2023-05-04, 10:35
Medlem
Tjenare. sitter på en i5 4690k OC till 4.48ghz låst hastighet samt ett asus gtx 1070 dual.
har bytt ut kylaren på cpun till en noctua luft kylning istället för orginal kylaren då cpun brukade dö förut detta gjordes 2020 och även kylpasta bytes då. gpun kör på orginalkylning och har aldrig bytt kylpasta på den då jag är osäker på om jag vågar ta isär den. nu till frågan. är det okej för cpun att ligga på 47C IDLE i detta fall samt är det OK för GPUN att ligga på 45C IDLE? under användning så ligger cpun runt 70-80C vilket jag tror är normalt och gpun brukar ligga på 75C så inga skador sker under använding men vrf så varm under idle?
Citera
2023-05-04, 11:45
Medlem
Sikkans avatar
Kolla så att kylaren verkligen täcker hela cpun. Kan göra rejält stor skillnad men det kan vara bra att kolla så att kylpastan täcker 100% av IHSen också.

Edit* temperaturerna är lite höga men absolut ej skadliga så egentligen ingen fara på varken cpu eller gpu.
Senast redigerad av Sikkan 2023-05-04 kl. 11:49.
Citera
2023-05-04, 11:49
Medlem
SilentVictorys avatar
Ja det är okej.

Det gäller att ha ett bra luftflöde i chassit också, samt att datorn är placerad på ett bra ställe.

Har du det varmt i rummet så kan du inte förvänta dig några magiskt låga temperaturer heller.
Citera
2023-05-07, 13:06
Medlem
swebarbs avatar
Tycker det är lite väl höga temps både idle och load. Har du bra luftflöde i chassit och sett till att kylaren är korrekt monterad och inte för mycket eller lite kylpasta då ?

En cpu mår inte bra av att närma sig 80 grader och mer i längre perioder, för en gpu är det helt normalt.
Citera
2023-05-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Tycker det är lite väl höga temps både idle och load. Har du bra luftflöde i chassit och sett till att kylaren är korrekt monterad och inte för mycket eller lite kylpasta då ?

En cpu mår inte bra av att närma sig 80 grader och mer i längre perioder, för en gpu är det helt normalt.

De temperaturerna kommer inte skada din processor eller grafikkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in