Citat:
Jo exakt jag hörde någon podd med Thomas där han sa just att en del av hans taktik var att undvika att behöva ljuga. Han sa då bl.a. att forskning visar att om man om och om igen upprepar en lögn så kommer en jury tro att det är tvärtom. Till exempel om man gång på gång säger ”det var inte jag som mördade Kalle” kommer det att tolkas tvärtom på samma sätt som om man hela tiden säger ”jag är inte förrädare” så kommer det att tolkas som att man är förrädare.Nja. Det som gjorde just Thomas så bra var just att han inte ljög så mycket som sagts innan. Och det ligger nog mycket i hans erfarenhet från yrkeslivet. Det är så den perfekta förrädaren ska vara.
Oerhört skicklig på att istället flyta med men ändå utöva påverkan och flytta fokus med att ständigt säga rätt saker utan att behöva dra en ren lögn. Sådana är ju advokater och politiker också i deras jobb.
Oerhört skicklig på att istället flyta med men ändå utöva påverkan och flytta fokus med att ständigt säga rätt saker utan att behöva dra en ren lögn. Sådana är ju advokater och politiker också i deras jobb.
Det han var så skicklig på var ju att så frön likt en advokat kan göra till en jury. ”X uppträdde ju konstigt där så därför skulle det kunna vara så här…”. Han väntade också ofta till han såg vem det lutade åt att skulle röstas ut och lade sedan några avgörande argument för den person som egentligen var ganska vaga men räckte när folk redan hade fått ett tvivel kring personen.
Det är som Göran Persson en gång sa ”allt jag har sagt har varit sant men jag har inte sagt allt som har varit sant”. Alltså man väljer att säga sådant som talar till ens egen fördel men låter bli att säga sådant som talar emot.