Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-16, 15:16
  #1525
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xMax
Tycker även den tänder svårtända stjärnor bra! =)
I värsta fall kan man öka mängden kisel upp mot 10.

Jag såg i en av dina videor att du har vismuttrioxid. Du kan ta i lite sådant också. Bäst av allt är blytetroxid, men det vismuttetroxid är ogiftigt och behagligare att hantera.
__________________
Senast redigerad av Frawjon 2017-06-16 kl. 15:54.
Citera
2017-06-19, 23:59
  #1526
Medlem
Frawjons avatar
Om man har sådan tur att man får tag på lite Paris Green, så räcker det med ganska lite för att få den unika nyansen. Det går faktiskt bra med hälften av något annat. Detta är ett sådant hybridrecept:

Kaliumklorat 66
Kopparoxyklorid 9
Paris Green 9
Red gum 6
Stearin 2
Klorvax 4
Dextrin 4

Den har en violblå nyans som man inte får utan Paris Green.
Citera
2017-06-20, 10:05
  #1527
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag såg i en av dina videor att du har vismuttrioxid. Du kan ta i lite sådant också. Bäst av allt är blytetroxid, men det vismuttetroxid är ogiftigt och behagligare att hantera.

Prismässigt föredrar jag nog att hålla mig till kisel i primen. Vismuttrioxiden får gå till knaster än så länge
Citera
2017-06-20, 15:17
  #1528
Medlem
Frawjons avatar
När Shimizu testade blå spektra använde han denna blandning:

Ammoniumperklorat 75
Paris Green 10
Schellack 15

AP:schellack är räknat på vad som ger den hetaste lågan. Paris Green råkar ha egna bränsleegenskaper men måste ha schellack, red gum, fenolharts, stearin, dextrin eller HMTA som hjälpbränsle. HMTA används för att det ger mycket stor och ren flamma.

New Blue utan bindemedel är:

Ammoniumperklorat 82
Kopparbensoatanhydrat 18

Utifrån detta gjorde jag:

Frawjons Old and New Blue

Ammoniumperklorat 70
Kopparbensoatanhydrat 17
Paris Green 5
HMTA 4
Dextrin 4

Jag malde kristallint AP lite slarvigt med en sked på ett fat, så det brinner lite långsamt. En friliggande 1cm lång och 1-2mm bred sträng av satsen brinner med en 5-6cm stor violblå/indigo flamma med orange i kanterna. Det doftar kraftigt av saltsyra, när det brinner. Kanske borde skippa HMTA, för det är säkert det som ger den oranga flamspetsen.
Citera
2017-06-21, 14:02
  #1529
Medlem
Frawjons avatar
Den blev bra ändå formad till stjärnor. Den oranga spetsen försvinner inte utan HMTA heller men blir paradoxalt nog mindre med större stjärnor.

För er som ännu har kaliumklorat är här ett modifierat recept av Shimizus organiska röda:

Kaliumklorat 68
Strontiumkarbonat 12
Fenolharts 13
Parlon 2
Träkol, vitpil 2
SGRS 3

Fenolhartset snabbar upp förbränningen oväntat mycket. En 10mm pumpad och krutad stjärna brinner upp på ungefär en sekund.
Citera
2017-06-22, 15:52
  #1530
Medlem
Frawjons avatar
Möjligen borde man byta ut dextrinet mot schellack i Frawjons Old and New Blue. Jag är inte säker på om metoden med 70% alkohol verkligen förhindrar att kopparbensoatet tar upp kristallvatten igen. Dessutom gillar inte HMTA eller ammoniumperklorat vatten något vidare heller. En annan variant är att binda med NC-lack. 3-4 vikt% i 96-97 vikt% aceton räcker. Då blir det utan bindemedel:

Ammoniumperklorat 70
Kopparbensoatanhydrat 17
Paris Green 8
HMTA 5
Citera
2017-06-24, 15:26
  #1531
Medlem
Frawjons avatar
Schellack fungerar bra som bindemedel också för moderna stjärnor. Det verkar sakta ner brinnhastigheten avsevärt, vilket kan vara bra vid hög metallhalt. Denna är mycket ljusstark men brinner måttligt fort:

Strontiumnitrat 50
Magnesium<63µm 31
PVC<125µm 15
Schellack 4

Fuktas med alkohol eller med en 10% schellacklösning.
Citera
2017-07-04, 15:22
  #1532
Medlem
Frawjons avatar
Modifierad Buell Red

Kaliumperklorat 42
Strontiumkarbonat 20
Mg<63µm 15
Parlon 13
Red gum 6
Dextrin 4

Stjärnorna bör pumpas med minimalt med vätska; 70% T-röd och 30% vatten. Kaliumperklorat är "snällt" mot obehandlat Mg, och strontiumkarbonat neutraliserar eventuell syra. Troligen den finaste karbonatröda som finns som inte är gjord med AP.
Citera
2017-07-06, 13:11
  #1533
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseett
Har gjort följande formel

Potassium Nitrate (KNO3) 14
Zinc dust 40
Fine charcoal 7
Sulfur 2.5
Dextrin 1
Totals

Jag testade denna nu. Gjorde 5 gram sats, vilket blev 3 10mm pumpade stjärnor. Kolet var vanligt grillkol<125µm. Jag bytte dextrin mot det starkare SGRS. Har bara tänt två på marken utan prime. Den brinner inte så fort som den kloratbaserade men ändå ganska fort. Precis samma färg som gröna "irrbloss". Det ser ut som att den "kokar" när den brinner.
__________________
Senast redigerad av Frawjon 2017-07-06 kl. 13:34.
Citera
2017-07-06, 15:19
  #1534
Medlem
Frawjons avatar
Nisse, jag tror att det kan vara storleken på ditt zink som spelar in. Det ska helst vara <6µm, men det finns mycket grövre. Du kanske har för grovt.
Citera
2017-07-13, 13:25
  #1535
Medlem
Frawjons avatar
En röd med både strontiumkarbonat och strontiumnitrat:

Kaliumperklorat 25
Strontiumnitrat 25
Strontiumkarbonat 12
MgAl<10µm 15
Parlon 13
Red gum 6
Dextrin 4

70% alkohol här också, eftersom strontiumnitrat är hygroskopiskt och MgAl är oerhört fint. Det går att använda grövre MgAl också, men högst 63µm.
Citera
2017-07-13, 17:58
  #1536
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
En röd med både strontiumkarbonat och strontiumnitrat:

Kaliumperklorat 25
Strontiumnitrat 25
Strontiumkarbonat 12
MgAl<10µm 15
Parlon 13
Red gum 6
Dextrin 4

70% alkohol här också, eftersom strontiumnitrat är hygroskopiskt och MgAl är oerhört fint. Det går att använda grövre MgAl också, men högst 63µm.

Du säger att 70% fungerar? Gjorde en liknande som core med 80/20 vatten-alk som torkade bra. Problemet kom senare när jag rullade på ett lager c8. När detta skulle torka gick en hel del av det in i kärnan som nu är svår att bli av med. Har lagt dem i en sluten låda på inglasad terass så nu svettas de ut de sista. Hoppas det blir ett lyckligt slut
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback