2023-05-21, 15:14
Medlem
Neroxxs avatar
Det bästa vore absolut att slänga den där metalskrot hör hemma, återvinningen med andra ord. Kanske behöver mecka bort handtaget ifall det är av trä tex, men det borde väl inte vara för svårt (Kan ju passa på när du har fler grejer att slänga) . Polisen lär väl inte ta hand om en machete? (Såvida den inte kan kopplas till ett brott förstås).
Senast redigerad av Neroxx 2023-05-21 kl. 15:16.
Citera
2023-05-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlix
Haha jävlar, många sura personer här, har egentligen ingen aning om lagar angående knivar/svärd, tänkte att det skulle kännas bäst att lämna in den till polisen så att inget barn eller någon annan hittar den.

Aja, tack för svar, slänger skiten i skogen, blir lättast så!

Skogen är kanske sämsta platsen att slänga den på om du inte vill att någon ska skada sig på den. Nedgrävd funkar kanske bättre då. Men bäst är la som många sagt på soptippen.
Citera
2023-05-21, 15:40
Medlem
Citat:
Hej!

För väldigt många år sen så fick jag en machete, men den har enbart legat gömd alla dessa år och tar onödig plats.

Att dumpa den i skogen är kanske inte så smart men går det att lämna in den till polisen utan att bli straffad?

Det är ju inte olagligt att ha en machete hemma så länge du inte går runt med den på stan. Ring polisen och fråga om de kan förverka den eller ännu smidigare släng den på återvinning, sälj eller ge bort den etc.
Citera
2023-05-21, 15:40
Medlem
Kaptenkirks avatar
Vad är egentligen problemet? För den till återvinningen så är det hela löst. Varför göra en stor grej av det hela.
Citera
2023-05-21, 15:47
Medlem
kolla först upp vad det är för machete. Är det en bra machete kan den vara värd åtminstone några hundra.
Citera
2023-05-21, 15:51
Medlem
Vad är lättast: att bara slänga den på närmaste återvinningscentral, eller bli blockad p.g.a. uppenbart trolltråd?
Citera
2023-05-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Det du skall göra, är att ringa polisen där du vill lämna in först och säga att du kommer in med en machete för skrotning.

Mvh.

Tack, det ska jag göra!
Citera
2023-05-21, 16:01
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det bästa vore absolut att slänga den där metalskrot hör hemma, återvinningen med andra ord. Kanske behöver mecka bort handtaget ifall det är av trä tex, men det borde väl inte vara för svårt (Kan ju passa på när du har fler grejer att slänga) . Polisen lär väl inte ta hand om en machete? (Såvida den inte kan kopplas till ett brott förstås).

Det räcker med att kasta den i metall, handtaget i trä behöver ej tas bort för sortering.
Ts skiter förvisso i det, han väljer att lägga den ute i skogen.
Citera
2023-05-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Det är ju inte olagligt att ha en machete hemma så länge du inte går runt med den på stan. Ring polisen och fråga om de kan förverka den eller ännu smidigare släng den på återvinning, sälj eller ge bort den etc.

Trodde det var olagligt att ha den hemma, var lite små paranoid att polisen skulle ta mig om jag ringde, men jag ringer till polisen och kollar med dom, tack för hjälpen!
Citera
2023-05-21, 16:36
Medlem
Det kan väl vara bra att ha en machete om man vill röja lite sly i trädgården eller hos en kompis, släkting. Jag skulle ha behållit den, den är inte olaglig att inneha, att springa på stan och vifta med den är däremot olagligt.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-05-21 kl. 17:30.
Citera
2023-05-21, 21:28
Medlem
Citat:
Hej!

För väldigt många år sen så fick jag en machete, men den har enbart legat gömd alla dessa år och tar onödig plats.

Att dumpa den i skogen är kanske inte så smart men går det att lämna in den till polisen utan att bli straffad?
Du kan bara lämna in illegala vapen till polisen under en vapenamnesti, och i det här fallet är en machete inte olaglig så du kan slänga den på sopptippen
Citera
2023-05-22, 08:31
Medlem
Muppetys avatar
Dom är inte olagliga, jag köpte en på Jula; https://www.jula.se/catalog/fritid/f...achete-770169/

En gång fick jag lämna in lite knivar o sånt, springstilletter o butterflyknivar på uppmaning av psykiatrin, men nu i efterhand kom jag på att de inte är olagliga att inneha om man är över 21 år. De är dock förbjudna att föra in i landet eller sälja de. Men inte att bara inneha. Däremot lämnade jag även in en el-pistol o nån tårgasspray, som är helt förbjudna. Min läkare tyckte inte om att jag hade sånt, o de har skyldighet att anmäla misstänkt vapeninnehav (vilken el-pistol o tårgas räknas som).

Men om du tvunget vill lämna in den o är orolig ändå så har dom ju ibland vapenamnesti, där du kan lämna in vapen utan att bli straffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in