Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-05-17, 13:23
  #25
Medlem
nerdnerds avatar
Varför finns inte verkliga vita hål som motsvarar Schwarzschildmetriken? Mitt tidigare försök till förklaring, att sådana skulle kräva ett universum som alltid funnits, håller inte riktigt. I ett föränderligt universum som t ex vårt med dess Big Bang måste lösningarna modifieras ändå för att funka, men det gäller isf inte mindre för svarta hål än för vita.

Penroses Weylantagande (Weyl conjecture), om det är sant, skulle dock förklara det. Enligt denna måste initiala singulariter, dvs såna som spottar ut saker, vara av ett visst slag: Weyltensorn måste vara noll, vilket den inte är vare sig vid vita eller svarta håls singulariteter. Men eftersom svarta håls singulariteter inte är initiala, så förbjuds inte dessa av villkoret.

Weylantagandet kommer egentligen från ett helt annat håll: för att förklara varför universum initialt var så extremt homogent, som förutsätts i den kosmologiska standardmodellen, som ju baseras på den helt homogena FLRW-metriken som ju hittills har fungerat så bra för att förklara de kosmologiska observationerna. Många menar att den kosmologiska inflationsteorin kan förklara detta, men det argumenterar Penrose starkt emot, imho. Weylantagandet följer inte från den allmänna relativitetsteorin men det bryter inte heller mot den. Möjligen skulle den kunna bevisas från en fungerande teori om kvantgravitation.

---
Edit: ser nu vid en koll att antagandet snarare kallas för Weyl curvature hypothesis.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2023-05-17 kl. 13:29.
Citera
2023-05-19, 18:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför finns inte verkliga vita hål som motsvarar Schwarzschildmetriken? Mitt tidigare försök till förklaring, att sådana skulle kräva ett universum som alltid funnits, håller inte riktigt.

Eller så är det enklare än så. Ett fält (om det nu är graviton (troligen inte) eller higgs (troligen inte), eller ett annat) har inte ett nolläge. Det har beskrivits som inflationsfältet, men ingen har så vitt jag vet hittat en inflaton ännu.

Att detta kunde våldsamt expandera och bilda ett 3d-universum är iofs inte otänkbart. Att i samband med det, fältet när det "frös ut" skapade mängder med basala komponenter.

Problemet med den tanken är det jag varit inne på förut och blivit piskad på i åratal - det medger inte oändligt universum och det förklarar inte den eskalerande accelerationen vi ser. OM nåt borde ett sådant universum lyda Einsteins lagar (utan den återinförda kosmologiska konstanten).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback