2023-05-18, 10:58
Medlem
Diskussion om Svenska Cupen 2023/24. Tycker vl det rcker att prata herrar i denna trden, s kan damernas cup tas i trden "Damallsvenskan och lgre serier".

Omgng 1 spelas preliminrt under juni, men vissa matcher gr redan i maj och ngra i brjan av juli.

I omgng 1 deltar de 64 lag som kvalat in, Div 1 och nedt.

I omgng 2 gr lagen frn Allsvenskan och Superettan in och spelar alla p bortaplan mot segrare frn omgng 1. Omgng 2 spelas preliminrt 22-24 augusti.

Till vren gruppspel.
Citera
2023-05-18, 11:10
Medlem
Omgng 1, lottning och datum fr matcherna:

https://www.svenskfotboll.se/serier-...rogram/111049/

Skall man plocka ut ett guldkorn, s fastnar jag fr:

Div 5-laget "Sk IK & Bygdegrd". Vilken underbart namn. De mter allts Div 2-laget sterker och lr vl ka ur, men vilken grej om de snubblar sig vidare och fr mta en allsvensk storklubb.

Obs att t ex Medelpads FF, ngermanlands FF och Gestriklands Fotbollsfrbund inte r ngra klubbar utan platshllare fr dessa distrikt, dr kvalspelet inte r klart nnu.

Ser att en del Div 1-lag lottats emot varandra, medan i andra fall r det ett par Div 3-lag som mts. Det r ju en slags fri lottning, fast geografisk. Gillar det, och det r kul nr lgdivisionslag fr mta elitklubbar i omgng 2. Hellre n att man hade "riskerat" att det bara blev Div 1-lag kvar om man krt seedning i omgng 1.
Citera
2023-06-25, 21:38
Medlem
trazkes avatar
Hur fungerar kvalspelet till cupen? Mitt gamla lag vann sin "semifinal". r det final och sedan omgng 1 innan man kan f mta dom allsvenska lagen i omgng 2?
Citera
2023-06-25, 21:54
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur fungerar kvalspelet till cupen? Mitt gamla lag vann sin "semifinal". r det final och sedan omgng 1 innan man kan f mta dom allsvenska lagen i omgng 2?
https://www.svenskfotboll.se/serier-...gsinformation/

Omgng 1
De 64 lagen frn distrikten mter varandra utifrn geografisk spelordning. Spelas senast den 30 juni.

Omgng 2
De 32 segrarna frn omgng 1 lottas mot de 32 SEF-lagen. De 16 nordligaste distriktslagen lottas fritt mot de 16 nordligaste SEF-lagen och samma sak sker med de sydligaste. Distriktslagen r hemmalag.
Citera
2023-06-25, 22:06
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
https://www.svenskfotboll.se/serier-...gsinformation/

Omgng 1
De 64 lagen frn distrikten mter varandra utifrn geografisk spelordning. Spelas senast den 30 juni.

Omgng 2
De 32 segrarna frn omgng 1 lottas mot de 32 SEF-lagen. De 16 nordligaste distriktslagen lottas fritt mot de 16 nordligaste SEF-lagen och samma sak sker med de sydligaste. Distriktslagen r hemmalag.

Vnta nu hr! S nu nr min gamla moderklubb IK Zenith slog ut Oddevold i omg.1 s kan dom f mta ett allsvenskt lag i omgng 2 och r bara ett steg ifrn gruppspel i svenska cupen?
Citera
2023-06-25, 22:14
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Vnta nu hr! S nu nr min gamla moderklubb IK Zenith slog ut Oddevold i omg.1 s kan dom f mta ett allsvenskt lag i omgng 2 och r bara ett steg ifrn gruppspel i svenska cupen?
Ser s ut om man tittar p hemsidan, dock inte insatt i svenska cupen.
Citera
2023-06-28, 08:30
Medlem
Citat:

Ja, s r det. De lag som via distriktskvalen nr omgng 1 r alltid bara en seger frn en hemmamatch mot ett elitlag. S Zenith har en stormatch i augusti. Lottningen r vl nsta vecka. (delvis geografisk lottning, frresten. Dvs blir inget norrlag frn Sthlm etc)

Distriktskvalen fungerar vl frresten lite olika i olika distrikt, men ibland lite mrkligt att inte fler mindre klubbar satsar hrdare dr. Finns mnga Div 2-lag som kr med U-spelare i cupkvalen och lite grann ger bort chansen till det som Zenith m fl fr uppleva.
Citera
2023-06-28, 08:56
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ja, s r det. De lag som via distriktskvalen nr omgng 1 r alltid bara en seger frn en hemmamatch mot ett elitlag. S Zenith har en stormatch i augusti. Lottningen r vl nsta vecka. (delvis geografisk lottning, frresten. Dvs blir inget norrlag frn Sthlm etc)

Distriktskvalen fungerar vl frresten lite olika i olika distrikt, men ibland lite mrkligt att inte fler mindre klubbar satsar hrdare dr. Finns mnga Div 2-lag som kr med U-spelare i cupkvalen och lite grann ger bort chansen till det som Zenith m fl fr uppleva.
Vill minnas att vrat distriktskval gick ut p att vinna Hisingsmsterskapen. P min tid var det jkligt tufft med bde Lundby IF och Torslanda som ganska verlgsna, tillsammans med Hcken U-21 d sklart. Dom sistnmnda slogs ju bara om titeln dock.

Hursomhelst skall det bli jkligt spnnande att se lottningen nsta vecka. Hoppas p
MFF eller Blvitt, blir det Hcken kommer det bli mycket komplicerade knslor.

Det viktigaste r ju dock att det blir ett allsvenskt lag. Om det blir ngot trkigt lag frn superettan hoppas jag p Skvde dr det nd finns lite skrllchans.
Senast redigerad av trazke 2023-06-28 kl. 08:59.
Citera
2023-06-28, 23:25
Medlem
Gv1875s avatar
Oskarshamn gick frn att sl ut Elfsborg i cupen, till att ka ut mot Kalmars 2:a lag.
Citera
2023-07-03, 16:05
Medlem
trazkes avatar
Lottningen fr omg.2 sker imorgon kl13.00. Kommer streamas p svenskfotboll.se och deras Youtube-kanal.

Hoppas hoppas p MFF eller Blvitt fr Zenith! Vill absolut inte se ett Hisingsderby mot Hcken.
Citera
2023-07-03, 16:35
Medlem
Lite om frutsttningarna infr lottningen, dvs vilka lag det handlar om och hur de r indelade nord/syd:

https://www.svenskfotboll.se/nyheter...ning-omgang-2/

Kan ju noteras en del sura indelningar fr de lgre lagen:

. J Sdra hamnade i norra elithatten, medan Jnkpings BK och Husqvarna hamnade i sdra lgdivisionshatten.

. Trollhttan hamnade i sdra medan Skvde hamnade i norra.

. Smedby (frn Norrkping) hamnade i sdra medan IFK Norrkping hamnade i norra.

men blir ju sdr nr det finns "fr mnga" elitklubbar frn sdra Sverige.
Senast redigerad av Burkgurka 2023-07-03 kl. 16:42.
Citera
2023-07-04, 12:49
Medlem
trazkes avatar
Det absoluta trkigaste laget fr Zenith vore Utsiktens BK. Jag kommer fan brja grta om det blir dom. Alla andra lag r nd hftiga matcher ven om MFF och Blvitt r drmmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in