Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-11, 18:37
  #1
Medlem
hej

är ute efter en större bil för familjen och vi har snöat in oss på en SUV, dock vilken det blir är problemet. Vi har kollat på kia (sportage och sorento) Hyundai Tucson och tom en Seat Tarraco som kostar 220 k som vi gillade men är väldigt osäkra. Tanken är att bilen sak vara en familjebil och inte pendlarbil därför undrar jag om man sak välja diesel eller bensin så man inte skadar motorn på dieseln av korta körningar. Kom gärna med förslag om vad ni kanske skulle rekommendera och andra märken ni tycker är bättre. Tack på förhand
Citera
2023-05-11, 19:50
  #2
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
hej

är ute efter en större bil för familjen och vi har snöat in oss på en SUV, dock vilken det blir är problemet. Vi har kollat på kia (sportage och sorento) Hyundai Tucson och tom en Seat Tarraco som kostar 220 k som vi gillade men är väldigt osäkra. Tanken är att bilen sak vara en familjebil och inte pendlarbil därför undrar jag om man sak välja diesel eller bensin så man inte skadar motorn på dieseln av korta körningar. Kom gärna med förslag om vad ni kanske skulle rekommendera och andra märken ni tycker är bättre. Tack på förhand

Kias 1,6 bensin med turbo, är riktigt trevlig och snål.
Den har väl 177hk nått…
Citera
2023-05-11, 19:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
hej

är ute efter en större bil för familjen och vi har snöat in oss på en SUV, dock vilken det blir är problemet. Vi har kollat på kia (sportage och sorento) Hyundai Tucson och tom en Seat Tarraco som kostar 220 k som vi gillade men är väldigt osäkra. Tanken är att bilen sak vara en familjebil och inte pendlarbil därför undrar jag om man sak välja diesel eller bensin så man inte skadar motorn på dieseln av korta körningar. Kom gärna med förslag om vad ni kanske skulle rekommendera och andra märken ni tycker är bättre. Tack på förhand

Vill du ha en rymlig eller hög bil? Jämfört med en traditionell familjebil, tex. V90 så är ju iaf två av de du skrivit förhållandevis trånga.

Diesel eller bensin är en smaksak. Utbudet av dieslar i denna prisklass lär vara större än bensin?
Dieseln kan kanske må bra av att köra en regenerering av partikelfiltret utan att man stänger av bilen nån gång ibland.

Mazda cx-5, vw tiguan och klassikern gamla xc60 finns ju oxå. Tycker alla dessa klår iaf Kia Sportage.
__________________
Senast redigerad av Grizlo 2023-05-11 kl. 20:01.
Citera
2023-05-11, 20:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Vill du ha en rymlig eller hög bil? Jämfört med en traditionell familjebil, tex. V90 så är ju iaf två av de du skrivit förhållandevis trånga.

Diesel eller bensin är en smaksak. Utbudet av dieslar i denna prisklass lär vara större än bensin?
Dieseln kan kanske må bra av att köra en regenerering av partikelfiltret utan att man stänger av bilen nån gång ibland.

Mazda cx-5, vw tiguan och klassikern gamla xc60 finns ju oxå. Tycker alla dessa klår iaf Kia Sportage.

vad tycker du om et xc60 d3 som kanske gått 19000 mil, är det säkert kort eller ?
Citera
2023-05-11, 20:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
vad tycker du om et xc60 d3 som kanske gått 19000 mil, är det säkert kort eller ?

Nej, ingen bil är ett säkert kort. Speciellt inte en som rullar 19t mil.
Citera
2023-05-12, 06:55
  #6
Medlem
https://www.blocket.se/annons/alvsbo...04hk/106763361

Ingen suv men rätt fin bil ändå, är det nån osm har erfarenhet av dessa, drift säkra osv?
Citera
2023-05-12, 17:27
  #7
Medlem
solstrålars avatar
xc90 från 2007-2014. Jäkla finfin bil!
Citera
2023-05-12, 20:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
https://www.blocket.se/annons/alvsbo...04hk/106763361

Ingen suv men rätt fin bil ändå, är det nån osm har erfarenhet av dessa, drift säkra osv?

Troligtvis ingen billig bil att hålla rullande. Skulle hellre kika på en 2,0Tdi.

Ut och provkör olika, finns mängder med bilar. Vill du ha en driftsäker bil är nog Toyota Avensis ett otroligt mycket bättre alternativ. Vill du ha en ”rolig bil” är avensisen ett dåligt alternativ.

Kika på Mazda 6 från modellår 2013. Snygg och troligtvis brutalt mycket driftsäkrare än en Audi A6. Förhållandevis dyr begagnad men det kanske finns anledningar till det.
Kan du sänka kraven lite så finns det skapliga Hyundai i40 för runt 100k. Hyfsad komfort och välutrustade. För 150k får du en riktigt fin i40.

Sen finns ju Renault Talisman. Opel Insigna mfl.
Citera
2023-05-12, 20:07
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Varför inte kolla på en V60 CC, inte någon SUV men lite högre.
Många suvar har rätt litet bagage, ifall du nu ska ut på resa med familjen.
Citera
2023-05-12, 20:41
  #10
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
hej

är ute efter en större bil för familjen och vi har snöat in oss på en SUV, dock vilken det blir är problemet. Vi har kollat på kia (sportage och sorento) Hyundai Tucson och tom en Seat Tarraco som kostar 220 k som vi gillade men är väldigt osäkra. Tanken är att bilen sak vara en familjebil och inte pendlarbil därför undrar jag om man sak välja diesel eller bensin så man inte skadar motorn på dieseln av korta körningar. Kom gärna med förslag om vad ni kanske skulle rekommendera och andra märken ni tycker är bättre. Tack på förhand

Vill du ha en rymlig och snålare bil som inte drar lika mycket bränsle så är oftast en stor kombi ett bättre val än en SUV.

Men du kanske är ute efter just "imagen" med en hög SUV på tomten?

Isf. skulle jag rekommendera en beg. BMW X5 eller en XC90.

Vad menar du med att den inte skall användas till pendling? Vilket körmönster avses med "familjebil"?

Lite oklart där.
Citera
2023-05-12, 21:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vill du ha en rymlig och snålare bil som inte drar lika mycket bränsle så är oftast en stor kombi ett bättre val än en SUV.

Men du kanske är ute efter just "imagen" med en hög SUV på tomten?

Isf. skulle jag rekommendera en beg. BMW X5 eller en XC90.

Vad menar du med att den inte skall användas till pendling? Vilket körmönster avses med "familjebil"?

Lite oklart där.

asså jag har ju en skitbil som jag använder till pendling, frugan tar tåget till jobbet. tänker en bil som familjen kan använda ihop på helger o så
Citera
2023-05-12, 22:59
  #12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
asså jag har ju en skitbil som jag använder till pendling, frugan tar tåget till jobbet. tänker en bil som familjen kan använda ihop på helger o så

En "helgbil" säger mig tyvärr lika lite som en "familjebil".

Är ju enormt varierande vad folk och familjer ägnar sig åt på helgen.

Men då kommer ju frågan vad just ni gör på helgerna?

Hur, var och hur långt brukar ni transportera er en normal helg?

Varför måste det som sagt vara just en SUV? Varför inte en stor rymlig kombi?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback