2023-04-29, 13:48
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storaknyttet
Majblommor och postkodlotteriet är två saker jag ogillar med samhället.
Det får mig att må dåligt.

Båda profilerar mycket på att de sysslar med välgörenhet men de i ledningen/styrelsen tjänar miljoner
Citera
2023-04-29, 13:56
Medlem
Frågan är ju VEM som egentligen säjer dessa majblommor - för det är inte grabben... så mycket kan vi alla enas om. Någon borde gräva i detta.
Han är majblommans Greta. En lättmanipulerad marionett - utvald för att folk ska tycka extra synd om honom.
Citera
2023-04-29, 14:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Ehh... ja?
Ehh… nej!

Det han personligen har gjort är att sälja några få majblommor till sina närmaste. Precis samma som i princip alla skolbarn i Sverige har gjort.

Sedan har någon/några aktivister startat en kampanj i pojkens namn, där andra aktivister köper majblommor från organisationen Majblommans webbshop. Dessa köp sker på ett sådant sätt att provisionen går till Murhafs konto. Han själv är inte på något sätt inblandad i dessa försäljningar. Lika lite som Den Lilla Sjöjungfrun är inblandad i försäljningen av alla leksaker med hennes bild på.

Majblomman är egentligen rätt fula när de utnyttjar barn för att sälja sina produkter. De kunde lika gärna haft en helt neutral webbshop där man bara köpte sina majblommor direkt från organisationen.
Citera
2023-04-29, 14:31
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Självklart är det mer synd om Luna än denna pojke. Men försök att få vänstern att förstå det. Ganska intressant också att denna pojke har fått nästan lika mycket hat från tokhögern som 15-åringen som nästan dödade Luna fick.

Förstå vad? Skrikvänstern har sin skeva syn på samhället, hur fel den än är.

Sen är det väl inte pojkens fel att han fick en chans att sälja multum.
Det är systemets fel.

Att en person gynnas i förhållande till andra som sliter med sin plastblommor kan knappast kallas rättvist. Hade han sprungit bena av sig för att tjäna extra mycket vore det helt ok, men inte att ett exempel uppmärksammas och gynnas direkt för att just detta blev omtalat. Plus att det skett via webben och att det då pushas på medieplattformar för att en individ/säljare skall få fördelar.

Hatet blir missriktat. Det borde skötts bättre av dom som tillåter en digital försäljning.
Citera
2023-04-29, 14:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thellio
Jag skulle nog hellre välja att lägga mina pengar på en trisslott. Då har man ju chansen att vinna, köper man en majblomma så är det som att kasta pengar i sjön.

Synd att du inte förstått syftet med Majblomman. Det är inte att vinna pengar.
Trisslotter gynnar en annan organisation.
Citera
2023-04-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Frågan är ju VEM som egentligen säjer dessa majblommor - för det är inte grabben... så mycket kan vi alla enas om. Någon borde gräva i detta.
Han är majblommans Greta. En lättmanipulerad marionett - utvald för att folk ska tycka extra synd om honom.

Exakt!
Håller med dig till fullo.
Ett mediaspektakel för att ge stjärnglans åt utvald kille med familj utan asylskäl. Det luktar lite i kanterna om detta.

Har man inte asylskäl får man på sedvanligt sätt söka jobb och försörjning i landet där man vill bo, och på det viset kan man få arbetstillstånd då man har egen försörjning. Funkar finfint för dom utlänningar jag känner.
Här tror jag att man önskar få allt serverat. Familjen har en vision och en kravspec. för att få bo i vårt land utan motprestation. Det tror jag.
Varför skulle annars pappan hålla sig undan? Och vad gör han för familjens dagliga bröd?
Citera
2023-04-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Med hans lön från majblommorna så klarar dom sig långt i hemlandet. Satsar dom pengarna på rätt saker i Etiopien blir det säkert bra. Solceller?

Är det någon som vet varför dom inte vill tillbaka? Hur kan vi vara så flata och bara låta åren gå?
Försök bluffa dig kvar och jobba eller dra benen efter dig i USA utan greencard.

Hur kan dom ens få hyra lägenhet utan uppehållstillstånd, och vem betalar deras boende och mat?
Jag har fattat det som att det inte går att utvisa dom trots avslag, dvs att Etiopien vägrar ta emot dom.
Citera
2023-04-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Jag har fattat det som att det inte går att utvisa dom trots avslag, dvs att Etiopien vägrar ta emot dom.

Jasså, ja det kanske ger en hint om vad det är för folk egentligen, oavsett hur god och snäll grabben är och hur det framställs i media, eller?
Citera
2023-04-29, 16:47
Medlem
Citat:
Jasså, ja det kanske ger en hint om vad det är för folk egentligen, oavsett hur god och snäll grabben är och hur det framställs i media, eller?

Det är ju därför aktivisten som ligger bakom kampanjen valt att lyfta fram just det här barnet. Just eftersom han och hans familj är här illegalt. Hade det varit en skötsam etiopisk familj med uppehållstillstånd eller medborgarskap hade det inte varit lika intressant att lyfta fram dem.

Det handlar om aktivism med syfte att asylsökande som befunnits inte ha asylskäl skall få stanna i varje fall.
Citera
2023-04-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storaknyttet
Majblommor och postkodlotteriet är två saker jag ogillar med samhället.
Det får mig att må dåligt.
- låter svävande,
kanske finns en bakkomliggande personlig orsak,
det är väl hejigt när folk vinner pga postkoden.
Majblomman är inget lotteri, men det verkar som fler än du mår dåligt av att barn får belöning
då de lyckas sälja många majblommor.
Citera
2023-04-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det är bara ett antagande att familjen får det och en hypotetisk diskussion hur det blir med fortsatt bidrag när pojken har tjänat så mycket pengar som han har gjort.
Det ska de inte eftersom det är grabbens pengar, inte föräldrarnas. Föräldrarna ska istället straffas och betala skadestånd om de använder deras sons pengar åtminstone så länge de är kvar i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det här kan vara bland det dummaste jag sett skrivas på Flashback.

Du är vänsterpartist och röstar konsekvent för ett parti som har en politik som går stick i stäv med dina egna åsikter. Det är lika dumt som att säga att "jag röstar AfS, och jag har i många år varit för en restriktionsfri invandring".

Mina absoluta åsikter är jämställdhet och jämlikhet i samhället. Jag är totalt emot privatisering etc. Saker som går före. Invandringen kan Vänsterpartiet knappast styra över

Och hela samhället har problem med att barn och unga i Sverige är de absolut sämsta generationerna någonsin. Ser ständigt svenskar som uppträder som svin. P bussen satt en ung vuxen och hostade och drog slem och lät som om hon spottade. Ett beteende som borde resultera i att bussen stannar och kräver att folk går av. Istället ringde hon strax därefter ett samtal där hon spelade utbildad på ett skrattretande vis och när hon staplade ut såg man hur tillgjort hon ordnat upp sig men hon hade redan avslöjat sig som drägg och gissa vad

Det jag och mer eller mindre alla vuxna jag talat med de senaste åren ser är desamma som ska sköta om er andra i olika sammanhang i samhället. Det är inte politiskt utan ett resultat av att dräggighet blev norm med internet och en kultur av att alla tror att dom är märkvärdiga. Livet kommer slå de flesta av dem hårt.

Att jag sedan var emot invandringen pga att jag sett dåliga attityder, värderingar och kriminalitet innebär inte längre att det är så stor skillnad längre mellan en generation yngre svenskar mot invandrare. En invandrarpojke cyklade förbi och jag tror att han oprovocerat kallade mig för jävla kärring (han sa jävla kärring men jag brydde mig knappast) men det hade lika gärna kunnat vara Tindra och inte en mörkhyad person. För Sveriges föräldrar har misslyckats radikalt i tjugo år någonting och det märks i samhället. Invandrare som svenskar. Resten av oss undrar vad ni gjorde istället för att uppfostra era barn.
Citera
2023-04-29, 19:25
Medlem
Citat:
Grabben är oskyldig, han har inte valt att födas i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in