Citat:
Ursprungligen postat av
Russinsmurfen
Nej det kan ju inte kosta mer än vad det gör att köra bil.
Dessutom är min tanke att det inte är tåg, utan enskilda förarlösa vagnar.
Fördelen skulle då vara att man inte behöver stanna för att ladda och att man är kvar i sin egen bil under hela resan.
Pissa får man göra i en en och en halvliters trocadero.
Varför det? I Finland handlar det om nattåg på långa sträckor.
Du kommer fram utvilad och slipper en lång och tråkig bilresa.
Är resan lång och du är ensam kommer du ändå behöva övernatta på hotell.
Även om man är två som turas om är det ganska tradigt.
Dagtåg kan säkert också vara bra då kan man ha trevligt tillsammans och slipper stanna för laddning eller för att äta eller gå på wc.
Förarlösa vagnar på svenska spår i allmänhet och stambanorna i synnerhet.... 🤦♂️ 🤣🤣🤣
Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Är tanken att man ska åka med någon liten vagn som bara tar en bil och som kör vid behov eller handlar det om någon sorts större tåg, med tillhörande tidtabell?
Det första borde bli dyrt, då "vägen" antagligen utnyttjas dåligt.
Det andra innebär anpassning till tidtabeller, vilket inte alltid passar den enskilde.
Biltåg finns däremot och kan nog utvecklas mer.
Tågtunneln under Engelska kanalen har biltågsterminaler i anslutning till mynningarna, ex
https://www.google.com/maps/@51.0957...1320182,16.18z.
Den tunnelresan är dock kort och
alternativ bilväg saknas.
Om marknaden är lockad skulle man kunna tänka sig att sådana system utvecklas, ett exempel skulle kunna vara så att lastbilsförare kan få sin dygnsvila på vissa centrala sträckor. Men då är nog Sverige för litet. Bortsett från Brexit mm så kanske en nattågssträcka mellan Birmingham och någonstans i Rhenområdet kanske skulle vara användbar. Men att fokusera på privatbilism tror jag inte funkar, normalt sett kör folk inte så längt så. Givetvis kan tågvagnarna utrustas med laddstolpar om så önskas.
"LeShuttle (formerly Eurotunnel Le Shuttle and also known as The Shuttle) is a railway shuttle service between Coquelles (near Calais) in Pas-de-Calais, France and Cheriton (near Folkestone) in Kent, United Kingdom."
Alternativ bilväg saknas... 🤣🤣🤣
Varför kommer jag osökt att tänka på Style?
"Vi såg på varann, då vi närmade oss land
När vi möttes mellan Dover Calais"
https://www.directferries.se/calais_dover_farja.htm