Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-04, 15:37
  #1
Medlem
Hallå fellow motorentusiaster!

Planerar att införskaffa en Q7a och står lite i valet och kvalet mellan dieselmotorn och hybrid (bensin/el). Någon som har lite mer livserfarenhet kring dessa modeller? Vi pratar då nyare årsmodeller säg 2020-2023.

Tänker att jag kan komma billigare undan med hybriden vid kortare sträckor till och från jobb. (3 mil enkel resa)

Har idag en BMW diesel så vet vad jag får med diesel men alla andra tycks ju rulla hybrid och el så varför inte en gammal dieselräv som jag?

Skatt är ju betydligt billigare på hybriden också men man får ju då göra avkall på 7-sits och bara ha 5.
Vi är förvisso 5 i familjen och bagageutrymmet blir ju minimalt med extrasäten uppfällda så egentligen är det kanske inte något att hänga upp sig på.

TDI:
- drar mer per mil vid kortare sträckor
- dyrare i skatt, nyare lär väl dessutom åka på "malus"
+ 7-sits
+ blir mer ekonomisk vid längre resor gissar jag då dieseln drar mindre än bensinare generellt

TFSIe:
- 5-sits
- dyrare per mil antar jag de gånger bensinen kopplas in
+ låg skatt
+ billigare vid kortare sträckor på några mil
+ Fler HK (och det är ju alltid kul)

Vilken hade ni valt av ENBART dessa alternativ? (Och motivera gärna varför)


Tack på förhand!
/X
Citera
2023-05-04, 16:54
  #2
Medlem
Ta hybriden om du har tillgång till gratis laddning eller redan har en ladd box installerad hemma. Har själv en A3 45 TFSI-e idag och är väldigt nöjd då jag mestadels bara kör korta sträckor och då jag har laddare på jobbet så kör jag nästan gratis. Dessutom är skatten ett väldigt stort plus då den för mig endast ligger på ca 400kr per år. Annars skulle det vara runt 6k så ganska stor skillnad
Citera
2023-05-04, 18:57
  #3
Medlem
Skatten på en Diesel Q7 måste ju vara 15 000kr+ år 1-3 och sedan 5-6000kr/år antar jag? Överväger man öht en nyare Q7 så är väl knappast ekonomin en trång sektor i ens liv men rent spontant tänker jag att en laddhybrid kommer vara mycket billigare att köra, dessutom får du som du säger rejält mycket bättre prestanda vilket alltid är skoj.
Citera
2023-05-04, 20:39
  #4
Medlem
Hej!

Tack för era svar!
Dessvärre har jag ingen sådan tillgång till laddbox men jag får väl installera en hemma helt enkelt om det blir hybriden.

Skattemässigt ligger även hybrid-7an på 400:-/år.

Dieseln däremot är precis som ni gissat +15000 under malusperioden, jag närmare 20' faktiskt vad jag kunnat läsa mig till. Och för den pengen får man ju en installerad laddbox och mer till övers.

/X
Citera
2023-05-06, 16:23
  #5
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xarfax
Hallå fellow motorentusiaster!

Planerar att införskaffa en Q7a och står lite i valet och kvalet mellan dieselmotorn och hybrid (bensin/el). Någon som har lite mer livserfarenhet kring dessa modeller? Vi pratar då nyare årsmodeller säg 2020-2023.

Tänker att jag kan komma billigare undan med hybriden vid kortare sträckor till och från jobb. (3 mil enkel resa)

Har idag en BMW diesel så vet vad jag får med diesel men alla andra tycks ju rulla hybrid och el så varför inte en gammal dieselräv som jag?

Skatt är ju betydligt billigare på hybriden också men man får ju då göra avkall på 7-sits och bara ha 5.
Vi är förvisso 5 i familjen och bagageutrymmet blir ju minimalt med extrasäten uppfällda så egentligen är det kanske inte något att hänga upp sig på.

TDI:
- drar mer per mil vid kortare sträckor
- dyrare i skatt, nyare lär väl dessutom åka på "malus"
+ 7-sits
+ blir mer ekonomisk vid längre resor gissar jag då dieseln drar mindre än bensinare generellt

TFSIe:
- 5-sits
- dyrare per mil antar jag de gånger bensinen kopplas in
+ låg skatt
+ billigare vid kortare sträckor på några mil
+ Fler HK (och det är ju alltid kul)

Vilken hade ni valt av ENBART dessa alternativ? (Och motivera gärna varför)


Tack på förhand!
/X

Äsch, köp en med V12 TDI. Du kommer förmodligen ha den coolaste SUVen någonsin

Har du funderat på SQ7? Grym diesel och mycket prestanda
Citera
2023-05-09, 10:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Äsch, köp en med V12 TDI. Du kommer förmodligen ha den coolaste SUVen någonsin

Har du funderat på SQ7? Grym diesel och mycket prestanda


Jäklar, v12 alltså?! Det hade jag helt missat att tyskarna fick storhetsvansinne på tidigare modeller.
Lite off topic men vad är egentligen skillnaden i prestanda mellan v12 och V8? De flesta superbilar har väl V8r och jag gissar att dom alla haft V12 om det var "the shit"

SQ7 har jag helt klart suktat efter men malus-skatten på en sån är inte att leka med...
Citera
2023-05-10, 21:12
  #7
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xarfax
Jäklar, v12 alltså?! Det hade jag helt missat att tyskarna fick storhetsvansinne på tidigare modeller.
Lite off topic men vad är egentligen skillnaden i prestanda mellan v12 och V8? De flesta superbilar har väl V8r och jag gissar att dom alla haft V12 om det var "the shit"

SQ7 har jag helt klart suktat efter men malus-skatten på en sån är inte att leka med...

V12:an har såklart högre skatt än V8:an. Men kör du på V12 så får du gigantisk vridmoment och då menar jag GIGANTISK (över 1000 Nm). Enda problemet är driftsäkerheten som kan leda dig till konkurs om du slarvar med service och underhåll. Spridarna ska man kolla på extra mycket för du kommer aldrig känna när en eller två ryker. Det behövs fyra-sex stycken för att du ska känna något och sen det viktigaste - Serviceboken. Redan vid medelstora reparationer är det sannolikt att motorn behöver demonteras.
Prestandamässigt så är V12 betydligt mjukare. Med det sagt så är V8 inte dålig heller, tvärtom

Tips: Köp aldrig en Q7 som ägdes av nån Mohammed eller Abdul för då är risken stor att bilen missköttes.

Angående SQ7 så leta efter 2017 och 2018 årsmodeller. De har ingen malus längre
__________________
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2023-05-10 kl. 21:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback