Taekwondo är inte precis det ultimata kampsystemet varesig för gatan eller för ringen, vill du träna för träningens skull och lära dig flashiga sparkar så rekommenderas det varmt, kombinera det gärna med cardio 2-3 ggr/ vecka så skall du se att framstegen går fortare.
Vad det gäller stretchingen så köpte jag en bok vid namn stretching scientifically av tom kurz och byggde ihop ett program ifrån den. Att kunna vara passivt vig är väldigt bra och om du nu skulle bli överrumplad av rånare, raggare eller annat patrask så är det bästa att lägga benen på ryggen. finns inte den möjligheten så kan du inte be drägget vänta medans du värmer upp och stretchar i 5 min så att du inte skadar dig när du gör dina moves ouppvärmd.
Har du däremot en sjuhelvettes passiv flexibilitet i hamstrings och i grenen så behöver du inte stretcha i en sådan nödsituation. Se till att träna mycket sparring from första eller andra graderingen, de flesta seriösa klubbar brukar ha en tävlingsgrupp som har extra träning på andra tider än nybörjarna. Utforska möjligheterna att sparras med dem relativt sett tidigt.
Annars har jag inte så mycket att tillägga. Utforska möjligheterna att få tag på en klubb som lär ut thaiboxning eller MMA i någon form. Taekwondo är som effektivast mot plankor, tegelstenar och sandsäckar.
Jag har ganska god passiv vighet och jag kan ju inte säga att jag vill träna för att lära mig slåss utan det är mer för att komma i form på ett roligt sätt och lära sig akrobatiska sparkar / rörelser.
som sagt bara gå dit och träna, det gjorde jag för att testa på det och fastnade för det några år, fick tyvärr sluta p.g.a förändrat avstånd till lokalen.
Går man dit för att lära sig akrobatiska sparkar kan man göra det. Vill man gå dit för att lära sig fightas i tävlingar osv utan flashiga sparkar så gör man det.
Det finns klubbar och det finns klubbar.
Folk som säger tkd bara är flashiga sparkar vet inte mkt. Jag säger inte att det är en bästa kampsporten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!