Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-19, 16:50
  #1
Medlem
Jag sålde precis en bil till ett företag, en kille kom till min parkering efter att ha skickat över pengarna till min bank. Han tog ett foto på mitt regbevis och sa att det var klart. Jag var beredd att göra ägerbytet över ”mina fordon” på transportstyrelsens app, men han sa att det inte gick när man säljer till ett företag. Gick allt rätt till här?.
Blev orolig över att de ska hitta på något dumt nu om bilen står på mig..
Citera
2023-05-19, 17:04
  #2
Medlem
TheFinals avatar
Bilhandlare kan göra bytet åt dig bara med regbeviset.
Har du fått pengarna på kontot då?

oftast gör man detta på plats hos företaget, inte på en parkeringsplats varför det låter lite skevt.
Citera
2023-05-19, 17:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Bilhandlare kan göra bytet åt dig bara med regbeviset.
Har du fått pengarna på kontot då?

oftast gör man detta på plats hos företaget, inte på en parkeringsplats varför det låter lite skevt.

Jag fick pengarna på kontot imorse. Nu i eftermiddag kom han. Han tog ett foto lite snabbt och sa att han skulle skanna qr-koden sen. Pappret var inte ens helt rakt, undrar om han ens kommer kunna skanna den sen..
Citera
2023-05-20, 00:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Jag fick pengarna på kontot imorse. Nu i eftermiddag kom han. Han tog ett foto lite snabbt och sa att han skulle skanna qr-koden sen. Pappret var inte ens helt rakt, undrar om han ens kommer kunna skanna den sen..

Låter inte som något problematiskt. Appen för ägarbyte går ej att använda om ena parten är en juridisk person.

Antar att ni skrivit någon form av överlåtelseavtal?
Citera
2023-05-20, 10:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter inte som något problematiskt. Appen för ägarbyte går ej att använda om ena parten är en juridisk person.

Antar att ni skrivit någon form av överlåtelseavtal?

Ja, jag fick ett digitalt avtal aom jag signerade med bank-id, dagen de kom för att se bilen.
Citera
2023-05-20, 10:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Ja, jag fick ett digitalt avtal aom jag signerade med bank-id, dagen de kom för att se bilen.
Då har du väl de uppgifter du behöver där! Bilen överskriven på företaget nu?
Citera
2023-05-27, 15:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Jag sålde precis en bil till ett företag, en kille kom till min parkering efter att ha skickat över pengarna till min bank. Han tog ett foto på mitt regbevis och sa att det var klart. Jag var beredd att göra ägerbytet över ”mina fordon” på transportstyrelsens app, men han sa att det inte gick när man säljer till ett företag. Gick allt rätt till här?.
Blev orolig över att de ska hitta på något dumt nu om bilen står på mig..
Vad hete företaget du sålde bilen till? Jag är oxå i säljtankar och säljaren beskrev affären på samma sätt som du. Vill mest veta ifall det verkar seriöst eller inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback