mina säkringar är vanliga grå gG 500V 16A.
Citera
2023-05-22, 16:49
Medlem
En annan grej.
Alla delar av mitt elnät är dimensionerade för 25A huvudsäkringar, det är bara jag som är för snål att betala för större storlek.

Är det annat som kan gå snett om jag ofta överbelastat mina huvudsäkringar?
Citera
2023-05-22, 16:58
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Tack, men jag måste nog ha hjälp för att förstå de kurvorna.
Mina säkringar är vanliga grå gG 500V 16A.

Titta på tid strömkurvan på första sidan.
På översta horisontella axeln väljer du kurvan för din säkrings märkström (16). Vertikala axeln är utlösningstid i sekunder. Nedre horisontella axeln är överbelastningsfaktorn.
Det är bara att avsätta dina värden och läsa av utlösningstiden i diagrammet för en given överlast.
Citera
2023-05-22, 17:05
Medlem
holmiums avatar
Citat:
En annan grej.
Alla delar av mitt elnät är dimensionerade för 25A huvudsäkringar, det är bara jag som är för snål att betala för större storlek.

Nej, men satsa på en belastningsvakt.
Citera
2023-05-22, 17:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Efter att jag installerade en Tibber Pulse, så får jag numera pling i telefonen när jag överbelastat säkringen.

Kör trefas 16A, och om jag laddar bilen, som nu i helgen med negativt elpris, så händer det att jag går över 16A på en eller flera faser.

Ser nu att jag ”råkade” överbelasta L3 27 gånger (ungefär 10-30 sekunders pulser)under en timme under lördagseftermiddagen, med mellan 16,1A till 17,7A. Telefonen låg på sovrummet på ljudlös, så jag märkte det inte för i morse.

Finns det någon klar regel på hur mycket porslinssäkringen ska tåla, och kommer EON ge mig skit för att jag överbelastat nätet?

En väldigt generell tumregel är att en diazed klarar 1,8 x märkströmmen under en timmes tid.
Citera
2023-05-22, 17:55
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
En annan grej.

Nej jag är också för snål för det! Dock kan du lätt själv byta bottnarna och stoppa i större säkringar! Verktyget finns på biltema kostar typ rn hundring sen tar drt ungefär 5.min att byta
Citera
2023-05-22, 17:55
Medlem
Inte helt on topic, men ett bra förslag.

Kan också verkligen rekommendera att du tar dit en elektriker som får kolla så du har jämn belastning över faserna. Det är inte helt ovanligt att det är snedbelastning på grund av att man byggt på systemet över tid.
Citera
2023-05-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Nej jag är också för snål för det! Dock kan du lätt själv byta bottnarna och stoppa i större säkringar! Verktyget finns på biltema kostar typ rn hundring sen tar drt ungefär 5.min att byta
Det är en farlig väg att gå att uppgradera bottnarna i säkringarna. Är det huvudsäkringar bryter du mot elverkets regler, du hamnar i en högre debiteringsklass, som du inte betalar för och dels kanske ledningarna inte är dimensionerade för högre säkring. Börjar det brinna får du stå för fiolerna.
Övriga säkringar i huset är "dina" men samma regel gäller, kablarna är kanske inte dimensionerade för detta.
Oavsett vilken säkring du uppgraderar, måste det vara en elektriker som gör det. Du får bara byta en befintligt säkring till en likadan.
Citera
2023-05-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Nej jag är också för snål för det! Dock kan du lätt själv byta bottnarna och stoppa i större säkringar! Verktyget finns på biltema kostar typ en hundring sen tar det ungefär 5.min att byta
Det är en farlig väg att gå att uppgradera bottnarna i säkringarna. Är det huvudsäkringar bryter du mot elverkets regler, du hamnar i en högre debiteringsklass, som du inte betalar för och dels kanske ledningarna inte är dimensionerade för högre säkring. Börjar det brinna får du stå för fiolerna.
Övriga säkringar i huset är "dina" men samma regel gäller, kablarna är kanske inte dimensionerade för detta.
Oavsett vilken säkring du uppgraderar, måste det vara en elektriker som gör det. Du får bara byta en befintligt säkring till en likadan.
Citera
2023-05-22, 18:35
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Det beror på vilket typ av säkring det är men mellan 1,3-1,5 gånger märkströmmen under ca. 1 timma är ganska rimligt.
Observera att detta är en grov generalisering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in