2006-07-26, 10:22
Medlem
Har nyligen fått ett vikariat inom en statlig organisation och tackat ja till den tjänsten, men inte skrivit på något ännu.

Dock så ringde Adecco till mig nyligen och undrade om jag kunde komma på intervju för att jobba på en HR avdelning för ett större företag inom fordonsindustrin. Via telefon framkom att tjänsten om den erbjuds är en 6 mån provanställning med möjlighet till att bli tillsvidare anställd av Adecco om det inte blir tal om fortsatt anställning. Mitt dilemma är att jag förmodligen har mer nytta av att jobbat 6mån inom en HR org. än att ha jobbat inom den statliga org.

Om jag ser krasst på det, hur är det att vara anställd av ett rekryteringsföretag? Vet att det kan bli problem med A-kassan men i övrigt så har jag ingen koll.

Skulle givetvis kunna tänka mig att jobba för Adecco, men jag tänker inte ta något underkvalificerat hor-jobb för en lägre lön än vad jag har på HR-avdelningen där jag för övrigt skulle gå ner i lön med närmare 1500 kr, dock är det förmodligen en mer meriterande CV-erfarenhet.
Citera
2006-07-27, 20:19
Medlem
Det ända svaret jag kan ge dig , är att det nog lär va slappare på det statliga

Har själv börjat kolla runt på andra jobb, undrar hur pass säkra? och hur mycket jobb man får?, via dessa bemmaningsföretag.Finns ju en hel drös av dessa på ams.
Citera
2006-07-27, 20:36
Medlem
Som Du själv är inne på kan detta vara betydligt mer värt i CV:n än att sitta på en myndighet på ett vikariat och därmed värt att beakta som en strategisk åtgärd för framtiden. I andra vågskålen ligger då ekonomin. Skulle Du få tim- eller månadslön hos Adecco? Är det timlön kan det kanske rent av innebära att det är inkomstneutralt om Du arbetar mycket på det statliga jobbet utan övertidsersättning.

Min uppfattning om Adecco är att det är ett OK bolag. Jag har inte arbetat för dem själv, men väl hyrt och rekryterat folk. Dessutom, eftersom Du verkar vara PAO:are själv kan kanske Adecco vara ett företag att satsa på, dvs att på lite sikt flytta in till kontoret som rekryterare eller konsultchef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in