Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-28, 15:57
  #1
Medlem
Tjena allihopa! Som ni förmodligen förstår på rubriken så vill jag veta om någon av er har något tips på hur man gör en a-traktor som är spärrad i ECU:n olaglig.

Förmodligen så kommer folk skriva att det är dumt och att jag inte ska göra det, os.v. Dessa kommentarer kan ni spara på! Har försökt med denna fråga på olika bilsidor men eftersom det anses olämpligt så blir trådarna bara borttagna. Därför har jag vänt mig till er på flashback. Före vi börjar tala om själva ämnet så vill jag bara klargöra några saker, som sagt så är det ingen idé att ni försöker övertyga mig om något annat då jag brukar köra bil på fritiden, jag får det av mina föräldrar, de vill att jag ska köra olagligt (behöver inte vara 200km/h utan bara lite snabbare) då jag bor långt ute i en by. De vill alltså att jag ska köra olagligt så ingen behöver kommentera att mina föräldrar kan bli bestraffade os.v. då de själva vet om riskerna. Och som sagt så brukar jag köra bil och har gjort det i hela mitt liv.

Nu när vi har klargjort dessa saker så kan vi börja med själva ämnet. Min bil är en Volvo V70 från 2004. Spärrad i ECU:n (alltså styrenheten). Det funkar varken att rycka ABS-säkringar eller att lägga i någon av de högre växlarna. Ifall någon undrar vart signalen är tagen från då den är spärrad så har jag ingen aning. Har inte heller någon aning hur man tar reda på det. Den kan väl vara tagen från olika drivaxlar, ABS, kardan och likande tror jag.

Min A-traktor har aldrig gått olaglig. Förutom en endaste gång. Det var en dag när jag skulle till skolan och det stod ett felmeddelande. Jag tror det stod någonting i stil med "Motorfel stanna omgående". Jag brydde mig ju inte i detta felmeddelandet utan bara körde, men då märker jag att den inte stannar i 30km/h utan den bara fortsätter. Chockad som jag blir tvärnitar jag på bromsen. Bilen saktar ner men märkte själv att bromsarna inte hade samma effekt (kan nog bero på att ABS:en slutade funka). Körde bilen till skolan, parkerade och gick in på lektionen. På rasten sedan så gick jag ut och skulle köra men då var felmeddelandet borta och epan gick lagligt igen. Vet någon vad som hade hänt eller hur detta möjligtvis går att återskapa? Eller vet någon hur man kan få den att gå olagligt, vet att det går på ett eller annat sätt om man rycker någon slags säkring eller gör någonting speciellt. Det går ju att göra på det sättet att man bara har en vanlig ECU som man ploppar i ibland men det känns lite för riskabelt nästan. Men som sagt har ni något slags tips på att göra en a-traktor olaglig så hade det uppskattats sjukt mycket!
Citera
2023-04-28, 16:04
  #2
Moderator
yz44s avatar
Det är väl åldersgräns här på FB och din fråga gör att man misstänker att du inte är gammal nog.
Citera
2023-04-28, 16:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det är väl åldersgräns här på FB och din fråga gör att man misstänker att du inte är gammal nog.

Jo är faktiskt 18 från och med början av den här månaden. Går tvåan ekonomi och om du nu undrar varför jag inte har körkort eller kör bil regelbundet så har jag helt enkelt inte råd just nu.
Citera
2023-04-28, 17:18
  #4
Medlem
Du bör ha intyg hur den är spärrad och av vem. Bygger en a-traktor åt min son nu och den är spärrad i eprom i ecun. Endast de som gjorde det kan ändra det.
Citera
2023-04-28, 18:03
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2023-04-28, 18:27
  #6
Medlem
tastass avatar
om du nu kör bil frekvent och dina föräldrar vill att du ska vara olaglig är det väl bättre du säljer traktorn och kör bilen istället
Citera
2023-04-28, 20:40
  #7
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
om du nu kör bil frekvent och dina föräldrar vill att du ska vara olaglig är det väl bättre du säljer traktorn och kör bilen istället

Var inne på samma sak. Bättre att TS säljer A-traktorn, och istället köper en vanlig V70.

@TS; Då har du inga spärrar alls, och kan valfritt välja den hastighet som du tycker är lämplig. Förmodligen så tjänar du lite pengar på det på köpet (kan ju vara perfekt till lite bärs eller hembränt).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback