• 1
  • 2
2023-04-21, 20:38
Medlem
Jag och några vänner såg en polisbil med två yngre kvinnliga poliser i - polisbilen hade helt släckt yttre belysning (hel-, halv-, varsel-, parkerings-, dimljus & blåljus) - helt utan ljus helt enkelt. Polisbilen framfördes inom tätort, centrala Linköping på tidig kväll.

Vi ville göra poliserna uppmärksamma på detta så vi vinka så att de vevade ner rutan, på passagerar sidan fram.

Jag - Hej! Ni åker nedsläckt utan yttre belysning.
Polisen - Ja, va? Vilken belysning menar du?
Jag - Det är helt nedsläckt. Så ni får sätta på strålkastarna.
Polisen - Hej då!

Hade det funnits hyffs hos de kvinnliga poliserna så borde dom ursäktat sig & tackat för informationen, men så blev inte fallet. Vi blev alla rätt förvånade över de kvinnliga polisernas arrogans.

Vad har ni för erfarenheter av dylika situationer? Vad kan man förvänta sig för respons? Vad vore det rimliga?
Citera
2023-04-21, 20:48
Medlem
Hamsterbolls avatar
Alltså polis har rätt att inte följa trafikregler vid yrkesutövning, vid brådskande yrkesutövning eller vid trängande fall… de hade säkert en anledning.

Men de kunde ju tackat ändå såklart. De borde varit trevliga. Det borde alla vara.
Citera
2023-04-21, 20:48
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkobyDo
Jag och några vänner såg en polisbil med två yngre kvinnliga poliser i - polisbilen hade helt släckt yttre belysning (hel-, halv-, varsel-, parkerings-, dimljus & blåljus) - helt utan ljus helt enkelt. Polisbilen framfördes inom tätort, centrala Linköping på tidig kväll.

Vi ville göra poliserna uppmärksamma på detta så vi vinka så att de vevade ner rutan, på passagerar sidan fram.

Jag - Hej! Ni åker nedsläckt utan yttre belysning.
Polisen - Ja, va? Vilken belysning menar du?
Jag - Det är helt nedsläckt. Så ni får sätta på strålkastarna.
Polisen - Hej då!

Hade det funnits hyffs hos de kvinnliga poliserna så borde dom ursäktat sig & tackat för informationen, men så blev inte fallet. Vi blev alla rätt förvånade över de kvinnliga polisernas arrogans.

Vad har ni för erfarenheter av dylika situationer? Vad kan man förvänta sig för respons? Vad vore det rimliga?

Kanske spanade på någon/ngr?
Citera
2023-04-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Kanske spanade på någon/ngr?

Polisbilen framfördes i ett område med tät trafik av cyklister, gångtrafikanter och till mindre del mötande biltrafik.
Citera
2023-04-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Alltså polis har rätt att inte följa trafikregler vid yrkesutövning, vid brådskande yrkesutövning eller vid trängande fall… de hade säkert en anledning.

Men de kunde ju tackat ändå såklart. De borde varit trevliga. Det borde alla vara.

Ett tack vore ju trevligt absolut - inte minst då de insåg sitt lilla misstag och satte på bilens yttre belysning.
Citera
2023-04-21, 21:03
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ett tack vore ju trevligt absolut - inte minst då de insåg sitt lilla misstag och satte på bilens yttre belysning.
Det skrev du inte i startinlägget, hade kanske varit mer "berättigat" att inte säga tack om lysena förblev släckta (eftersom de då stått fast vid sitt val och inte vänt kappan efter din åsikt). Men rent allmänt, vad spelar det för roll? Det finns trevliga poliser och det finns otrevliga poliser. Ni stötte på några otrevliga bara, life goes on.
Citera
2023-04-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Det skrev du inte i startinlägget, hade kanske varit mer "berättigat" att inte säga tack om lysena förblev släckta (eftersom de då stått fast vid sitt val och inte vänt kappan efter din åsikt). Men rent allmänt, vad spelar det för roll? Det finns trevliga poliser och det finns otrevliga poliser. Ni stötte på några otrevliga bara, life goes on.

Vad har det för betydelse att jag inte skrev det i startinlägget - det är lika sant oavsett.
Citera
2023-04-21, 21:18
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Vad har det för betydelse att jag inte skrev det i startinlägget - det är lika sant oavsett.
Jag är av en annan uppfattning men det blir en never mind där.
Citera
2023-04-21, 21:23
Avstängd
Sillsvins avatar
Påminner om en gång när jag vart skjutsad till fyllecell i Västberga. Ifrågasatte varför snuten körde på gångvägar, fick svaret att det var genvägar och att de har rätt att köra på gångvägar. Kunde inte annat än ge dom rätt.
Citera
2023-04-21, 21:25
Medlem
Citat:
Jag är av en annan uppfattning men det blir en never mind där.

Ok - Det var kontentan av de kvinnliga polisernas respons oxå. Bry dig inte - skit i vår verksamhet - adjö.
Citera
2023-04-21, 21:29
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ok - Det var kontentan av de kvinnliga polisernas respons oxå. Bry dig inte - skit i vår verksamhet - adjö.
De kanske var upptagna med att diskutera något viktigt eller hade varit med om något jobbigt precis innan du kom in i bilden, tror du på fullaste allvar att responsen blir jättepositiv då? Att vara polis är ett farligt och ofta psykiskt påfrestande jobb. Du gör en höna av en fjäder.
Citera
2023-04-21, 21:39
Medlem
Citat:
De kanske var upptagna med att diskutera något viktigt eller hade varit med om något jobbigt precis innan du kom in i bilden, tror du på fullaste allvar att responsen blir jättepositiv då? Att vara polis är ett farligt och ofta psykiskt påfrestande jobb. Du gör en höna av en fjäder.

Javisst - det kan finnas många "kanske" - men det utesluter inte att andra kan ha andra erfarenheter av liknande situationer & att de förmildrande omständigheter som du påpekar gör svaren ointressanta.

Varför skulle ditt teoretiska resonemang om att det finns förmildrande omständigheter för att poliser ska ha en arrogant och nonchalerande attityd vara det rätta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback