Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-09, 17:54
  #1573
Medlem
Hej
Ingen som byggt typ sparybox för att ventilera ut koldam etc?
Självdrag/fläkt(atex) klassad
Citera
2018-02-25, 17:44
  #1574
Medlem
Redoxreaktions avatar
Några spanska recept.

Det andra röda receptet i början är väldigt fint, särskilt om man byter ut MgAl mot Mg. Han diskuterar också allmänt krutning, lyft och krevadladdningar och nämner lite om kinesernas recept, som baseras på fenolharts.
__________________
Senast redigerad av Redoxreaktion 2018-02-25 kl. 17:50.
Citera
2018-02-26, 00:42
  #1575
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Några spanska recept.

Det andra röda receptet i början är väldigt fint, särskilt om man byter ut MgAl mot Mg. Han diskuterar också allmänt krutning, lyft och krevadladdningar och nämner lite om kinesernas recept, som baseras på fenolharts.

Fan vad jag hatar de spanska då de är så bra avvägda men alla innehåller i princip kaliumperklorat. Får väl starta smuggling på det =)
Citera
2018-02-27, 20:01
  #1576
Medlem
Redoxreaktions avatar


Till små bomber och starmines är detta ett fint vitt recept. Går också bra att göra bengaliska eldar av:

Kaliumnitrat 64
Antimon(III)sulfid 14
Svavel 18
Dextrin 4
Citera
2018-03-25, 00:12
  #1577
Medlem
mrbooms avatar
Har 9 stycken 4" stjärnbomber med samma effekt, för att få mer variation tänkte jag lägga i en påse med stjärnor ovanpå stjärnbomben i mörsaren så det blir mine effekt också.

Ska även ha knallpatroner i.

Vilken storlek på stjärnorna kan man ha ?
Citera
2018-03-25, 08:03
  #1578
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Har 9 stycken 4" stjärnbomber med samma effekt, för att få mer variation tänkte jag lägga i en påse med stjärnor ovanpå stjärnbomben i mörsaren så det blir mine effekt också.

Ska även ha knallpatroner i.

Vilken storlek på stjärnorna kan man ha ?
En storlek som gör att de inte kilar fast sig mellan bomben och mörsaren. Det känns inte helt tryggt att göra så, lägg dem hellre i eller på själva kastladdningen.
Citera
2018-03-26, 22:36
  #1579
Medlem
mrbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
En storlek som gör att de inte kilar fast sig mellan bomben och mörsaren. Det känns inte helt tryggt att göra så, lägg dem hellre i eller på själva kastladdningen.
Tog loss lyft koppen på 4 tummaren och la i 9mm blåa stjärnor ovanpå kastladdningen men det blev stora luckor sen mellan kulbomben och lyftkoppen när jag skulle sätta tillbaka den.
Citera
2018-03-27, 09:03
  #1580
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Tog loss lyft koppen på 4 tummaren och la i 9mm blåa stjärnor ovanpå kastladdningen men det blev stora luckor sen mellan kulbomben och lyftkoppen när jag skulle sätta tillbaka den.
Tejpa, eller använd en större kopp. Klipp till en papp-kaffekopp eller vik något eget, det är inte så viktigt hur den ser ut, bara den håller fast laddningen till den tänds.
Citera
2018-03-27, 21:23
  #1581
Medlem
mrbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Tejpa, eller använd en större kopp. Klipp till en papp-kaffekopp eller vik något eget, det är inte så viktigt hur den ser ut, bara den håller fast laddningen till den tänds.
Okej fixar det och provskjuter den förmodligen på påskafton.

Tack för svaren
Citera
2018-08-25, 07:53
  #1582
Medlem
xMaxs avatar
Fence post prime

Hej,

Nu när eldningsförbudet äntligen är över hade jag tänkt bjuda på lite nya filmer men så blev det tyvärr inte.
Till alla stjärnor jag gör, som kräver prime, använder jag fence post på.
Detta har fungerat kanon tills nu. Jag mixar alltid ihop en stor sats så att det ska räcka ett tag. Nu hade jag inte primat på länge men förra helgen var det dags och då använde jag den färdigmixade primen som stått orörd ca ett år. Lade på ett lager, ca 1mm, på en vanlig röd parlonstjärna som jag använt så många ggr förut. Lät den torka ordentligt och sedan testeldade jag en på marken. Primen fräste till men stjärnan tändes inte. Gjorde ett par tester till med samma resultat.
Smått förbryllad började jag fundera på vad som kunde varit fel. Tänkte att kiseln kanske sjunkit till botten av burken med tiden. Vägde primen jag hade kvar, sedan tillsatte jag 5% extra kisel. Tvättade av primen från stjärnorna och rullade på ett nytt lager. Efter torkning testade jag igen och denna gång gick det fint. Skjöt av ett gäng i en mina också med bra resultat. Men i en tretummar gick jag bet. Inte en enda stjärna tog sig. Man såg tydligt att primen brann av.
Någon som upplevt liknande av gammal fence post eller har någon idé om vad det kan bero på?
Denna prime har som sagt aldrig svikit förut.

// xMax
Citera
2018-12-12, 23:17
  #1583
Medlem
Hej, har nyss börjat göra egna airbombs just nu har jag gjort med bara knall men undrar om man kan göra sjärnor av det jag har hemma: AL, KNO3, C, S. jag vet att man kan göra på vanligt svartkrut med hjälp av dextin och vatten/alcohol. Fråga 1: Undrar om man kan göra stjärnot med vitt ljus med hjälp av aluminiumet? Fråga 2: Var köper jag dextrin, finns det att köpa i t.ex färgaffärer eller måste man beställa hem?
Citera
2018-12-13, 06:40
  #1584
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjKalle
Hej, har nyss börjat göra egna airbombs just nu har jag gjort med bara knall men undrar om man kan göra sjärnor av det jag har hemma: AL, KNO3, C, S. jag vet att man kan göra på vanligt svartkrut med hjälp av dextin och vatten/alcohol. Fråga 1: Undrar om man kan göra stjärnot med vitt ljus med hjälp av aluminiumet? Fråga 2: Var köper jag dextrin, finns det att köpa i t.ex färgaffärer eller måste man beställa hem?
Svar 1: ja, men effekten beror mycket på partikelstorlek och -form. Vad har du?
Du behöver borsyra för att förhindra reaktion mellan Al och KNO3 som i värsta fall kan ge självantändning.
Svar 2: du kan tillverka eget av potatismjöl eller majsstärkelse. Mitt blev inte lika bra som det jag köpte, men helt ok.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback