Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-28, 21:19
  #1
Medlem
Jag ska köpa ny bil inom den kommande månaden, budget är absolut Max 400.000kr helst lite under.

Jag har inte så mycket krav på bilen i sig förutom att den ska vara en riktig kombi.

Jag bor i Stockholm och kör ungefär 3000mil om året minst 3 gånger om året till fjällen. Landet ligger 10 mil bort på E4an och sen blir det en del längre resor i landet, Gbg, Jönköping, Helsingborg.

Men även en del resor inne i Stockholm. Till och från jobb ish 2 mil.

Det jag har väldigt svårt att välja är vilket drivmedel bilen ska gå på.

Alla bilhandlare jag har pratat med säger diesel men jag har egentligen valt bort diesel pga känns som att det är osäker om man kommer få köra det överallt, kommer det komma andra straffavgifter och kan det komma kosta 30kr litern igen inom de kommande 3 åren.

Idag kör jag bensin, det funkar bra och känns som att det är något mer framtidssäkert än diesel och har mindre sannolikt att det skulle bli lika hårt straffat som diesel. Sen gillar jag att en bensinare är lite tystare och mjukare.

Laddhybrid känns som ett bra alternativ med tanke på när jag kör mycket inne i stan skulle jag klara mig helt på el, jag har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet.

Vad tycker ni andra ? Vad är vettigt att välja i dessa kanske lite osäkra tider.
Citera
2023-04-28, 21:26
  #2
Medlem
Diesel all the way säger jag.
Antingen en V90 Cross country D5 AWD
eller en Mercedes E-klass.

Hybrid är värdelöst så fort du kommer utanför tullarna. Du kommer få ladda _ofta_ om du vill få till hyfsad förbrukning.
Känner ingen som är nöjd med sin hybrid.
Citera
2023-04-28, 21:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
Jag ska köpa ny bil inom den kommande månaden, budget är absolut Max 400.000kr helst lite under.

Jag har inte så mycket krav på bilen i sig förutom att den ska vara en riktig kombi.

Jag bor i Stockholm och kör ungefär 3000mil om året minst 3 gånger om året till fjällen. Landet ligger 10 mil bort på E4an och sen blir det en del längre resor i landet, Gbg, Jönköping, Helsingborg.

Men även en del resor inne i Stockholm. Till och från jobb ish 2 mil.

Det jag har väldigt svårt att välja är vilket drivmedel bilen ska gå på.

Alla bilhandlare jag har pratat med säger diesel men jag har egentligen valt bort diesel pga känns som att det är osäker om man kommer få köra det överallt, kommer det komma andra straffavgifter och kan det komma kosta 30kr litern igen inom de kommande 3 åren.

Idag kör jag bensin, det funkar bra och känns som att det är något mer framtidssäkert än diesel och har mindre sannolikt att det skulle bli lika hårt straffat som diesel. Sen gillar jag att en bensinare är lite tystare och mjukare.

Laddhybrid känns som ett bra alternativ med tanke på när jag kör mycket inne i stan skulle jag klara mig helt på el, jag har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet.

Vad tycker ni andra ? Vad är vettigt att välja i dessa kanske lite osäkra tider.

Merca har en diesel hybrid som ska vara rätt fet, då får du billig skatt och billig bränslekostnad!
Citera
2023-04-28, 21:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Diesel all the way säger jag.
Antingen en V90 Cross country D5 AWD
eller en Mercedes E-klass.

Hybrid är värdelöst så fort du kommer utanför tullarna. Du kommer få ladda _ofta_ om du vill få till hyfsad förbrukning.
Känner ingen som är nöjd med sin hybrid.

jo jag lutar lite mer åt det också men det känns mera smutsigt på något sätt. Men marknaden i Sverige är ju mera diesel, går ju knappt att beställa en ny bensin idag så är väll minoritet antar jag.
Citera
2023-04-28, 22:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
jo jag lutar lite mer åt det också men det känns mera smutsigt på något sätt. Men marknaden i Sverige är ju mera diesel, går ju knappt att beställa en ny bensin idag så är väll minoritet antar jag.

Jo, fast då kände jag också när jag beställde en ny bensinare för fem år sen.
Det var dock INGA problem att bli av med den tre år senare.
Köp en bensin om det är det du vill ha. Kommer garanterat finnas en marknad för det kommande tio år.
Citera
2023-04-28, 22:35
  #6
Medlem
TheGretaResets avatar
Diesel kostade nyss 25kr litern. Hur kort är folks minne?
Citera
2023-04-28, 23:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Jo, fast då kände jag också när jag beställde en ny bensinare för fem år sen.
Det var dock INGA problem att bli av med den tre år senare.
Köp en bensin om det är det du vill ha. Kommer garanterat finnas en marknad för det kommande tio år.

