2023-05-08, 09:18
Medlem
Black.Panthers avatar
Den 7 maj blev jag pappa till en liten flicka.

Jag undrar hur jag bäst kan hjälpa henne med sitt sparande? Kan jag ha ett konto åt henne på avanza och köpa aktier åt henne där?

Hon är ju typ 18 år från att bli myndig men kan jag som vårdnadshavare ändå hjälpa henne med sitt sparande på något sätt?

Har det ansträngt ekonomiskt just nu men att typ börja små spara redan vid bebis borde ju ändå vara bättre än att inte göra det.
Citera
2023-05-08, 09:32
Medlem
SexgalenZombies avatar
Fokusera på din egen ekonomi istället om den är svag, sen kan du ge av den till henne i framtiden istället.
Citera
2023-05-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Jag undrar hur jag bäst kan hjälpa henne med sitt sparande? Kan jag ha ett konto åt henne på avanza och köpa aktier åt henne där?

Hon är ju typ 18 år från att bli myndig men kan jag som vårdnadshavare ändå hjälpa henne med sitt sparande på något sätt?

Har det ansträngt ekonomiskt just nu men att typ börja små spara redan vid bebis borde ju ändå vara bättre än att inte göra det.
Se till att spara i ditt eget namn. 18 år går fort och den dagen kanske hon vill använda pengarna till något helt annat än vad du hade tänkt när du började spara.
Citera
2023-05-08, 12:26
Medlem
Citat:

Finns lite olika alternativ främst beroende på vad du vill ska hända med tillgångarna om du skulle gå och dö innan barnet får pengarna, beroende på om du är gift eller inte.

Om du är gift och sparar på investeringssparkonto (ISK) eller vanligt aktie/fondkonto (AF) i eget namn så kommer din fru ärva tillgångarna med full förfoganderätt och kan bränna upp dem på vad hon vill. Så litar du inte på att hon kommer fortsätta förvalta tillgångarna tills barnet ska ha dem får du upprätta ett testamente om du vill spara på de kontotyperna.

Alternativt har Avanza vad de kallar "Kapitalförsäkring barn" vilket är en vanlig kapitalförsäkring (KF) där du står som innehavare men där du sätter barnet som förmånstagare redan när du skapar kontot: https://www.avanza.se/kfbarn-registrering.html Skulle du gå och dö får barnet då tillgångarna på KF:en oavsett om du är gift då KF med förmånstagarförordnande normalt sett inte ingår arv.

Sen går det förstås att spara i barnets eget namn också men då får barnet full tillgång till kontot på sin 18-årsdag och kan, som balderbyling skrev, bränna upp allt direkt på skit.

Det finns också lite skatteskillnader mellan ISK, AF och KF som kan vara värt att fundera på. Med ISK och KF skattar du en årlig schablonskatt på hela innehavet som är beroende av statslåneräntan. Med AF måste du istället betala 30 % vinstskatt den dagen du säljer innehaven. Vilket som lönar sig bäst beror bl.a. på vad statslåneräntan kommer vara kommande åren, vad du får för avkastning, om du har aktier med utdelning, om du bara tänker köra buy-and-hold eller göra byten av innehaven osv.

Sen har KF vissa fördelar vad det gäller utländsk källskatt gentemot ISK och AF om du planerat äga utländska aktier som har utdelning. För ISK har dock regeringen + SD skrivit in i Tidöavtalet att de planerar göra de första 300K i ISK skattefria medan KF inte nämns alls. Men förstås möjligt att det inte blir genomfört alls eller rivs upp av kommande regering...
Citera
2023-05-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det finns också lite skatteskillnader mellan ISK, AF och KF som kan vara värt att fundera på. Med ISK och KF skattar du en årlig schablonskatt på hela innehavet som är beroende av statslåneräntan. Med AF måste du istället betala 30 % vinstskatt den dagen du säljer innehaven. Vilket som lönar sig bäst beror bl.a. på vad statslåneräntan kommer vara kommande åren, vad du får för avkastning, om du har aktier med utdelning, om du bara tänker köra buy-and-hold eller göra byten av innehaven osv.

Glöm inte schablonskatten på fonder som ägs i AF, den är på 0,3*0,4 % =0,12 % per år och läses av vid årsskiftet.
Citera
2023-05-09, 04:58
Medlem
Spara i ditt eget namn först och främst. Öppna ett vanligt ISK och döp det kontot till ex. Barnets namn.

Öppnar du ett barnkonto under barnets personnummer för personen tillgång till det vid 18 årsåldern och kommer kanske bränna det på skräp.
Citera
2023-05-09, 05:41
Medlem
carle2s avatar
Spara i eget namn, sätt en summa i månaden och håll dig till den.
Det fina med t.ex Avanza är att alla nya konton har egna kontonummer, så du kan ge ut det till andra som kanske vill ge och då går det rakt in på babyns konto.

Sedan har jag lite egna regler som innefattar om jag jobbar extra som drabbar henne mamman så sätter jag in extra samt jag använder barnet konto till spännande ipoer där hon får hela vinsten om det blir tilldelning.
Citera
2023-05-09, 08:17
Medlem
Black.Panthers avatar
Tack för alla svar.

Jag funderar på att skapa ett till konto på avanza och då döpa det till barnets namn. Hur funkar det när jag sedan vill ge bort det kontot till barnet?

Mitt egna aktiekonto behöver jag ha kvar själv men hade varit kul att kunna ha ett konto åt henne som hon sen bara kan ta över.

Alt att jag kanske kan starta ett fondkonto åt henne på Folksam.
Citera
2023-05-09, 10:15
Medlem
Citat:
Tack för alla svar.

Jag funderar på att skapa ett till konto på avanza och då döpa det till barnets namn. Hur funkar det när jag sedan vill ge bort det kontot till barnet?

Mitt egna aktiekonto behöver jag ha kvar själv men hade varit kul att kunna ha ett konto åt henne som hon sen bara kan ta över.

Alt att jag kanske kan starta ett fondkonto åt henne på Folksam.
ISK går inte att överlåta så väljer du ISK får du/hon starta ett nytt ISK i hennes namn sen när hon ska ta över tillgångarna. Du får sedan begära en överföring av värdepappren mellan kontona https://www.avanza.se/flytta-vardepa...an-kunder.html

För KF kan du fylla i en blankett om överlåtelse https://www.avanza.se/avanzabank/hem...verlatelse.pdf
Citera
2023-05-10, 06:57
Medlem
Spara i dott eget namn i en KF med henne som förmånstagare, så kan du avgöra om hon ska få allt vid 18 eller senare beronde på mognad samt är hennes vid din död.
Citera
2023-05-10, 17:03
Medlem
Kom ihåg att hålla koll på om politikerna bestämmer att gåvoskatten ska återinföras.

Då är det bättre att pengarna redan står på barnet och att du har utsett dig själv som förvaltare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in