Bongbong Marcos, president i Filipinerna.
Bhumibol (låter som gummiboll), Thailands förre kung.
Fanns det inte någon president eller politiker som hette Megawattis eller liknande i området?
Megawati Sukarnoputri, Indonesiens president 2001-2004. Of course a woman with a name like that should be in power!
Professor Prido Puck, det sitter ganska bra. (Från Lettland, tror jag).
Sopa, Tok och Bajc är personer jag har lärt känna. Mohammed God var en grannes namn på dörren.
Tänker instinktivt på rodernegern vid namn Thankgod som räddades från en lastbåt utanför kanarieöarna efter att ha suttit på rodret i 11 dygn på väg från västafrika.
Kvart är efternamnet på en svensk jurist som nämnts i nyhetsmedia. Helan och Halvans kompis?
Kapten Goodenough som fick den lilla ön i Indonesien han upptäckte uppkallad efter sig: Goodenough Island. Han var inte Storbritanniens bäste kapten, men han var bra nog. He and Mrs. Goodenough had Goodenough children and lived a Goodenough life.
Krum von Krumdorf. Krum betyder krokig och har på tyska liksom på engelska även betydelsen "crooked" som i skurk. Skurk från Skurkbyn. Om man är född med släktnamnet Krumdorf (som kanske syftar på en by vid en flodkrök) så kanske man inte borde döpa sin son till Krum, såvida man inte tycker att det är ett så vackert namn i sig. Kanske funkar på engelska dock. Smula från Smulbyn.
John Wannamaker uppfann prislappen på en mässa i Chicago på 1890-talet, i en tid då allt ännu såldes över disk eller på marknader ansikte-till-ansikte. Han gjorde det åt Lui Vuitton, så världens första prislapp var på ett fett stort belopp.
Kanske inte roligt namn i sig, men när jag var på sjukhuset senast såg jag ett namn på en läkare på en lista, som hette Pavlovs (lettisk läkare) i efternamn. Jag hade tyvärr ingen möjlighet att fråga om han hade några hundar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!