Jo, marknaden är lite torr på bensin kombi dock, finns några passat och lite golf kombi. Annars är det ganska tomt. Audi ör lite utanför budget annars tror jag en A4 40 TFSI skulle vara grymt bra.

Finns många Volvo men det är väldigt törstiga som bensinare.

Grejen men passaten som är en lite bättre storlek än golfen är att den har en 1.5liters bensin. Så den lär få jobba ganska hårt på motorvägen. Idag kör jag 1.4 liters VW motor och den varvar 3000 varv vid 130.
Citera
2023-04-28, 23:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Diesel kostade nyss 25kr litern. Hur kort är folks minne?

Lite det jag är orolig över, för kostar dieseln mer än typ 3 -4 kr över bensinen då är den inte billigare i drift heller. Då är allt bara dyrt. Bensinen verkar inte lika volatil när det kommer till pris.
Citera
2023-04-28, 23:52
  #9
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
Lite det jag är orolig över, för kostar dieseln mer än typ 3 -4 kr över bensinen då är den inte billigare i drift heller. Då är allt bara dyrt. Bensinen verkar inte lika volatil när det kommer till pris.

En dieselmotor har mycket högre verkningsgrad än en bensinmotor, så även om dieseln är 15% högre i pris litern, så drar en bensinmotor 40% mer än en dieselmotor. Så en diesel blir ändå billigare på långa körsträckor. Billigast blir dock en ren elbil. Då kan du komma ner till 1/5 av drivmedelskostnaden.
Citera
2023-04-28, 23:56
  #10
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
jag har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet. [/b]

Vad tycker ni andra ? Vad är vettigt att välja i dessa kanske lite osäkra tider.

Elbil är det säkraste valet, om du kan klara inköpspriset och det finns en modell som passar dig, då även bensinbilar kommer förbjudas mer och mer i fler statskärnor. Så el är ju det överlägset framtidssäkraste valet om detta är viktigt för dig att kunna köra över allt i alla städer.

Det sagt så kanske en ren elbil inte fungerar för dig om du har speciella användningsmönster, tex. behöver kunna dra mycket med dragkrok, eller kommer köra på mer ovanliga ställen där det inte finns snabbladdning.

Men det är ju en stor fördel att du kan ladda både hemma och på jobbet. Så det är ju en utmärkt förutsättning i sig för elbil.

Så du får fundera på det lite hur du tänkt att använda bilen, och vilken biltyp du vill ha. Tex. så finns för närvarande väldigt få vettiga kombibilar som är rena elbilar. Då kanske en plug-in-hybrid är rätt val.
Citera
2023-04-29, 06:31
  #11
Medlem
Kör du många korta resor i stan och någon enstaka längre resa per år, så skulle jag säga en hybrid med både rejäl el och förbränningsmotor. Som du beskriver ditt bilkörande, så skulle jag skita i hybrid och istället lägga pengarna på bättre kvalitet och en liten extra slant på bensin/diesel.
Jag är mycket nöjd med min diesel. Runt 200hk, awd och kombi.
Jag kör runt 6-7 norrlandsresor per år och stadskörning 3-4ggr per vecka. Totalt drar den i snitt 0,6 med min tunga högerfot, går säkert att få ner under 0,5 i snitt.
Brukar bli knappt 3.000 mil per år och 30.000kr i diesel per år. Med en hybrid skulle jag kanske reducera bränslekostnaden till 10.000kr per år.
En bra förbränningsbil som 6 år gammal och gått 20.000 mil, går att sälja för 1/3 av nypriset.
En hybrid eller elbil som är 6 år gammal och gått 20.000 mil, borde betinga väldigt lite i värde. Batterier har en livslängd på ca 400 cykler och tappar därefter snabbt.
Citera
2023-04-29, 09:13
  #12
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
Lite det jag är orolig över, för kostar dieseln mer än typ 3 -4 kr över bensinen då är den inte billigare i drift heller. Då är allt bara dyrt. Bensinen verkar inte lika volatil när det kommer till pris.
Precis. Att priset sprang iväg berodde på brist i produktionen. Det kan bli brist igen och då kostar den kanske 32 kronor.

Bensin är fortfarande bäst ett tag till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback