• 1
  • 2
2023-05-13, 17:07
Medlem
Nu kanske inte Sverige är det land som detta har störst behov i, utan USA, och europeiska kontinenten kommer nog vara före oss.
Så här tänker jag att det kanske skulle kunna vara i framtiden.
Man ska företa sig en långresa på 200 mil med sin elbil och kör då fyra mil till närmsta station där man kör upp bilen på en vagn som går på elektrifierad räls. Sen fraktas den 190 mil till närmaste plats för att sen köras av vagnen och man kör elbilen de sista sex milen till sin slutdestination.
Under tiden kan man sitta och sova i bilen och den är fulladdad när man kommer till lossningsplatsen.
Nu pratar jag inte om tåg som går på ordinarie stamnät utan förarlösa vagnar som körs på en egen räls.
Förstår att det inte kan vara som i dag med järnvägsövergångar för då skulle man aldrig kunna korsa rälsen.
Citera
2023-05-13, 17:57
Medlem
Finnarna har biltåg:
https://www.vr.fi/sv/biltag

Sverige har haft biltåg, men det lades ner på grund av "olönsamhet". Wikipedia skriver följande i ämnet:
Citat:
Södra Sverige (Malmö, Göteborg, Stockholm) till Luleå (Umeå?) åren 1984-1993 (datum osäkert). Trafiken upphörde på grund av olönsamhet. Tågen utnyttjades mer norrut än söderut, bilförarna fick inte själva köra in bilarna i tåget utan järnvägspersonal måste göra det vilket fördyrar transporten, transportvagnarna kunde bara användas under svensk semestertid eftersom de behövdes i ordinarie godstrafik.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bilt%C3%A5g

Kanske typiskt svenskt att inte klara av hanteringen. Men visst vore det bekvämt att ta bilen med på tåget t.ex. när man skall 1000 km norrut från Stockholm, eller 1500 km från södra till norra Sverige.
Fast då får det ju inte kosta mer än att t.ex. ta med bilen på färja till Finland. Annars finns det ingen marknad. Idag kostar det ca 5500:- enkel resa bara för 4 pers o sovvagn på nattåget. Lägg till några tusen för bilen och man förstår att vanligt folk inte har råd.

I Finland kostar 2 vuxna+2barn+bil från söder till norr 280 Euro, dvs kring 3000:-
Citera
2023-05-13, 18:16
Medlem
Nej det kan ju inte kosta mer än vad det gör att köra bil.
Dessutom är min tanke att det inte är tåg, utan enskilda förarlösa vagnar.
Fördelen skulle då vara att man inte behöver stanna för att ladda och att man är kvar i sin egen bil under hela resan.
Pissa får man göra i en en och en halvliters trocadero.
Citera
2023-05-13, 18:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Fördelen skulle då vara att man inte behöver stanna för att ladda och att man är kvar i sin egen bil under hela resan.

200 mil kostar 1000:- eller däromkring. Om tåg vore gratis eller typ 300:- för en resa så ok, annars inte.
Citera
2023-05-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
200 mil kostar 1000:- eller däromkring. Om tåg vore gratis eller typ 300:- för en resa så ok, annars inte.
Du har ju fördelen att det går mycket fortare(inga stopp för laddning och mycket högre medelhastighet, dock tar väl lastning och avlastning några extra minuter), du kan sova under tiden och har fulladdat när du kommer fram.
Sen kostar det mer än el, däckslitage och värdeminskning på grund av höga miltal är större kostnader än vad elen kostar.
Citera
2023-05-13, 18:48
Medlem
Nuförtiden tar man flyget och hyr en bil på flygplatsen, om någon undrar. Smidigare blir det inte. Knappast billigare heller.
Citera
2023-05-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Nuförtiden tar man flyget och hyr en bil på flygplatsen, om någon undrar. Smidigare blir det inte. Knappast billigare heller.
Kan man göra om man ska på ett studiebesök.
Ska du åka upp till stugan med hela bilen full i verktyg m.m funkar inte det.
Citera
2023-05-13, 20:21
Moderator
Neksnors avatar
Är tanken att man ska åka med någon liten vagn som bara tar en bil och som kör vid behov eller handlar det om någon sorts större tåg, med tillhörande tidtabell?
Det första borde bli dyrt, då "vägen" antagligen utnyttjas dåligt.
Det andra innebär anpassning till tidtabeller, vilket inte alltid passar den enskilde.

Biltåg finns däremot och kan nog utvecklas mer.
Tågtunneln under Engelska kanalen har biltågsterminaler i anslutning till mynningarna, ex https://www.google.com/maps/@51.0957...1320182,16.18z.
Den tunnelresan är dock kort och alternativ bilväg saknas.
Om marknaden är lockad skulle man kunna tänka sig att sådana system utvecklas, ett exempel skulle kunna vara så att lastbilsförare kan få sin dygnsvila på vissa centrala sträckor. Men då är nog Sverige för litet. Bortsett från Brexit mm så kanske en nattågssträcka mellan Birmingham och någonstans i Rhenområdet kanske skulle vara användbar. Men att fokusera på privatbilism tror jag inte funkar, normalt sett kör folk inte så längt så. Givetvis kan tågvagnarna utrustas med laddstolpar om så önskas.
Citera
2023-05-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är tanken att man ska åka med någon liten vagn som bara tar en bil och som kör vid behov eller handlar det om någon sorts större tåg, med tillhörande tidtabell?
Det andra innebär anpassning till tidtabeller, vilket inte alltid passar den enskilde.

Tågtunneln under Engelska kanalen har biltågsterminaler i anslutning till mynningarna, ex https://www.google.com/maps/@51.0957...1320182,16.18z.
Om marknaden är lockad skulle man kunna tänka sig att sådana system utvecklas, ett exempel skulle kunna vara så att lastbilsförare kan få sin dygnsvila på vissa centrala sträckor. Men då är nog Sverige för litet. Bortsett från Brexit mm så kanske en nattågssträcka mellan Birmingham och någonstans i Rhenområdet kanske skulle vara användbar. Men att fokusera på privatbilism tror jag inte funkar, normalt sett kör folk inte så längt så. Givetvis kan tågvagnarna utrustas med laddstolpar om så önskas.
Min tanke är att man åker till närmaste station där det står ett par vagnar på ett stickspår.
Ingen bokning eller nåt, skulle stationen sakna en ledig vagn får man åka till nästa.
Kräver att det byggs ut en jäkla massa stickspår och tillverkas många vagnar.
Inget som görs på en svinblink.
Men om de börjar bygga ut det mellan Europas huvudstäder först och det funkar bra där så sprider det sig vidare sen.
Ungefär som när de byggde ut järnvägs, el och fibernät.
Rom byggdes inte på en dag.
Citera
2023-05-13, 21:55
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:

Varför det? I Finland handlar det om nattåg på långa sträckor.
Du kommer fram utvilad och slipper en lång och tråkig bilresa.
Är resan lång och du är ensam kommer du ändå behöva övernatta på hotell.
Även om man är två som turas om är det ganska tradigt.
Dagtåg kan säkert också vara bra då kan man ha trevligt tillsammans och slipper stanna för laddning eller för att äta eller gå på wc.

Förarlösa vagnar på svenska spår i allmänhet och stambanorna i synnerhet.... 🤦‍♂️ 🤣🤣🤣

Citat:

"LeShuttle (formerly Eurotunnel Le Shuttle and also known as The Shuttle) is a railway shuttle service between Coquelles (near Calais) in Pas-de-Calais, France and Cheriton (near Folkestone) in Kent, United Kingdom."

Alternativ bilväg saknas... 🤣🤣🤣

Varför kommer jag osökt att tänka på Style?
"Vi såg på varann, då vi närmade oss land
När vi möttes mellan Dover Calais"

https://www.directferries.se/calais_dover_farja.htm
Citera
2023-05-14, 01:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Min tanke är att man åker till närmaste station där det står ett par vagnar på ett stickspår.
Ingen bokning eller nåt, skulle stationen sakna en ledig vagn får man åka till nästa.
Kräver att det byggs ut en jäkla massa stickspår och tillverkas många vagnar.
Inget som görs på en svinblink.
Men om de börjar bygga ut det mellan Europas huvudstäder först och det funkar bra där så sprider det sig vidare sen.
Ungefär som när de byggde ut järnvägs, el och fibernät.
Rom byggdes inte på en dag.
Så det handlar alltså om att bygga ett nytt transportsystem som är en sorts blandning mellan klassisk järnväg och tunnelbana, avsedd för självkörande tåg, med kontinental täckning. Jag gissar att vi måste öka invandringen för att finansiera det.

Och varför? För att underlätta bilresor?
Jag gissar att det blir blir billigare att anpassa vissa huvudmotorvägar för godkända självkörande bilar och att bygga ut snabbladdarnätet. Sedan kan man kanske kombinera med mer klassiska biltåg.
Citera
2023-05-14, 04:11
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Så det handlar alltså om att bygga ett nytt transportsystem som är en sorts blandning mellan klassisk järnväg och tunnelbana, avsedd för självkörande tåg, med kontinental täckning. Jag gissar att vi måste öka invandringen för att finansiera det.

Och varför? För att underlätta bilresor?
Jag gissar att det blir blir billigare att anpassa vissa huvudmotorvägar för godkända självkörande bilar och att bygga ut snabbladdarnätet. Sedan kan man kanske kombinera med mer klassiska biltåg.

Vad nu invandring eller "folkutbyte" skulle ha med spårbundna transporter att göra kanske inte är den mest smarta eller klockrena analys man kan tänka sig. Att dissa saken kring att tro att vi skulle kunna ha autonoma "slädar" på våra spår är däremot riktigt verklighetsförankrat.

Tunnelbana? 🤦‍♂️ 🤣🤣🤣
Vad var det AKB sa... Stockholmare är inte smartare än lantisar? 🤣
Undrar om skåningarna kallar https://sv.wikipedia.org/wiki/Hallands%C3%A5stunneln för en tunnelbana 🤣

Vad en huvudmotorväg är vet inte jag men skulle gärna få veta.

I Sverige har vi 3 sorters vägar.

Europavägar. Har vi någon E väg som är motorväg längs hela sträckan?

Riksvägar.

Länsvägar som delas upp i primära samt övriga länsvägar.
Sen har vi en del broar och tunnlar.

Och inte att förglömma likt Dover - Calais så har vi färjeleder som trafikeras av färjor som kan transportera fordon och människor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback