Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-20, 09:35
  #1
Medlem
Påstås först vara en satellit, men nasa går ut och säger att deras satellit fortfarande är i orbit

Kan det uteslutas att det var ett astronomiskt fenomen i krigets ukraina?

https://www.bbc.com/news/world-europe-65331823
Citera
2023-04-20, 09:42
  #2
Medlem
Den här gången gick det bra, men det här är ett mardrömsscenario den dag någon tolkar en meteorit som ett kärnvapenanfall.
Citera
2023-04-20, 10:12
  #3
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den här gången gick det bra, men det här är ett mardrömsscenario den dag någon tolkar en meteorit som ett kärnvapenanfall.

Fast det finns ingen som skulle tolka en meteorit som ett kärnvapenanfall förstår du väl? Så det behöver du inte tänka på mer.
Citera
2023-04-20, 10:16
  #4
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den här gången gick det bra, men det här är ett mardrömsscenario den dag någon tolkar en meteorit som ett kärnvapenanfall.

Dessa gissar jag man identifierar då de avfyras, och upptäcks av satelliter som ständigt bevakar Ryssland och kina. Ubåtar däremot kan man ju inte bevaka på det sättet....
Citera
2023-04-20, 10:27
  #5
Medlem
Finns bra filmer på reddit...

Typ denna:

https://www.reddit.com/r/ukraine/com...eb2x&context=3

OM jag ska spekulera så tror jag det är ryssarna som ger sig på starlink.
De sateliterna ligger i låg bana. Grönt ljus ska vara nickel...

Ukraina behöver starlink för deras motoffensiv som börjar nu....

Att det är så tyst om detta är beror nog på att alla vill lägga locket på...

Ytterligare ett tecken på att ryssarna börjar bli riktigt rädda
Citera
2023-04-20, 10:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Dessa gissar jag man identifierar då de avfyras, och upptäcks av satelliter som ständigt bevakar Ryssland och kina. Ubåtar däremot kan man ju inte bevaka på det sättet....
USA och Ryssland har nog den kapaciteten, om alla håller sig lugna och inte grips av panik*, men det var t ex ett tillfälle när Pakistan och Indien var i krig när en meteorit passerade och tur nog träffade atmosfären längre österut. Hade de kapacitet att se skillnaden?


* Minns incidenten när ett amerikanskt fartyg under WW II öppnade eld mot Venus i tron att det var en japansk ballong. Underskatta inte vilka misstag folk kan göra.
Citera
2023-04-20, 11:24
  #7
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Var väl bara en meteorit? Påminner om den som syntes i ryssland för några år sedan.
Konstigt med flyglarmet men det är väl på high alert nu för tiden.
Citera
2023-04-20, 11:34
  #8
Medlem
Hade ljusskenet varit statiskt hade jag köpt det som en meteorit.

Men du har tre eller fyra pulsar i filmen.

Det tyder på någon form av urladdning.

Så jag tror att det är en starlink satellit som blivit ”mickrad”
Citera
2023-04-20, 12:08
  #9
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Hade ljusskenet varit statiskt hade jag köpt det som en meteorit.

Men du har tre eller fyra pulsar i filmen.

Det tyder på någon form av urladdning.

Så jag tror att det är en starlink satellit som blivit ”mickrad”
Brukar se ut sådär när lite större meteoriter bryts sönder i mindre delar som i sin tur bryts sönder, inget konstigt.
Citera
2023-04-20, 12:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Brukar se ut sådär när lite större meteoriter bryts sönder i mindre delar som i sin tur bryts sönder, inget konstigt.
Tänkte säga det, såg mitt livs meteorit häromdan, härligt grön oregelbundet pulserande
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback