Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-05, 09:53
  #1
Medlem
solstrålars avatar
Är detta en bra bil och kombi för 250K?

Ute efter en automat bensinare kombi med skaplig 4WD. Kollat på Outbacks 2016-2019 ca. Hur är den att köra? Kvaliteten, hur är den då det det är en japsare? Faller den sönder och måste repareras hela tiden eller är den mer som en Toyota som bara går?

Någon som har erfarenheter av dessa? Kör i dagsläget en Volvo och funderar antingen på en nyare Volvo eller Outbacken. Ska kanske också nämna viktigaste kravet: rymlighet, får inte vara mindre än min V70. Hur är dessa jänfört V70/XC70/XC90 annars?
__________________
Senast redigerad av solstrålar 2023-05-05 kl. 10:00.
Citera
2023-05-05, 10:29
  #2
Medlem
SUBARU is da shit man. Om möjligt i ännu bättre kvalitet än Toyota. Den bilen får du inga problem med.
Citera
2023-05-05, 10:56
  #3
Medlem
NyaHenriksss avatar
Japansk kvalitet!
Outback är en trevlig bil, det enda störiga är att dom av någon outgrundlig anledning inte har komfortblinkers.
Citera
2023-05-05, 11:29
  #4
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Min känsla av de gånger jag kört Subaru outback är att det är en stabil kreation.

Skulle lätt kunna tänka mig att äga en.
Citera
2023-05-05, 12:41
  #5
Medlem
De som är tråkigt med dem är deras Lineartronic automatlåda. Tänk variator, låter som man sparkar en tjur på pungen...när man stampar ner högerfoten. Bara roomar o inget händer.,
Citera
2023-05-05, 13:16
  #6
Medlem
Jag är varken intresserad eller kunnig kring bilar. Men när jag skulle köpa bil för ett par år sedan skapade jag en tråd här på Flashback. Efter alla råd, rekommendationer och provkörningar landade jag och min fru i att köpa en Outback årsmodell 2021 som vi har haft sen dess.

Vi är väldigt, väldigt nöjda med den men det är två puckar som jag kan lyfta:

1. Jag byter mellan sommar- och vinterdäck hos den lokala firman. De är dock inte auktoriserade för att knappa med bilens teknik. Därför får jag varningar om lufttrycket när sommardäcken åker på då vinterdäckens lufttryck ligger inlagt i systemet. Närmaste auktoriserade firma ligger en bit bort så jag får helt enkelt stå ut med detta. Kanske är det samma problematik med andra märken.

2. När vi var iväg ett par veckor utan bil i vintras så dog batteriet. Subaru skickade över en bärgare som kom hem till oss inom en timme med startkablar och fick igång det. Han rekommenderade då att vi skulle köra "minst en timme varje dag" för att hålla batteriet laddat. Vi har inte alls det behovet och jag blev förvånad. Nu kör vi ändå kanske tre timmar i veckan vanligtvis och har inte haft problem efter det.

Men som sagt, en jäkligt trevlig, problemfri bil som är tyst och skön att köra. När man börjar gräva i funktionerna så finns det väldigt mycket kul.

Lycka till!
Citera
2023-05-05, 13:39
  #7
Medlem
Jag har en 2018. Mycket nöjd. Har tidigare haft Saab 9-3 och Volvo V60. Lastar mycket, skön komfort. En del klagar på automatlådan som är av typen CVT. Jag kan inte hålla med i den kritiken. CVT funkar utmärkt om man lär sig köra den ordentligt.

Jag tror det kom en ny modell 2019. Den har en annan lösning för rails och lastbågar. Föredrar nog 2018 eftersom den är lättare att borsta snö i från.
Citera
2023-05-05, 14:51
  #8
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarsegossen
De som är tråkigt med dem är deras Lineartronic automatlåda. Tänk variator, låter som man sparkar en tjur på pungen...när man stampar ner högerfoten. Bara roomar o inget händer.,

Vilka år fanns den lådan?
Min är en 2021 och har cvt och funkar klockrent.
Min förra Outback var en manuell äldre.
Citera
2023-05-05, 16:11
  #9
Medlem
Det är pangbra bilar
Citera
2023-05-05, 18:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Vilka år fanns den lådan?
Min är en 2021 och har cvt och funkar klockrent.
Min förra Outback var en manuell äldre.
Cvt är ju samma sak. Inget fel på lådan i sig. Men lite tråkig /gubbig. Men man vänjer sig väl efter ett tag som vanligt.
Citera
2023-05-05, 19:17
  #11
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarsegossen
Cvt är ju samma sak. Inget fel på lådan i sig. Men lite tråkig /gubbig. Men man vänjer sig väl efter ett tag som vanligt.

På min är den programmerad så den har växlar.
Så den är som en vanlig automat att köra.
Inte konstant varv alltså.
Citera
2023-05-06, 16:13
  #12
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Symmetrical 4WD är tillsammans med Quattro den bästa fyrhjulsdrivlinan. Mycket bil för pengarna, bekväm, stor och kompetent. Var endast beredd på högre bränsleförbrukning. Boxermotorerna är lite mer törstiga än de andra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback