2023-09-05, 05:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EboLa^
Gäsp, har en same nu triggat dig så pass att du börjar jaga i en sames historik istället för skog? Roligt.

Jodå, jag är absolut same. Kom ut till våra skogar som sagt så kan du t.o.m. få se mina fina släktknivar.

Jag vidhåller att ni svennar är dom första invandrarna i vårt samiska land.

Nej någon lapp har inte triggat mig eftersom du inte är en sådan.

Du har förmodligen aldrig satt din fot i fjällen.

Det enda som går att associera dig med skogen är att du är ett troll.

Du vidhåller dina fantasier utan att presentera det minsta bevis för ditt påstående.
Citera
2023-09-05, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej någon lapp har inte triggat mig eftersom du inte är en sådan.

Du har förmodligen aldrig satt din fot i fjällen.

Det enda som går att associera dig med skogen är att du är ett troll.

Du vidhåller dina fantasier utan att presentera det minsta bevis för ditt påstående.

Jag kunde ärligt inte bry mig mindre om vad en kränkt vit jägare tror, tror du på riktigt att jag kommer ta en selfie i full sameskrud för din skull?

Du är som sagt en pajas på internet som inte tycker om att du själv är invandrare, men ändå röstar på SD.

Nu ska en same ta och knyta sig i kåtan, lycka till med tjuvjakten, pajas.
Citera
2023-09-05, 05:50
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EboLa^
Jag kunde ärligt inte bry mig mindre om vad en kränkt vit jägare tror, tror du på riktigt att jag kommer ta en selfie i full sameskrud för din skull?

Du är som sagt en pajas på internet som inte tycker om att du själv är invandrare, men ändå röstar på SD.

Nu ska en same ta och knyta sig i kåtan, lycka till med tjuvjakten, pajas.

Ja nu ser man att clownen blivit upprörd efter blivit avslöjad som ett troll.

Nej jag är ingen invandrare utan svensk sedan Hedenhös tid, dvs tillhör Sveriges ursprungliga befolkning (vilket är en skillnad mot "urbefolkning" som handlar om primitivitet). Nej jag röstar inte på SD utan på Mp.

Åk hem till Ryssland om inte Sverige passar dig!
Citera
2023-09-05, 06:24
Medlem
Citat:
En fråga, i denna tråden hävdar du att du är en same, i en annan tråd är du stockholmare. Du är en provokatör, det är vad du är. Så lägg ned dina clownerier i denna tråden tack.

Svenskar mjäkigt folkslag? Kanske, ja hur svenskarna daltar med samer kanske är ett bevis för det, men svenskar har byggt upp en stat, utmärkt sig genom vetenskapliga och tekniska bedrifter. Samernas prestation är det samekåtan? Till och med afrikanerna bygger mer avancerade trummor än dem. Ni har fått njuta all den välfärd som svenskar har byggt upp. Ett tusental av samerna får möjlighet att ägna sig åt hobbyverksamhet och får betalt av staten för detta. Termen urbefolkning har inget med att de skulle vara någon ursprunglig befolkning, utan för att de har fortsatt att ha en primitiv livsstil och traditioner, medan svenskarna (och norrmän och finnar) har utvecklat moderna samhällen.

Du är en rasist och ett typiskt nättroll.
Citera
2023-09-05, 06:42
Medlem
Verkar som att samerna inte vill ha med resten av befolkningen att göra. Då tycker jag att vi ska visa hur mycket vi hatar packet och intensifiera tjuvjakten på deras renar själv åker jag upp i oktober.
Citera
2023-09-05, 06:48
Medlem
Citat:
Ja nu ser man att clownen blivit upprörd efter blivit avslöjad som ett troll.

Nej jag är ingen invandrare utan svensk sedan Hedenhös tid, dvs tillhör Sveriges ursprungliga befolkning (vilket är en skillnad mot "urbefolkning" som handlar om primitivitet). Nej jag röstar inte på SD utan på Mp.

Åk hem till Ryssland om inte Sverige passar dig!

Du är en nazist men det är väll därför du röstar på Mp kommnisterna.
Citera
2023-09-05, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHat
Verkar som att samerna inte vill ha med resten av befolkningen att göra. Då tycker jag att vi ska visa hur mycket vi hatar packet och intensifiera tjuvjakten på deras renar själv åker jag upp i oktober.

Det finns lagar och regler i detta land. Samerna plus de flesta andra följer dessa. Det är hot och hat du bedriver. Du skriver att du ska begå lagbrott mot personer som inte känner dig och att du ska göra det för att du har blivit kränkt på nätet. Skärp dig, väx upp.
Citera
2023-09-05, 07:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Du är en rasist och ett typiskt nättroll.

På vilket sätt är jag rasist? Jag tillhör snarare den anti-rasistiska sidan på Flashback.

Nättroll kan du vara själv. Jag utger mig inte för att vara olika personer som debattören Ebola, som ena stunden skriver att hen är same och i nästa stockholmare. Sådant håller inte.

Ser man på din postningshistorik så är det med stor sannolikhet att du kommer från en trollfabrik. Du står reggad från 2010 men börjar skriva inlägg för ett år sedan. Stor trollvarning på dig minsann!
Senast redigerad av DeValera 2023-09-05 kl. 07:14.
Citera
2023-09-05, 07:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Du är en nazist men det är väll därför du röstar på Mp kommnisterna.

På vilket sätt är jag nazist mitt lilla troll?
Citera
2023-09-05, 09:54
Medlem
Så kom vi äntligen till punkten i tråden där de rasistiska samerna visar sina rätta färger och ger upp att försöka försvara sina löjliga påståenden om hävd och istället bara vädrar sin smutiga buk och hat mot den hand som föder dem.
Citera
2023-09-05, 10:46
Medlem
Durgas avatar
För att återgå till topic.
Själva ursprungstanken med fjällvandring är väl naturupplevelsen.
Vad blir det för naturupplevelse med att trängas på vandringsleder
med horder av folk som ilar mot närmaste vattenhål ?
Är sörlänningarna så skitnödiga att dom tvunget måste vistas i grupp
kan dom väl stanna på Sergels torg.
Sedan är det väl också så att skräp går att plocka upp men spåren efter
lapparnas fyrhjulingar och motorcyklar är det värre med.

Har aldrig gått en led och kommer förmodligen heller inte att göra det
"bra karl reder sig själv".
Citera
2023-09-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Så varför har de erkänts som urbefolkning av Sveriges regering?

Det stod ovanför i texten du citerade, du måste läsa noggrannare. Man använder en politisk definition, inte en vetenskaplig/arkeologisk.

Med den termen får man extra skyddade möjligheter att bedriva sin kultur. Vilket i det här fallet är rennäring bla. Vilket är lustigt eftersom de flesta samer, 90% inte får var med i samebyar och har inga sådana rättigheter. Så det blir någon sorts adel som innehar alla privilegierna.

Urfolk eller urbefolkning är inte lika med de första människorna, det borde vara så men i den svenska debatten och politiken har man valt en bredare definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in