• 6
  • 7
2023-05-07, 23:09
Medlem
RBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
det är väl bara ett förslags ens så länge

Jag har upptäckt det ja och först ska det ju utredas i några år så det blir säkert bra !

NOT !
Citera
2023-05-12, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Vad är det för kryphål i lagen som S använder sig av idag?
SFS Lotterilag (1994:1000) verkar inte ha något sådant partihål.

"Kryphålet" finns väl i Spellagen, Kapitel 6.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-2018-1138#K6

Observera att A-lotterierna är registrerat som en "Ekonomisk Förening", inte ett bolag.
https://www.allabolag.se/7020006107/...omisk-forening
Det är så dom kommer förbi lagen. Att denna "ekonomiska förening" råkar äga åtta aktiebolag verkar inte vara ett hinder.

Citat:
A-lotterierna har bedrivit framgångsrika lotterier sedan 1956. Våra ägare är Sveriges Socialdemokratiska Arbetareparti (Socialdemokraterna) och Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund (SSU). A-lotterierna är moderbolag i koncernen och all spelverksamhet bedrivs av operatörsbolagen Kombispel och Nordic Lottery.

Kombispel utvecklar och driver lotterier med Socialdemokraterna och SSU som förmånstagare. Den främsta produkten är Kombilotteriet som lanserades 1981 och som idag är ett av Sveriges största prenumerationslotterier. I Kombispels spelportfölj finns även skraplotten Glädjelotten.

Nordic Lottery utvecklar och driver lotterier på uppdrag av ideella organisationer. Bolaget ansvarar bland annat för driften av Trippelskrapet (PRO), Datumlotteriet (Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet) och Månadslotten (Synskadades Riksförbund och Sveriges Dövas Riksförbund).
https://www.alotterierna.se/om-a-lotterierna/

Varför skulle inte till exempel Tele2 göra likadant, eller Hennes & Mauritz? Alltså bilda en ekonomsk förening som hänvisar till ovanstående paragraf? Ja, det är ju bara en tolkningsfråga. Jag tror egentligen inte att det krävs en lagändring utan bara en ny praxis, till exempel att politiska partier som förmånstagare inte räknas som "allmännyttiga ändamål". Kanske inte heller partipolitiskt bundna organisationer som PRO.

Varför skulle inte de andra partierina kunna göra samma sak? Kanske för att dom inte har lika mycket resurser eller en tillräckligt stor kundbas inom den egna organisationen. Eller att dom inte har ett LO som hjälper till med diverse administrativa saker. Inte vet jag?
Citera
2023-05-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
"Kryphålet" finns väl i Spellagen, Kapitel 6.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-2018-1138#K6

Observera att A-lotterierna är registrerat som en "Ekonomisk Förening", inte ett bolag.
https://www.allabolag.se/7020006107/...omisk-forening
Det är så dom kommer förbi lagen. Att denna "ekonomiska förening" råkar äga åtta aktiebolag verkar inte vara ett hinder.

https://www.alotterierna.se/om-a-lotterierna/

Varför skulle inte till exempel Tele2 göra likadant, eller Hennes & Mauritz? Alltså bilda en ekonomsk förening som hänvisar till ovanstående paragraf? Ja, det är ju bara en tolkningsfråga. Jag tror egentligen inte att det krävs en lagändring utan bara en ny praxis, till exempel att politiska partier som förmånstagare inte räknas som "allmännyttiga ändamål". Kanske inte heller partipolitiskt bundna organisationer som PRO.

Varför skulle inte de andra partierina kunna göra samma sak? Kanske för att dom inte har lika mycket resurser eller en tillräckligt stor kundbas inom den egna organisationen. Eller att dom inte har ett LO som hjälper till med diverse administrativa saker. Inte vet jag?

Det låter som en rimlig att förtydliga vad som avses med allmännyttiga verksamheter och att partier och fackföreningar är särintressen. Inte bara för denna paragraf utan för lagen i allmänhet.
Citera
2023-05-22, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Sosselogik! När någon annan skall betala är det "ynka" kronor det handlar om. 99 kronor kan vara vad fattigpensionärer har att röra sig med per dag eller mindre.

Dessutom, vem fan betalar 99 kr för bulle och kaffe på Pressbyrån, "inte ens" påstår de till och med. Pensionärer och studenter köper kaffe för 15 kr, vad kostar en bulle? 15-20 kr. Jävla sossebluff som vanligt.

På biltema kostar kaffe och kanelbulle några fåtal kronor.
Citera
2023-05-22, 05:42
Medlem
Det är alltså inte medlemmarna i partiet som säljer dem det är ett företag. Ännu värre.

Sossarna säljer lotter över telefon ett abonnemang de säljer även lotterna på kredit de ringer hem till folk. Nä detta är vidrigt.
De skickar folk till kronofogden.

De vill fortsätta att göra detta de glöms inte ens.
Vidrigt.
Citera
2023-05-22, 06:40
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det är alltså inte medlemmarna i partiet som säljer dem det är ett företag. Ännu värre.

Sossarna säljer lotter över telefon ett abonnemang de säljer även lotterna på kredit de ringer hem till folk. Nä detta är vidrigt.
De skickar folk till kronofogden.

De vill fortsätta att göra detta de glöms inte ens.
Vidrigt.

Att mer eller mindre stjäla pengar från våra allra fattigaste och sköraste äldre som har byggt upp vårt land med sitt slit, att bara komma på en så ondskefull tanke och sedan omsätta den i verkligheten - det är ett så utstuderat bedrägeri att man har inget annat exempel att matcha socialdemokraternas girighet med.

Magdalena Andersson har förvandlats till (eller kommit ut som) en mycket obehaglig person, jag känner flera äldre som känner rädsla för socialdemokraterna och vågar knappt svara i telefonen om det ringer.
Citera
2023-05-22, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Att mer eller mindre stjäla pengar från våra allra fattigaste och sköraste äldre som har byggt upp vårt land med sitt slit, att bara komma på en så ondskefull tanke och sedan omsätta den i verkligheten - det är ett så utstuderat bedrägeri att man har inget annat exempel att matcha socialdemokraternas girighet med.

Magdalena Andersson har förvandlats till (eller kommit ut som) en mycket obehaglig person, jag känner flera äldre som känner rädsla för socialdemokraterna och vågar knappt svara i telefonen om det ringer.

Jag svarar inte på okända nummer. Är det viktigt lämnar de som ringer ett meddelande.
Citera
2023-05-22, 08:59
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag svarar inte på okända nummer. Är det viktigt lämnar de som ringer ett meddelande.

Det gör du rätt i, socialdemokraterna sätter in alla klutar nu för att pungslå så många sköra äldre innan förbudet träder i kraft. Bedrägeriet når nya höjder och fattiga utarmade pensionärer slutar sin dagar som villebråd för kronofogden, de kan inte ens ha råd med julklappar till barn-barnen eftersom socialdemokraterna stulit alla sparpengar.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in