Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-03-18, 12:47
  #49
Medlem
Multiplys avatar
Letar efter en kombi, under 200 000. Har en unge på väg och behöver förberreda för en till efter det.
Tittat på att köpa / leasa en begagnad Q2a eller en Passat. Vi kommer köra mest i Stockholmsområdet och några längre resor till Gbg per år. I övrigt mest stadskörning. Kommer inte att dra något släp eller dyl särskilt ofta.

1) Hur ska jag resonera kring bensin, diesel, el-hybrid? Vill inte ha en full el-bil.
2) Hur bör jag tänka kring miltal för en bensin/diesel? Finns det något riktmärke?
3) Allra helst sugen på en Audi, alt en VW. Skoda funkar med.

Tack!
Citera
2024-03-18, 14:06
  #50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multiply
Letar efter en kombi, under 200 000. Har en unge på väg och behöver förberreda för en till efter det.
Tittat på att köpa / leasa en begagnad Q2a eller en Passat. Vi kommer köra mest i Stockholmsområdet och några längre resor till Gbg per år. I övrigt mest stadskörning. Kommer inte att dra något släp eller dyl särskilt ofta.

1) Hur ska jag resonera kring bensin, diesel, el-hybrid? Vill inte ha en full el-bil.
2) Hur bör jag tänka kring miltal för en bensin/diesel? Finns det något riktmärke?
3) Allra helst sugen på en Audi, alt en VW. Skoda funkar med.

Tack!
För en gångs skull en fråga som har ett enkelt svar.

VW Golf kombi 2018-2019, 1,0 tsi bensin.
Citera
2024-03-18, 17:08
  #51
Medlem
Multiplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
För en gångs skull en fråga som har ett enkelt svar.

VW Golf kombi 2018-2019, 1,0 tsi bensin.

Spännnande! Utveckla?
Citera
2024-03-18, 17:21
  #52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multiply
Spännnande! Utveckla?
2018 fick golf VII en facelift och dessutom en ny instegssmotor 1,0 tsi.
Golf VII var redan innan en bra bil, men från 2018 nästan perfekt.
Den nya motorn har inte heller de problemen som kan drabba de äldre .
Dessutom är skatten låg, typ 500 kr om året.
Generellt är Golf VII den bästa golf-generationen någonsin, rymlig, bekväm, hållbar.
Men priserna är höga, det är en populär bil på beg-marknaden.
Citera
2024-03-18, 17:22
  #53
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multiply
Letar efter en kombi, under 200 000. Har en unge på väg och behöver förberreda för en till efter det.
Tittat på att köpa / leasa en begagnad Q2a eller en Passat. Vi kommer köra mest i Stockholmsområdet och några längre resor till Gbg per år. I övrigt mest stadskörning. Kommer inte att dra något släp eller dyl särskilt ofta.

1) Hur ska jag resonera kring bensin, diesel, el-hybrid? Vill inte ha en full el-bil.
2) Hur bör jag tänka kring miltal för en bensin/diesel? Finns det något riktmärke?
3) Allra helst sugen på en Audi, alt en VW. Skoda funkar med.

Tack!

1. och 2. Nej. Skall du mest köra korta pendlingar och annan stadskörning; bensin. (Hade du mest kört långkörningar, men som inte verkar vara fallet, så hade jag istället rekommenderat en diesel.)

3. Det varierar ju säkert mellan olika modeller, och du har ju en rätt låg prisnivå att förhålla dig till, men personligen så tycker jag att de trevligaste kombi på marknaden är Mercedes E-klass och BMW 5-serie Touring. Men det beror ju mycket på vad man prioriterar.
Citera
2024-03-19, 11:11
  #54
Medlem
Multiplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
1. och 2. Nej. Skall du mest köra korta pendlingar och annan stadskörning; bensin. (Hade du mest kört långkörningar, men som inte verkar vara fallet, så hade jag istället rekommenderat en diesel.)

3. Det varierar ju säkert mellan olika modeller, och du har ju en rätt låg prisnivå att förhålla dig till, men personligen så tycker jag att de trevligaste kombi på marknaden är Mercedes E-klass och BMW 5-serie Touring. Men det beror ju mycket på vad man prioriterar.

Tack! Hur mycket bör jag pumpa upp budgeten för mer värde för stålarna?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback