Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-23, 15:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Ja, då har jag provat akrylaten, men det blev inte bättre..
Jag tömde tanken såklart innan jag fyllde på nytt..
Tog av tändstiftet och det var blött.
Men det är ju inte så konstigt när den inte startar..
Kollade då gnista och det fanns, när jag drog i snöret och höll stiftet mot godset..
Så nu står jag där..

Först ställer du den på full choke, när du hör minsta. lilla. liv. i motorn ställer du choken på halv och försöker igen. Nu startar den och du kan nollställa choken igen samtidigt som du gasar jävligt försiktigt, låt den gärna gå lite på halv choke innan du börjar gasa. Kan vara jävligt känsligt.

Du fattar ju att om du har gnista och bensin.. ja då borde liksom något hända.
Citera
2023-05-23, 15:28
  #14
Medlem
Jag skulle kanske nämna att jag haft den i MINST 10 år och faktiskt gjort proceduren enligt ovan..
Men att den började bråka nu förstan.
Var först inne på gammal bensin, men har rengjort den och sen kört med akrylaten..
Det är nästan så man skulle tro på en skjuvning så att tidsfel uppstått vad det gäller tändningsläget..
Citera
2023-05-23, 15:58
  #15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Jag skulle kanske nämna att jag haft den i MINST 10 år och faktiskt gjort proceduren enligt ovan..
Men att den började bråka nu förstan.
Var först inne på gammal bensin, men har rengjort den och sen kört med akrylaten..
Det är nästan så man skulle tro på en skjuvning så att tidsfel uppstått vad det gäller tändningsläget..
Olja i luftfilter?
Citera
2023-05-23, 16:29
  #16
Medlem
Bra förslag, men jag kör/provar utan filter.
Citera
2023-05-23, 22:32
  #17
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Bra förslag, men jag kör/provar utan filter.
Du kanske inte har tillräckligt med styrka, eller är för försiktig för att dra starten tillräckligt snabbt?

Min sambo kan inte få igång vår grästrimmer för hon är inte tillräckligt stark, men jag får igång den på direkten.

Prova att be nån att dra igång den åt dig.
Citera
2023-05-24, 06:21
  #18
Medlem
NyaHenriksss avatar
Byt stiftet.
Även om du får gnista utanför motorn är det inte säkert att det funkar under kompression.
Har du kollat så förgasaren sitter fastskruvad ordentligt?
Har du testat med startgas?
Citera
2023-06-04, 08:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Byt stiftet.
Även om du får gnista utanför motorn är det inte säkert att det funkar under kompression.
Har du kollat så förgasaren sitter fastskruvad ordentligt?
Har du testat med startgas?
Tyvärr så går den inte att få igång trots byte av stift.
Ordentligt fastskruvad.
Den tänder till med startgas och det tyder ju på bränslebrist, men eftersom jag renoverat den lille rackaren så kan man ju undra vad som fallerar.
Den har komp.
Jag har en liten fundering om själva motorn inte har sug/drag genom packningen. Stiftet blir blött, men det är ju inte konstigt när den inte tänder på bränslet.
Citera
2023-06-04, 08:45
  #20
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Tyvärr så går den inte att få igång trots byte av stift.
Ordentligt fastskruvad.
Den tänder till med startgas och det tyder ju på bränslebrist, men eftersom jag renoverat den lille rackaren så kan man ju undra vad som fallerar.
Den har komp.
Jag har en liten fundering om själva motorn inte har sug/drag genom packningen. Stiftet blir blött, men det är ju inte konstigt när den inte tänder på bränslet.
Hur är den efter att du fått igång den? Alltså startar den enkelt varm sen?

Eftersom tämdstiftet är surt borde det ju inte hänga ihop med bränsletillförseln utan snarare luftblandningen.
Du kan ju testa att skruva loss tämdstiftet, droppa några droppar bensin direkt i cylindern, stänga igen och så försöka starta. Startar den då är det ju bränsletillförseln det fallerar på. Startar den inte måste det vara lufttillförseln
Citera
2023-06-14, 17:54
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Hur är den efter att du fått igång den? Alltså startar den enkelt varm sen?

Eftersom tämdstiftet är surt borde det ju inte hänga ihop med bränsletillförseln utan snarare luftblandningen.
Du kan ju testa att skruva loss tämdstiftet, droppa några droppar bensin direkt i cylindern, stänga igen och så försöka starta. Startar den då är det ju bränsletillförseln det fallerar på. Startar den inte måste det vara lufttillförseln
Ja, det ovanstående är kollat och jag var också inne på att det var packningen mellan motorn och förgasaren ,så jag såg till att det var tätt där.
Får man bara igång den , så startar den hur lätt somhelst.
Jag har kikat på lite YT-videor ang. weberförgasare men inte blivit klokare..
Däremot är jag nog rätt säker på att felet ligger i förgasaren, så där har jag lite att bita i..
Jag tänker plocka ner den i delar och rengöra den så fullständigt jag kan och jag kommer såklart att nämna här om jag kommer på lösningen till problemet så andra får lite hjälp..
Citera
2023-06-14, 17:59
  #22
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Ja, det ovanstående är kollat och jag var också inne på att det var packningen mellan motorn och förgasaren ,så jag såg till att det var tätt där.
Får man bara igång den , så startar den hur lätt somhelst.
Jag har kikat på lite YT-videor ang. weberförgasare men inte blivit klokare..
Däremot är jag nog rätt säker på att felet ligger i förgasaren, så där har jag lite att bita i..
Jag tänker plocka ner den i delar och rengöra den så fullständigt jag kan och jag kommer såklart att nämna här om jag kommer på lösningen till problemet så andra får lite hjälp..
Nu är ju allt så förbannat smått på en grästrimmer så det är ju svårt att testa efter tjuvluft mha startgas.. Men min gissning ligger på tjuvluft någonstans. Om du är säker på att det är tätt mellan förgasare och cylinder så någon spricka eller otät packning i förgasaren.

Jag menar, finns det komp, det finns bensin, det finns gnista vid rätt tillfälle och den startar när den är varm då måste det helt enkelt vara luftblandningen. Och på en grästrimmer innebär det ju antingen packning mellan förgasare och cylinder eller tjall inuti förgasaren
Citera
2023-06-14, 22:40
  #23
Medlem
Ja, det är det jag är inne på..
Håller på att torka av de små " flärparna" i insuget med thinner eftersom den ena var lite klistrad mot sitt ingångshål.
Och det kanske beror på kvarvarande gammal bensin med etanol som då gjort detta.
Ska bli intressant att se om detta var felet eftersom när den väl startat och gått några sekunder så blir den betydligt lättare att starta.
Citera
2023-06-15, 11:41
  #24
Moderator
Siegfrids avatar
Gissar att du har en membranpump som bränslepump. Sådana kan becka igen om de får stå, alternativt så går det hål på membranet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback