• 1
  • 2
2023-05-18, 11:33
Medlem
moohs avatar
Jag ärvt en slant tidigare. Tanten bodde på hem, hade väldigt begränsat med tillgångar. Jag gissar att 99% av den slant vi som ärvde fick dela på var det som fanns på bank/fonder/aktier etc.

Nu kommer jag ärva igen. Men nu är det från en person som bodde i eget hus och hade väldigt mycket mer ägodelar. Hur går det nu till? Kommer alla tillgångar att säljas? Huset är väl värt en slant, men hur gör man med varje enskild ägodel? Ska varje pinal säljas på bästa tänkbara sätt, innan potten delas upp mellan arvtagarna? Eller är det endast pengarna som fanns som fonder/kontanter som delas på det viset, och sedan får arvtagarna dela upp prylarna sinsemellan, inklusive hus/bil/köksbord etc etc?
Citera
2023-05-18, 11:46
Medlem
är du säker på att du får ärva ? hur vet du det ?
lösöret kan man köra auktion på eller så kan man dela upp grejorna i lika många högar som de som ska ärva ock sen drar man lott
Senast redigerad av diseledvin 2023-05-18 kl. 11:52.
Citera
2023-05-18, 11:52
Medlem
moohs avatar
Jag har sett makarnas gemensamma testamente.
Citera
2023-05-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Jag har sett makarnas gemensamma testamente.

men tänk på att det kan vara ändrat nu , var damen som dog gift med gubben med huset?

hur många ska ärva
Senast redigerad av diseledvin 2023-05-18 kl. 11:58.
Citera
2023-05-18, 12:01
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
men tänk på att det kan vara ändrat nu , var damen som dog gift med gubben med huset?

hur många ska ärva

Det gäller. Jag vet det. Övriga frågor kring detta undanbedes.

De var gifta ja... ("Makarna"). Gubben hennes dog bara månader innan tanten dog. Jag och övriga 7 arvtagare fick då meddelande från juristen som hanterar ärendet och fick veta vad som stod i deras gemensamma testamente.
Senast redigerad av mooh 2023-05-18 kl. 12:10.
Citera
2023-05-18, 12:04
Medlem
Det korta svaret är att det först ska göras en bouppteckning, där samtliga den avlidnas tillgångar räknas upp: bankmedel, aktier, fastigheter, bilar m.m. Möbler och husgeråd brukar tas upp med en klumpsumma, om det inte finns enstaka föremål som är mycket värda.

När bouppteckningen är godkänd skall det göras ett arvsskifte, det vill säga arvet delas upp mellan arvtagarna. Någon vill kanske ta över huset, någon vill ha bilen. Någon ungdom vill kanske ha möbler och husgeråd. Allt värderas och räknas till vad var och en får ärva.

Sedan blir det lite komplicerat: Är du bröstarvinge (släkting) eller bara arvtagare enligt testamente? Någon får kanske bara ärva en vacker tavla, en son eller dotter får kanske ärva allt annat?

Men i stort sett alltså: Allt ska värderas och förtecknas, sedan blir det en praktisk fråga hur man ska omvandla tillgångarna till "reda pengar" som kan fördelas mellan arvtagarna.

Hoppas detta var till lite hjälp. Skatteverket.se har bra information vad som gäller vid dödsfall och att upprätta bouppteckning.
Citera
2023-05-18, 12:13
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Sedan blir det lite komplicerat: Är du bröstarvinge (släkting) eller bara arvtagare enligt testamente? Någon får kanske bara ärva en vacker tavla, en son eller dotter får kanske ärva allt annat?.

Ej släkt med tanten som var gift med min morbror. De hade själva inga barn. Jag och 6 andra ärver. Då deras testamente var gemensamt tog jag del av der när morbrodern dog, månader innan tanten nu nyligen dog.
Citera
2023-05-18, 13:49
Medlem
Citat:
De var gifta ja... ("Makarna"). Gubben hennes dog bara månader innan tanten dog. Jag och övriga 7 arvtagare fick då meddelande från juristen som hanterar ärendet och fick veta vad som stod i deras gemensamma testamente.

Ska juristen ordna med bouppteckningen också? I så fall är det bara att vänta, du och de andra arvtagarna kommer att bli kallade till bouppteckningen. Förhoppningsvis har boutredaren (juristen) då redan ordnat med värdering av boet. Standardmöbler från Ikea/MIO har nästan inget värde alls, en äkta rokokobyrå från 1700-talet är kanske värd hundratusentals kronor, bara som exempel.

När bouppteckningen är godkänd (av Skatteverket - kan ta ett par månader), så får ni arvtagare komma överens om hur ni ska fördela arvet. Som jag skrev förut: någon vill kanske ha huset (och får då förmodligen betala till övriga arvtagare), någon vill kanske bara ha en tavla och resten i pengar. Förmodligen kan det vara klokt att anlita juristen även för arvsskiftet, även om det kostar en slant. Kan vara svårt att få sju personer att tycka och värdera föremål lika.
Citera
2023-05-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ej släkt med tanten som var gift med min morbror. De hade själva inga barn. Jag och 6 andra ärver. Då deras testamente var gemensamt tog jag del av der när morbrodern dog, månader innan tanten nu nyligen dog.

Undersök om din morbror hade ett eget testamente samt om någon av de avlidna tidigare har tagit emot arv från make-/maka. (Korrigering, okey det är det här testamentet som gäller)

Om inte bouppteckningaförättning varit än så se till att delta på den.
Citera
2023-05-18, 14:19
Medlem
Vad står det i testamentet då? Det kommer säga rätt mycket om hur arvet kommer att fördelas. Under vissa förutsättningar såklart. Delge oss gärna ytterligare information.
Citera
2023-05-18, 14:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag ärvt en slant tidigare. Tanten bodde på hem, hade väldigt begränsat med tillgångar. Jag gissar att 99% av den slant vi som ärvde fick dela på var det som fanns på bank/fonder/aktier etc.

Nu kommer jag ärva igen. Men nu är det från en person som bodde i eget hus och hade väldigt mycket mer ägodelar. Hur går det nu till? Kommer alla tillgångar att säljas? Huset är väl värt en slant, men hur gör man med varje enskild ägodel? Ska varje pinal säljas på bästa tänkbara sätt, innan potten delas upp mellan arvtagarna? Eller är det endast pengarna som fanns som fonder/kontanter som delas på det viset, och sedan får arvtagarna dela upp prylarna sinsemellan, inklusive hus/bil/köksbord etc etc?
Ni ärver det som finns. Sedan får ni själva bestämma om ni vill sälja och dela pengarna eller dela upp de fysiska sakerna.

Om ni är sju stycken som ska dela får vi hoppas att alla sju är av den sorten som har lätt att komma överens. Annars kan arv leda till förbittrade tvister.

Om ni inte kommer överens (och det räcker med att en av de sju sätter sig på tvären) tvingas ni ta in en bodelningsförättare som gör en tvingande delning. Då brukar problemet lösa sig självt, eftersom bodelningsförättaren brukar kosta så mycket att det inte blir något kvar att dela.
Citera
2023-05-18, 14:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

(FB) Stora tråden om arvs- och testamentsfrågor (sammanslagen tråd /Mod)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in