Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-05-07, 17:32
  #25
Medlem
177boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Dvs. i de fall som en ren elbil inte fungerar (kanske ställen utan laddning man åker till, eller behöver hög dragvikt) eller att vissa bilar inte finns som rena elbilar (finns tex. inga bra kombi) så är en hybrid ett alternativ av rena skatteskäl, men annars så skulle jag skippa.

Kolla BAB7 = Enligt beslut idag får vi Västeuropas lägsta dieselpris från och med årsskiftet, ca 20.80 idag vilket ger ett dieselpris på ca 15,30 kronor litern efter 1 jan nästa år

Då känns ju diesel rätt så värt, har har tex inte förmågan att ladda hemma bara på jobbet. Det är också en anledning att ren el går lite bort. Någon jag hade glömt nämna.
Citera
2023-05-07, 23:48
  #26
Avstängd
Idag rasslade ännu fler argument in för dieselbilen. Diesel är det överlägset billigaste sättet att färdas och från nästa år så kommer det vara ännu billigare. Det skakiga ekonomiska incitamentet för elbilar är bortblåst sedan länge.
Citera
2023-05-08, 23:32
  #27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 177boy
Kolla BAB7 = Enligt beslut idag får vi Västeuropas lägsta dieselpris från och med årsskiftet, ca 20.80 idag vilket ger ett dieselpris på ca 15,30 kronor litern efter 1 jan nästa år

Det är fortsatt extremt mycket billigare att köra med elbil om du laddar hemma. Även om dieselpriset kommer ner på 15,30 kr/litern (vilket är positivt, och bra för att hålla nere inflationen) så är det inte i närheten av samma låga pris som för en elbil. Det är (lite beroende på när man laddar och aktuellt elpris) fortsatt nästan tre gånger dyrare att köra med dieselbilen än elbilen.

Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 1
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 1,5
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 2,78 kr

Dieselpris [kr/liter] 15,3
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,5
Kostnad dieselbil [kr/mil] 7,65 kr

Citat:
Ursprungligen postat av 177boy
Då känns ju diesel rätt så värt, har har tex inte förmågan att ladda hemma bara på jobbet. Det är också en anledning att ren el går lite bort. Någon jag hade glömt nämna.

Kan du inte ladda hemma enkelt över natten, där bilen normalt står parkerad, så skulle jag skippat elbil. Blir bara krångligt och dyrt då (för snabbladdning är extremt dyrt, även om AC-laddning hemma är extremt billigt).
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2023-05-08 kl. 23:36.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback