• 1
  • 2
2023-05-05, 11:34
Medlem
En svart hål suger in allt i sig.
En vit hål spottar ut allt i sig.

Vissa astrologer pratar om portaler eller wormholes vilket har matematisk bekräftats nyligen.

I slut endan kommer en svart hål suga in sig vita hålet och en vit hål spotta ut en svart hål?

Är det då singularitet beginnynelsen uppstår?

Kommer det krympa tills en punkt där inget finns och allt är stilla fast samtidigt allt finnS?
Citera
2023-05-05, 11:42
Medlem
Fast problemet med svarta (och vita?) hål är väl att du aldrig kommer kunna ta dig fram/igenom dem pga dilatation? Det dyker väl upp som oändligheter i Schwarzschild-geometrin om jag inte missminner mig? Intresserad av att veta vilka matematiska beräkningar du snirrar om
Citera
2023-05-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Fast problemet med svarta (och vita?) hål är väl att du aldrig kommer kunna ta dig fram/igenom dem pga dilatation? Det dyker väl upp som oändligheter i Schwarzschild-geometrin om jag inte missminner mig? Intresserad av att veta vilka matematiska beräkningar du snirrar om

Fast vi utesluter att det är mutilpla dimensioner i beräkningen och har bara räknat från vårt perspektivet.

Det kanske finns nån dimension som ej påverkas av det fysiska och dimensionellt dilatation som vi har beräknat.

Eller när alla dimensioner kolliderar så blir det stabilt under vissa förhållanden.
Citera
2023-05-05, 12:01
Medlem
Jag tror att det uppstår en förvirring i och med att begreppet "dimension" för gemene man är inte samma sak som för fysiker/matematiker. För en sådan kan dimension vara nåt så enkelt som att man ritar tiden på en axel. Det är bara ett sätt att parametrisera världen, inget mer spännande än så.
Citera
2023-05-05, 12:09
Medlem
Citat:
Jag tror att det uppstår en förvirring i och med att begreppet "dimension" för gemene man är inte samma sak som för fysiker/matematiker. För en sådan kan dimension vara nåt så enkelt som att man ritar tiden på en axel. Det är bara ett sätt att parametrisera världen, inget mer spännande än så.

Det uppstår en ändring , och det ändringar är just att dimensioner blir annorlunda som den axeln du nämner blir stilla, "tiden", fast samtidigt är den inte stilla och rör sig.

Tiden som vi förstår går framåt och det är vårt axel, dock finns tiden i ett löpande axel där den rör sig "bakåt" samtidigt som den rör sig framåt, och samtidigt som den är stilla i svarthålet så är den rörligt.

Bara där har vi redan tre dimensioner.
(Fram,bak, stilla.)
Citera
2023-05-05, 12:13
Medlem
Men hjärtat, fram bak och stilla är inte dimensioner alls, alla tre sker på samma axel.
Citera
2023-05-05, 12:25
Medlem
Citat:
Men hjärtat, fram bak och stilla är inte dimensioner alls, alla tre sker på samma axel.

Men det kan inte vara samma axel.

Tiden som löper framåt är en axel.

Tiden som löper bakåt är inte samma axel. Det sitter i en annan plan och inte i samma plan, allt sker tvärtom och är inte definierad som -1.

Vårt axelt kan defineras -1, 0 ,+1.
Dock sker axeln som löper bakåt tvärtom och inte i minus grader som man kan tro att det sker.
Citera
2023-05-05, 12:29
Medlem
Du pratar om samma enhet. Du har enheten 'tid'. Då spelar det ingen roll ifall den går "bakåt" eller "framåt" eller "står still". Det kommer visas som antingen att läsa axeln i positiv riktning, i negativ riktning, eller som en punkt på axeln.

Om du inte kan grundläggande vektorfysik tvivlar jag på att du har tensorkunskapen som krävs för ämnet. Vilket är okej, det är rätt tråkigt och bögigt med relativitetsteori.
Citera
2023-05-05, 13:24
Medlem
Citat:
Du pratar om samma enhet. Du har enheten 'tid'. Då spelar det ingen roll ifall den går "bakåt" eller "framåt" eller "står still". Det kommer visas som antingen att läsa axeln i positiv riktning, i negativ riktning, eller som en punkt på axeln.

Om du inte kan grundläggande vektorfysik tvivlar jag på att du har tensorkunskapen som krävs för ämnet. Vilket är okej, det är rätt tråkigt och bögigt med relativitetsteori.

Nej tyvärr, du må vara lite utdaterad eller limiterad i dina kunskaper för att förstå konceptet av multipla tid axis.

Man får tänka utanför lådan... Fast du är lite fyrkantig? Hehe

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mult...ime_dimensions
Citera
2023-05-05, 13:27
Medlem
Vita hål är något rent hypotetiskt. En möjlig lösning till ekvationerna, men inget man observerat. Det mesta inom fysiken är rent matematiskt tidsreversibelt: precis som man kan ha ett glas som ramlar i golvet och går i tusen bitar kan man ha tusen bitar som alla råkar ha rätt hastighet för att fara ihop till ett helt glas, men det är bara det ena vi observerar.
Citera
2023-05-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vita hål är något rent hypotetiskt. En möjlig lösning till ekvationerna, men inget man observerat. Det mesta inom fysiken är rent matematiskt tidsreversibelt: precis som man kan ha ett glas som ramlar i golvet och går i tusen bitar kan man ha tusen bitar som alla råkar ha rätt hastighet för att fara ihop till ett helt glas, men det är bara det ena vi observerar.

Den expemle är just axist i reverse alltså i -1 från 0 i sitt axis.

Nu pratas det om ett axis som är tvärtom i tiden och inte i reverse eller bakspolad.

Citat:
ddn ɹä ɹǝu
ɹǝu ɹǝɐ ddn
Senast redigerad av hiphopper08 2023-05-05 kl. 13:38.
Citera
2023-05-05, 13:34
Medlem
Hur fort går den där riktiga tidern igentligen, om man jämför med våran klocka? Hur mycket fortare/saktare ? Här vi är nu då.
Finns det även gröna hål ?
Isf vad har den för effekt ?

Är planet/solar kroppar motsvarigheten till hål?
Senast redigerad av troligengud 2023-05-05 kl. 13:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback