Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-21, 15:10
  #1
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Tja!
Funderar på att köpa en minibuss/van/husbil eller dylikt för att resa/sova i.
Välkomnar alla tankar och tips på modeller med motivation.
Citera
2023-05-21, 15:27
  #2
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Jag kör WV T6 multivan 4WD den långa modellen, med dubbla skjutdörrar på sidorna och dörrar bak.
Är mycket nöjd med dessa bilar.
Har även några T5 också med 2 5l. motor.

Jag valde den långa modellen för man kan lasta lite mer i dom. Och väldigt praktiskt med skjutdörrar på båda sidorna. Enkelt för pasagerare att gå ut och in, samt att lasta in saker, behöver inte springa runt bilen.
Dubbla bakdörrar tycker jag bätre om än en stor lucka.

Och dom tar ganska lite Disel, typ 0,6 till 0,8.
Citera
2023-05-21, 15:38
  #3
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Jag kör WV T6 multivan 4WD den långa modellen, med dubbla skjutdörrar på sidorna och dörrar bak.
Är mycket nöjd med dessa bilar.
Har även några T5 också med 2 5l. motor.

Jag valde den långa modellen för man kan lasta lite mer i dom. Och väldigt praktiskt med skjutdörrar på båda sidorna. Enkelt för pasagerare att gå ut och in, samt att lasta in saker, behöver inte springa runt bilen.
Dubbla bakdörrar tycker jag bätre om än en stor lucka.

Och dom tar ganska lite Disel, typ 0,6 till 0,8.

Tack!
Hur funkar en sådan på vintern?
Citera
2023-05-21, 15:50
  #4
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Tack!
Hur funkar en sådan på vintern?

Den går mycket bra, den drar på alla 4 hjulen, och är lite högre i markfrigång än 2WD modellerna.
Och bra värme är det i den också.

Jag drar ofta släp med dessa bilar och det funkar även på vintern.
Citera
2023-05-21, 17:45
  #5
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Tja!
Funderar på att köpa en minibuss/van/husbil eller dylikt för att resa/sova i.
Välkomnar alla tankar och tips på modeller med motivation.

Måste det vara en minibuss?

Vet att Björn Nyland testar många bilar att sova i, och elbilar verkar ju vara perfekta då klimatiseringen kan vara igång hela natten för ett behagligt klimat (värme/kyla) utan att motor, med dess ljud och avgaser måste vara igång.

Han har testat ett 40-tal olika bilar att sova i, både själv och med frugan, och så här långt så verkar han vara mest nöjd med Tesla Model Y.

Han har sovit i en sådan i -25 grader utan problem (om jag minns rätt).
Citera
2023-05-21, 18:08
  #6
Medlem
Vad är syftet?

En vanlig husbil byggd på vanlig skåpbil typ Renault, Peugeot etc är bland det smidigaste eftersom du kan använda den som en normal bil och passar i städer.

Dessa är ju extremt lättsålda om du vill sälja den snabbt sedan.

Egentligen ska du nog åka runt till firmor för kolla vad som passar just dig
Citera
2023-05-21, 18:19
  #7
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Måste det vara en minibuss?

Vet att Björn Nyland testar många bilar att sova i, och elbilar verkar ju vara perfekta då klimatiseringen kan vara igång hela natten för ett behagligt klimat (värme/kyla) utan att motor, med dess ljud och avgaser måste vara igång.

Han har testat ett 40-tal olika bilar att sova i, både själv och med frugan, och så här långt så verkar han vara mest nöjd med Tesla Model Y.

Han har sovit i en sådan i -25 grader utan problem (om jag minns rätt).

Hej Björn!

Måste väl inte vara det. Hade sådana tankar för några år sedan som du säger, men nu tänker jag att jag skulle vilja ha något som faktiskt går att bo i perioder. Kanske rent av något med lite takhöjd så man inte måste böja sig utan kan gå rak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback