Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-03, 19:49
  #1
Medlem
Hej, vi är en familj på 3 plus en hund dvs behöver inte mycket plats och inte så stor bil. Såg denna i närheten och tyckte priset var helt ok. Bilen var ägd av företag som företagsbil så jag antar att service är i sin ordning och så. Det jag undrar över eftersom jag aldrig ägt en Volvo ifall detta är en bra modell och ett bra köp för pengarna. Tacksam för alla input, mvh

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo XC40 D3 FWD Momentum Advanced Edition https://www.blocket.se/annons/alvsbo...tion/107094343
Citera
2023-05-03, 20:05
  #2
Medlem
Att den var ägd av ett företag behöver inte rimligtvis var positivt, folk har en tendens att vara mer rädd om sina egna bilar än företagets bilar.
Även service fuskas det nog ganska mycket med (hemmaservice och en billig stämpel i boken) men det beror ju helt på vad för typ av människa som har hand om företaget.
Tyvärr kan det vara svårt att veta om det är ett bra eller dåligt köp förens man har ägt bilen ett tag, har du ingen bekant som jobbar inom området som kanske kan följa med och kika/provköra bilen?
Citera
2023-05-03, 20:33
  #3
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Bättre att köpa en ny mindre cool bil än en ballare begagnad.
Tumregeln om du vill ha ett bekymmersfritt och relativt billigt bilägande, köp asiatiskt, helst Toyota eller Kia.
Citera
2023-05-03, 20:47
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
En kollega har en sådan bil. Jag har åkt i den. Otroligt okomfortabel. Rent ut sagt hemsk.
Om jag hade varit er; hitta en annan.
Citera
2023-05-03, 20:53
  #5
Medlem
Nolltoleransens avatar
Har haft en genom jobbet
Skulle aldrig köpa en privat för den var inte så bra som jag fick för mig men som jobbarbil så funkar den
Citera
2023-05-04, 05:38
  #6
Medlem
Lånade min mors XC40 en vecka pga min egna bil hamnade på verkstad.
Hennes är en T3 tror jag men gillade den, nu är hennes avskalad men uppskattade att få köra bil igen. Man kände sig aktiv i körandet med andra ord, känner inte så i min fullmatade Mazda
Vi åkte 2 vuxna samt 2 barn på en veckas semester utan problem. Fick ned förbrukningen rätt bra också, min mor kör mest stadstrafik men efter 70 mil var dör nog 20mil kvar typ.
Kollade lite själv på en i dagarna då jag ska börja pendla.
Angående företag som ägt den så serveras de på märkesverkstäder. Har en V50 som ägts av företag som bara serverats på Bilia. Lite det bilfirmorna lever på idag, säljer bilen till företag sen serveras de där de köpts från. Så gör vi på mitt jobb också, alla våra poolbilar serveras på märkesverkstad. Upplever att alla är ganska varsamma med bilarna.
Citera
2023-05-05, 18:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Bättre att köpa en ny mindre cool bil än en ballare begagnad.
Tumregeln om du vill ha ett bekymmersfritt och relativt billigt bilägande, köp asiatiskt, helst Toyota eller Kia.

Är 80k för lite för en begagnad asiat?
Citera
2023-05-05, 18:52
  #8
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Bättre att köpa en ny mindre cool bil än en ballare begagnad.
Tumregeln om du vill ha ett bekymmersfritt och relativt billigt bilägande, köp asiatiskt, helst Toyota eller Kia.


Vansinnigt råd.

Värdeminskningen är som störst de första 3åren.
Citera
2023-05-05, 20:55
  #9
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Vansinnigt råd.

Värdeminskningen är som störst de första 3åren.
Visst, gillar du att ta en kaffe lite då och då på verkstaden, oförutsedda reparationskostnader och att inte komma i väg till jobbet på morgonen så kör på med beggat, ☺️.
Dessutom, nybilskänsla och vetskapen om att jag är den enda ägaren till min bil är sköna och trygga känslor.
__________________
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2023-05-05 kl. 20:57.
Citera
2023-05-05, 20:57
  #10
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Är 80k för lite för en begagnad asiat?
Ja, i alla fall för en bra begagnad asiat.
Citera
2023-05-05, 22:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Ja, i alla fall för en bra begagnad asiat.

Letat men blocket har dålig med bilar nu. Sen är dem dyra. Undrar när det blir bättre utbud.
Citera
2023-05-06, 16:11
  #12
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej, vi är en familj på 3 plus en hund dvs behöver inte mycket plats och inte så stor bil. Såg denna i närheten och tyckte priset var helt ok. Bilen var ägd av företag som företagsbil så jag antar att service är i sin ordning och så. Det jag undrar över eftersom jag aldrig ägt en Volvo ifall detta är en bra modell och ett bra köp för pengarna. Tacksam för alla input, mvh

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo XC40 D3 FWD Momentum Advanced Edition https://www.blocket.se/annons/alvsbo...tion/107094343

Personligen hade jag kört på syskonet Lynk&Co 01. Mycket coolare design och mer futuristisk. Ska du ha en XC40, undvik Core-versioner med T2 motorer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback