• 3
  • 4
2023-05-24, 16:08
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Ja och vad föreslår du att jag ska uppoffra?
Min tid, så att jag inte har någon kvar med familjen, varvid livet inte längre är värt att leva eller gå till jobbet för?
Mina pengar, som jag nästintill inte har?
Min hälsa?
Jag får helt enkelt inget rakt svar på vad det faktiskt är för uppoffring jag kan göra som inte i samma andetag gör livet meningslöst när det är borta.

Och att kämpa, jo tjena.
Ska jag stå med rak rygg och hår på bröstet när jag stövlar in på närmsta byggfirma och säger "Här är jag, anställ mig, för jag är ett praktexemplar".

- Jaha, vad har du för erfarenhet då?
- Jaha... Ja det vette fan.

Eller ska jag spara pengar i typ ett år eller två så jag kan köpa en GNSS modell superbudget, och därefter springa runt och göra kartor gratis för att det är så roligt och meriterande?

Ja, jag vet att jag drygar mig av kapitala mått, men det är lite för att dra fram ett absolut svar som pekar lite på hur man eventuellt skulle kunna få en bättre tillvaro i en sorts helhetsomfattning.
Eller för att få medhåll om att världen är vanskapt för all del, så att jag kan få min världsbild bekräftad och har någon form av bäring i att jag inte är ett totalt mentalt missfoster. Det kan vara lite trösterikt det också.

Jag har inte haft ett direkt jobberbjudande i Kiruna, men det har varit standardharangen inom branschen.
Skiter det sig så flyttar man till Kiruna, för där finns det alltid jobb, och det tror jag väl på i någon utsträckning.

Det finns två aspekter av varför familjesituationen är viktig.
Dels är det frun. Hon är det enda jag någonsin haft som varit både meningsfullt och inte inneburit total pina (för saker som har varit meningsfulla men mödosamma har förstås dykt upp förut). Att vara med henne gör att jag inte är självmordsbenägen av totalt ennui, och det är inget jag tänker släppa. Så att bo i barack hela veckorna är inte ett alternativ. Och hon kan inte direkt haka på då vi har tre barn som jag vill har någon form av närhet till utveckling utöver att glo på fjäll och knega i gruvam, plus en egen mamma på orten som är till åren kommen och behöver sällskap.

Dels är det min nackbrutna mamma.
Jag känner en viss plikt att bo kvar på orten, eller åtminstone inom 10 mils radie (inte över 60, som det är till t.ex. Kiruna), för det är helt enkelt inte schysst att överge henne i en sådan situation. Och om jag är kvar här så kan syrran flytta någon annanstans med gott samvete om hon känner för det.

Ja!
Tiden.

Det tar tid att bygga en karriär, ingen kommer någonsin bara ge dig den.
Det tar tid och uppoffring. Du valde att bilda familj istället för karriär och det är absolut inget fel med det.
Men nu vill du ha en karriär vid sidan av familjen och då får du helt enkelt välja.
Det är den bittra sanningen.
Och när du sedan väljer att lägga tiden på familjen (vilket är det korrekta beslutet) så kan du inte gnälla på att du inte har en karriär.

Alla vi gör våra val i livet och det resultat som sedan mynnar ut i besluten får vi stå med.
Citera
2023-05-24, 17:00
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Ja!
Tiden.

Det tar tid att bygga en karriär, ingen kommer någonsin bara ge dig den.
Det tar tid och uppoffring. Du valde att bilda familj istället för karriär och det är absolut inget fel med det.
Men nu vill du ha en karriär vid sidan av familjen och då får du helt enkelt välja.
Det är den bittra sanningen.
Och när du sedan väljer att lägga tiden på familjen (vilket är det korrekta beslutet) så kan du inte gnälla på att du inte har en karriär.

Alla vi gör våra val i livet och det resultat som sedan mynnar ut i besluten får vi stå med.
Jamen det behöver inte ens vara karriär som så.
Att tröska på med gamla vattenritningar på kommunen, varvat med att mäta in någon altan eller vägbyggen, för en ingångslön på 30K (vilket inte på något sätt är orimligt) hade varit väldigt adekvat. Och det är förmodligen inte riktigt definitionen av att göra sig karriär i folkmun.

Man sliter inte direkt ut sig på kommunalt (enligt erfarenhet på praktik, det var väldigt glassigt sommarjobb), men det är tillräckligt meriterande för att eventuellt ragga tag i något lokalt inom privat sektor när barnen väl är uppvuxna.
Det hade hursomhelst varit bättre det, än att vara i ett jobb med absolut noll karriärsutveckling, och med en lön som ger en hushållsinkomst på en femhundring mer än socialbidragen hade varit.
Och jag har gjort så gott jag kunde på den fronten.
Jag menar, i USA så anställer de vilken idiot som helst till att kånka totalstationer för halvmiljonen, med instruktionen "här är manualen, kom till bygget måndag morgon" (ja de dyker upp frekvent på internationella mätforum).
Här ska man på något vänster ha fem års års erfarenhet direkt vid examen för att bli vid det närmaste pinnpojke.

Ja, jag har självklart sökt hos kommunen både inom mätning och IT, men responsen är på nollnivå.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-05-24 kl. 17:22.
Citera
2023-05-24, 17:23
Medlem
Facades avatar
Citat:
Jamen det behöver inte ens vara karriär som så.
Att tröska på med gamla vattenritningar på kommunen, varvat med att mäta in någon altan eller vägbyggen, för en ingångslön på 30K (vilket inte på något sätt är orimligt) hade varit väldigt adekvat. Och det är förmodligen inte riktigt definitionen av att göra sig karriär i folkmun.

Man sliter inte direkt ut sig på kommunalt (enligt erfarenhet på praktik, det var väldigt glassigt sommarjobb), men det är tillräckligt meriterande för att eventuellt ragga tag i något lokalt inom privat sektor när barnen väl är uppvuxna.
Det hade hursomhelst varit bättre det, än att vara i ett jobb med absolut noll karriärsutveckling, och med en lön som ger en hushållsinkomst på en femhundring mer än socialbidragen hade varit.
Och jag har gjort så gott jag kunde på den fronten.
Jag menar, i USA så anställer de vilken idiot som helst till att kånka totalstationer för halvmiljonen, med instruktionen "här är manualen, kom till bygget måndag morgon".
Här ska man på något vänster ha fem års års erfarenhet direkt vid examen för att bli vid det närmaste pinnpojke.

Ja, jag har självklart sökt hos kommunen både inom mätning och IT, men responsen är på nollnivå.

Jag såg i en annan tråd där du tycker att man sliter ut sig på ett monteringsjobb på en industri och att det inte är värt att bli trött för en lön på 28k.
Helt ärligt med den attityden så hade du inte klarat av mätning inom privata sektorn… det är rätt tufft om man vill göra bra ifrån sig. Mycket jobb som ska utföras på kort tid och bära tung utrustning upp för trappor dagarna i ända - det får ett monteringsjobb på en industri att vara enkelt.
Citera
2023-05-24, 17:29
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag såg i en annan tråd där du tycker att man sliter ut sig på ett monteringsjobb på en industri och att det inte är värt att bli trött för en lön på 28k.
Helt ärligt med den attityden så hade du inte klarat av mätning inom privata sektorn… det är rätt tufft om man vill göra bra ifrån sig. Mycket jobb som ska utföras på kort tid och bära tung utrustning upp för trappor dagarna i ända - det får ett monteringsjobb på en industri att vara enkelt.
Jo tack, det är därför jag inte tog det fjärran jobbet inom privatsektorn.
Raska 10-timmarspass på fjärran ort för nästintill obefintligt traktamente, det är inte särskilt värdigt.

Visst, är det raska pass i närheten (inom 5-10 mil) där jag får heja på familjen varje kväll, det håller åtminstone uppe moralen.
Eller om det hade varit måndag morgon till torsdag kväll en gång per månad, där någonstans finns det kanske någon grad av rimlighet i det.
Men det går inte hålla på att vara borta hela tiden och påstå sig älska sin familj, likt någon filippinare på Östersjön.
Det är lika konsekvent som när vegetarianer ändå kan tänka sig att ha djur i bur.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-05-24 kl. 18:00.
Citera
2023-05-24, 19:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Visst visst, jag är ersättlig överallt.
På jobbet är jag bara en kugge, båda mina föräldrar har ett annat barn var att tänka på, och min fru kan säkert också hitta någon annan karl än mig.
Lika bra att jag lägger mig i ett dike och slutar äta på en gång.

Hur blir jag lyckligare av den retoriken?
Det är arbete vi talar om. Du är inte oersättlig som arbetare. Familjen kan man såklart inte ersätta.
Citera
2023-08-20, 00:55
Medlem
kanelkakas avatar
Bli arbetsledare, introducera nya assistenter, börja lägga scheman, föreslå anpassningar/förändringar som gynnar brukaren i förhållande till sitt självbestämmande, utred effektiviteten i vissa arbetsprocesser, kom med förslag till förbättringsåtgärder och genomdriv dessa, o.s.v., o.s.v..

Visa sedan på dina åstadkomster vid medarbetarsamtal + lönesamtal och förhandla upp din lön.
Citera
2023-08-20, 01:08
Avstängd
Nu verkar inte alla hästarna vara hemma i stallet hos trådskaparen men lågkvalificerade yrken har ingen löneutveckling.
Kollektivavtalet anger en exakt summa som arbetsgivaren ska betala och naturligtvis lägger de sig på miniminivån för en yrkesgrupp som vem som helst kan utföra.
Sen är det lite svajigt mellan inläggen hos ts, i det ena har han en utbildning inom ett annat fält och i det andra så låter det plötsligt annorlunda.
Det finns en anledning till att man fastnar i ett skitjobb med dålig lön i 10 år.
Citera
2023-08-20, 01:28
Medlem
Är du utbildad mättekniker/utsättare kan du ju dra igång eget och jobba hem i kring. Sist jag var i kontakt med en utsättare som var egen så hade han jobb upp över öronen så han kunde stå och sätta ut husgrunder 3-4 på morgon med pannlampa för han skulle hinna alla kunder på en dag.
Citera
2023-08-20, 18:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Spartips får tas i (FB) Privatekonomi.

Mod.
Citera
2025-04-01, 09:27
Medlem
Citat:
Jag har jobbat som personlig assistent sedan jag fyllde 18, alltså i ungefär 10 år.

Ingångslöner när jag började jobba var 125 kronor timmen.
Det är det än idag.
Jag gick in på typ 130 tror jag, har drygt 143 per timme idag.
Visst, det har varit tre olika anställningsbolag hos samma brukare under perioden, men om vi förutsätter att jag gått in på grundlönen så hade jag haft i snitt 1,4% löneökning per år, vilket alltid varit en reallönesänkning.

Jag är trött på den låga lönen, men verkligheten är att jag inte kan få ett annat jobb med bättre villkor.
Jag har yrkesutbildning som mätningstekniker (mäta med laser och gps inom byggbranschen för det mesta) och har specialkunskaper utöver vad utbildningen gav (fotomätning med drönare), men har aldrig fått ett jobberbjudande jag kunnat ta.
Har fått ett jobberbjudande på 30K (6k extra brutto mot nuvarande) som innebar att jag skulle få sova i Barack i Kiruna eller något liknande hela veckorna, och vara hemma drygt två dagar per vecka. Det fungerar helt enkelt inte med familj, så jag tackade nej.
Har utbildning g inom programmering också, men det enda jag lyckats landa där är ett deltidssvartjobb på 150/h där jag bara får betalt i datordelar.
Har aldrig lyckats få ett jobb alls inom McDonalds, ica eller likande.
Hemtjänsten erbjuder 125 per timme, och det finns inte en chans att jag tänker pulsa i snö, skura obehandlade trägolv och se människor dö för den skitlönen.

Hur ska jag göra för att klämma ur assistanbolaget att jag ska ha iallafall 168 per timme som motsvarar den löneökning jag borde haft under 10 år på samma arbetsplats?
Brukaren är helt med på noterna. Alla andra som vill börja jobba är efterblivna invandrare som inte förstår svenska, eller svenska pundare som sjukskriver sig hela tiden, så i praktiken är jag oersättbar.
Hur gick det för dig?
Citera
2025-04-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinvalWilliams
Hur gick det för dig?
Han blev uppsagd.
Citera
2025-04-01, 20:46
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinvalWilliams
Hur gick det för dig?
Jobbar kvar, personen sköter numera det där i egen regi.
Har 200/timme nu, sköter lite grann med scheman också.

Har fyllt på med en elektrikerutbildning också, bra att ha om/när personen en dag dör någon gång.
Men känns mycket bättre nu när både lönen är bättre och man slipper ha med assistansbolag att göra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in