Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-05-01, 04:13
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Innan du ens läser vad tomtarna i tråden skriver så bör du kanske först förklara om det är operationell eller finansiell leasing du har på bilen.

Har du en företagsleasad Tesla och gjorde affären via Tesla så har du troligtvis en finansiell leasing från DNB? Om så är fallet så begär du bara en lösenoffert från DNB, säljer bilen och pröjsar. Inget konstigt alls.

Edit: missade att du förtydligat att det var finansiell.
Dock gäller, vilket är vanligt, att det är först efter ett år som bilen får lösas.
Citera
2023-05-02, 12:42
  #74
Moderator
Gromguttens avatar

OT-raderat, fokusera på finansieringsproblematiken i caset.

/Mod
Citera
2023-05-02, 15:20
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dock gäller, vilket är vanligt, att det är först efter ett år som bilen får lösas.

Man kan givetvis lösa bilen här som helst. Det är bara en kostnadsfråga. TS problem är inget som inte redan hänt 10 000 gånger innan och bilar finansieras och löses 1000 gånger varje dag så det är bara att ringa till finansbolaget för att få raka svar istället för att gissa sig fram här på FB.

Att gå in på "Mitt DNB" och dra ut en inlösenoffert tar ju mindre tid än att skiva ett inlägg i tråden.

Men om man tror att det ska vara helt gratis så kan jag givetvis förstå att man hellre prokastinerar i en FB-tråd.
Citera
2023-05-02, 16:58
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieBurrito
Tror anledningen till att man köper en ny bil är att man tycker det är trevligt och roligt i första hand. Det går alltid att leva billigare.

Håller med om att många nya bilar är mer plastiga, min polare har en ny Kia dyrare än Tesla Y, den är också lite plastig känsla.


Jag kan tänka mig att det är smidigt att som företagare leasa en bil också om man transporterar sig mycket och det blir ju slitage, att reparationer och liknande är inräknade i leasingen, så man endast behöver lämna in bilen och få det fixat. Jag förstår som företagare att man vill ha ett bra och stabilt fordon som alltid rullar och om det nu blir något fel och det inte rullar så ingår reparationer i leasingkostnaden. Men det får ju inte handla om vilken kostnad som helst.
Citera
2023-05-03, 09:01
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag kan tänka mig att det är smidigt att som företagare leasa en bil också om man transporterar sig mycket och det blir ju slitage, att reparationer och liknande är inräknade i leasingen, så man endast behöver lämna in bilen och få det fixat. Jag förstår som företagare att man vill ha ett bra och stabilt fordon som alltid rullar och om det nu blir något fel och det inte rullar så ingår reparationer i leasingkostnaden. Men det får ju inte handla om vilken kostnad som helst.
Nästan all företagsleasing av bilar är enbart för att finansiera bilen, inte heller skall det återlämnas någon bil, leasingtagaren förbinder sig att lösa ut den när leasingtiden är slut till ett förutbestämt pris.
Serviceavtal förekommer givetvis också, men aldrig inbakade i leasingen.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback