• 1
  • 2
2023-05-05, 15:55
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Man behöver egentligen ingen sockerlag när man har annan sötma, men långt ifrån alla som blandar drinkar är tillräckligt närvarande i sina handlingar för att inse det och kör vidare på automatik med sockerlag.

Parfait d'amour (likör) kan vara smaksatt med bland annat viol och funkar fint att ha i lätta rörda cocktails med vit sprit. Den ger en lila färg.

Så här års växer styvmorsvioler lite varstans och det är enkelt att göra egen violsirap.
Plocka blommorna. Ju fler desto bättre. Helst så att det blir några dl kronblad.

Dra loss kronbladen och lägg i en glasburk med lock.
Fyll på med strösocker. Skaka och ställ i soligt fönster.
Skaka burken morgon och kväll. Sakta men säkert smälter sockret ut och drar åt sig violsmaken. Det hela brukar vara klart på några veckor eller någon månad, men håller sedan i något år.
Spara och använd som smaksättare till bakverk, kolor eller sprit.

Även detta får en lila eller violett färgton.

Stämmer förutom att det inte är styvmorsviol man ska plocka, utan doftviol. Det är ju den som luktar och smakar viol. Den är helt lila/blå till skillnad från styvmorsviol som är gul också.

Men bra tips, ska faktiskt göra det nu!
Citera
2023-05-05, 16:17
Medlem
shotacats avatar
Till sommaren så brukar vi köra:

4/6cl Blue velvet Gin (https://www.systembolaget.se/produkt...t-gin-5039501/)
20cl Violet Blossom Tonic
1 lakritsrot

Fördelen när man gör den lite starkare är att lakritsroten får lite mer tid att dra sig i drinken vilket gör att den skiftar smak. Drinken börjar främst med viol och flädersmak men efter ~10 minuter så börjar lakritsen smyga sig på. Vill man ha i lite citron så fungerar det utmärkt men man ska vara försiktig med mängden.
Citera
2023-05-05, 16:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Stämmer förutom att det inte är styvmorsviol man ska plocka, utan doftviol. Det är ju den som luktar och smakar viol. Den är helt lila/blå till skillnad från styvmorsviol som är gul också.

Men bra tips, ska faktiskt göra det nu!

Det kan säkert bli bättre med doftviol men styvmorsviol har funkat fint för vår del. Växer fullt av dem över hela tomten och har plockat av dem och gjort enligt beskrivningen flera gånger.
Citera
2023-05-06, 08:55
Citat:
Ursprungligen postat av LizDahl88
Jag blev bjuden på en drink på djungelvrål och viol som polaren gjort. Tror receptet kom från David Kringlund på youtuben. Viol och lakrits gifter så jävla fint i munnen...

Du har en mycket väl utvecklad tunga och luktsinne får jag säga.

Det är en av de få tablettaskarna jag fortfarande köper. Viol gick att köpa kanderad när jag var liten, alltså violblommor som kristalliserats i socker.

Like tears in rain, alla dessa smaker. Men viol döljer precis som lakrits spritsmaken bra och det är att föredra för jag grimascherar så illa av starksprit att makeupen spricker, vilket säger något om min ålder kanske precis som hela den här violgrejen.

Hoppas barnen får smak på viol så det finns kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in