2023-05-17, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Those niggas är dangerous as f.
Som människa vill man inte stöta på en.
Kommer bryta dig som en kvist och ta allt som är viktigt för dig.

Kolla på Schimpansernas rike på Netflix. Mycket sevärt.
Vilda schimpanser undviker av högst rationella skäl människor. Mellan varandra kan de utan tvivel vara brutala, men dokumentärer har en tendens att plocka fram det dramatiska. Det är som att se en dokumentär om WW II och tro att den återspeglar människors vardagsliv.
Citat:
(Dvärgschimpanser är däremot vänliga och snälla.)
Nja, inte fullt så snälla som ryktet säger, det är inte sällan de saknar ett finger som blivit avbitet eller liknande, men för det mesta löser de sina konflikter på annat sätt
Citera
2023-05-17, 15:07
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vilda schimpanser undviker av högst rationella skäl människor. Mellan varandra kan de utan tvivel vara brutala, men dokumentärer har en tendens att plocka fram det dramatiska. Det är som att se en dokumentär om WW II och tro att den återspeglar människors vardagsliv.

Nja, inte fullt så snälla som ryktet säger, det är inte sällan de saknar ett finger som blivit avbitet eller liknande, men för det mesta löser de sina konflikter på annat sätt
De är inte så dumma i huvudet.
Tror säkert att det är möjligt att utveckla deras intelligens.

Syftet är att plocka fram det dramatiska, men dokumenterade händelser om vad de har gjort mot människor kanske du har sett? Det är 100% människornas fel men tycker synd om personen som hälsade på sin tjejkompis som ägde en schimpans. Slet ut armar(händer) o ben. Även ansiktet. Fanns inget kvar men gick att rädda lite genom operation.

Jag vill även rekommendera See No Evil på Netflix. Att en 80-åring schimpans kan vara så charmig! Undrar om han fortfarande lever. Han blev tämjd. (Han var filmstjärna bland djur i Hollywood)
Citera
2023-05-17, 15:53
Medlem
Klas-Vegass avatar
Nu har jag inte sett denna dokumentär men gällde inte kritiken när det begav sig att man hade just vilda djur utan någon som helst beredskap typ bedövningspilar?
Den kritiken verkade befogad tyckte jag då.

Sedan vill jag minnas att det inte var någon riktig djurpark med kompetent personal utan mer en blandning av nöjespark och djurpark.

Man kanske har fog för att vem som helst skall inte få ha en djurpark med vilda djur???

Jag motsätter mig inte kapitalism. Jag ser bara riskerna med vilda djur.
Citera
2023-05-17, 16:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Syftet är att plocka fram det dramatiska, men dokumenterade händelser om vad de har gjort mot människor kanske du har sett? Det är 100% människornas fel men tycker synd om personen som hälsade på sin tjejkompis som ägde en schimpans. Slet ut armar(händer) o ben. Även ansiktet. Fanns inget kvar men gick att rädda lite genom operation.
Jodå, jag har läst om den incidenten. Att försöka ha vilda djur som husdjur har sina risker, framförallt för djuren som oftast är de som dödas när de blir äldre och inte är lika söta och lätthanterliga. Fall med djur som dödar sina ägare är i jämförelse extremt få.

Jag läste en gång om en man i USA som höll sig med en schimpans. Den var aldrig aggressiv och brukade hjälpa till i trädgården ibland. När den vart äldre och mannen märkte hur stark schimpansen blev vart han dock rädd. Lät schimpansen hjälpa till och gräva ett hål varefter han sköt den. Att lura någon att gräva sin egen grav, där har du ondska.
´
Citera
2023-05-17, 17:37
Djur har det riktigt bra. Det är människan som styr och vi hade kunnat utplåna schimpanserna på en dag.. Dessa schimpanser som kärringen gråter över är en droppe i havet.
Citera
2023-05-17, 18:01
Medlem
Detta fick mig direkt att tänka på nödsamtalet där en hörbart chockad och förfärad kvinna ringde in och med andan i halsen förklarade att deras hus-Schimpans just hade slitit hennes väninna i stycken.
Hon hade förgäves försökt stoppa attacken genom att både slå och knivhugga schimpansen men utan effekt, varefter hon då sökte skydd i sin bil och ringde polisen.
För den som vill höra samtalet finns det här: https://www.youtube.com/watch?v=bPPVdxg3KQs

Och för den som vill veta hela bakgrundshistorien: https://www.youtube.com/watch?v=HTQS6a-m2YI

(Som genom ett under överlevde faktiskt väninnan, men utan ansikte och händer som Schimpansen hade slitit bort.)
Citera
2023-05-17, 18:08
Medlem
Apkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Detta fick mig direkt att tänka på nödsamtalet där en hörbart chockad och förfärad kvinna ringde in och med andan i halsen förklarade att deras hus-Schimpans just hade slitit hennes väninna i stycken.

Denna kvinna medverkade i bland annat Oprah. När hon blev medvetande igen efter attacken så frågade hon läkarna ifall de trodde hon skulle kunna se igen. Då förklarade dem att hennes ögon var helt borta. Kvinnan som ägde schimpansen hade haft den sedan den var liten, och pratade om den som den vore ett barn, istället för det monster den var. Att den inte slutade attacken när knivhuggen kom bevisar bara hur ondskefulla och sjuka varelser schimpanser är. Det var viktigare för denna varelse att fortsätta slita av ansiktet på kvinnan än att undvika att bli knivhuggen. När polisen kom så sköt dem den, vilket man bör göra med alla schimpanser. Det är helt enkelt den enda lösningen.
Citera
2023-05-17, 18:10
Medlem
Mikibus avatar
Vita barn förnedringsrånas och våldtas varje timme i det här landet. Ingen orkar ens rycka på axlarna.
Men jävlar om nån apa/ chimpans råkar illa ut, då tar det hus i helvete. Svenska mentaliteten i ett nötskal.
Citera
2023-05-17, 18:21
Medlem
Helt rätt. Sådana apdjur är livsfarliga och otacksamma. Sedan snyftar djurrättsaktivister om att de har ett medvetande, precis som vi människor. Som om det skulle legitimera bestarnas liv.
Citera
2023-05-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Denna kvinna medverkade i bland annat Oprah. När hon blev medvetande igen efter attacken så frågade hon läkarna ifall de trodde hon skulle kunna se igen. Då förklarade dem att hennes ögon var helt borta. Kvinnan som ägde schimpansen hade haft den sedan den var liten, och pratade om den som den vore ett barn, istället för det monster den var. Att den inte slutade attacken när knivhuggen kom bevisar bara hur ondskefulla och sjuka varelser schimpanser är. Det var viktigare för denna varelse att fortsätta slita av ansiktet på kvinnan än att undvika att bli knivhuggen. När polisen kom så sköt dem den, vilket man bör göra med alla schimpanser. Det är helt enkelt den enda lösningen.

Fy fan säger jag bara. Tack för att du tar upp detta. Fy fan för dessa bestar.
Citera
2023-05-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst

Just ja, hon förlorade ögonen också, ja.
Nu läste jag inte kommentarfältet till bifogade klipp, men när jag först lärde mig om detta fall så minns jag att att kommentarfältet var fullt av kommentarer med gråt-emojis som tyckte jättesynd om Schimpansen, men hade noll medlidande för kvinnan, som de menade fick skylla sig själv.
Som en sido-observation, så kom alla dessa kommentarer från unga kvinnor, vilket jag märkt i andra liknande sammanhang där medlidande funnits för horribla individer men inte offren.
Citera
2023-05-17, 18:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Notera hur det är samma händelse som dras upp gång på gång i tråden. Det antyder hur pass ovanligt sådant här är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in