2023-04-24, 21:55
Medlem
När jag bodde i USA på 80-talet så var det vanligt att när man gick ut på barer och danshak att man fick rumpan och brösten kladdad på och det var inget man brydde sig så mycket om än att man knuffade bort creepot som äcklade sig.

I dag är det typ nästan våldtäkt, polisanmälan och total social ostracisering om en av snubbarna man däckat i samma säng som på en KDU-fest skulle råka nudda en med benet i fyllesömnen.

Och på människans grottstadie var det nog få kvinnor som upplevde det så traumatiskt om dom blev hemdragna till en grottmans jysta barre.

Sen också att även den konsensuella sexsakten har drag av våldtäkt över sig.

Så då undrar jag om våldtäkt egentligen är en social konstruktion.
Citera
2023-04-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
När jag bodde i USA på 80-talet så var det vanligt att när man gick ut på barer och danshak att man fick rumpan och brösten kladdad på och det var inget man brydde sig så mycket om än att man knuffade bort creepot som äcklade sig.

I dag är det typ nästan våldtäkt, polisanmälan och total social ostracisering om en av snubbarna man däckat i samma säng som på en KDU-fest skulle råka nudda en med benet i fyllesömnen.

Och på människans grottstadie var det nog få kvinnor som upplevde det så traumatiskt om dom blev hemdragna till en grottmans jysta barre.

När tänker du lämna grottstadiet själv? Bara för att något var okej på stenåldern eller på 80-talet är det inte okej idag det kallas för utveckling av den mänskliga rasen. Var inte jättelänge sedan man fick aga barn eller att kvinnorna fick rösträtt, är detta också en social konstruktion att detta numera inte är tillåtet?
Citera
2023-04-24, 22:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
När tänker du lämna grottstadiet själv? Bara för att något var okej på stenåldern eller på 80-talet är det inte okej idag det kallas för utveckling av den mänskliga rasen. Var inte jättelänge sedan man fick aga barn eller att kvinnorna fick rösträtt, är detta också en social konstruktion att detta numera inte är tillåtet?

Tack, jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Citera
2023-04-24, 22:37
Medlem
Idiotsveriges avatar
Självklart är det en social konstruktion, det finns ju många kvinnor som t.om erkänt att de drömmer om att bli våldtagna. Men jag tycker inte att man skall använda våld, vare sig utan eller med medgivande i en sexakt. Sådant kan spinna ur kontroll.

Samtidigt tycker jag att det har gått för långt med lagstiftandet i dessa frågor. Det är ohälsosamt för ett samhälle att göra mannen rädd för att röra kvinnan. När man redan har problem med låga födelsetal så är ju detta bara något som kommer förvärra detta.

Invandrare föder fler barn till stor del för att de fortfarande inte känner till Sveriges lagar och kör på med sina egna, där man både får aga och straffa kvinnan med våld många gånger. Därför åker de också in i fängelse mer än Svenskar, men de vinner ändå på det i längden eftersom de inte är rädda för kvinnan och därför föder mer barn som med tiden kommer ta över landet och vända på dessa idiotlagar, men då är det för sent för svensken.
Citera
2023-04-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Människan har inte genomgått några evolutionära förändringar sedan 80-talet...

Så det enda som återstår är sociala konstruktioner.
Citera
2023-04-28, 08:58
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Då kan man väl också säga att misshandel är en social konstruktion eftersom det finns folk som slåss med samtycke (boxning, MMA osv).
Citera
2023-04-28, 09:24
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Hur har du sex egentligen?

Angående social konstruktion: Alla våra lagar är sociala konstruktioner som är till för att vi ska bete oss mot varandra. Dock verkar antropologer anse att mänskligheten i stort delar grundläggande moraliska värderingar oavsett religion, ras och kultur. Typ döda inte andra, ta inte deras grejer och sånt.

Angående traumatiserade våldtäktsoffer: Detta har jag funderat mycket på. Med tanke på hur utbrett våldtäkt är, så verkar det vara högst individuellt hur offret drabbas rent psykologiskt. Jag tror dock inte att det sociala meddelandet "om du blir våldtagen så är ditt liv förstört för all framtid" hjälper till.

Angående om folk är mer "lättkränkta nu": Nej. Förr stod man ut, nu finns det chans att få sin vilja hörd och det är bra. Ingen ska kladda på mig om jag inte vill.
Citera
2023-04-28, 13:39
Medlem
Stor del av människans beteende är en social konstruktion, var och varannan hade varit mördare och våldtäktsman annars.
Citera
2023-04-28, 17:17
Medlem
rex144s avatar
Vi behöver inte gå så långt tillbaka som till grottstadiet och ej heller till medeltiden, det räcker att gå 200 år tillbaka där tjänstehjon våldtogs av jordägaren. Vem skulle de anmäla det till? Vem skulle tro de?
Våldtäkter brukar följa i alla krig. De ryska soldater ägnade sig åt massvåldtäkter under II VK.
I Berlin blev nästan alla tyska kvinnor och flickor våldtagna.
Kvinnor har haft kyskhetsbälten under resor för att dels skydda mot otrohet men också mot våldtäkt.
Även president Trump våldtar och är stolt över det,
ni minns när han sade : "Grab them by the pussy"

https://soundcloud.com/detroitsfilth...r-by-the-pussy
Senast redigerad av rex144 2023-04-28 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in