2023-04-19, 08:33
Medlem
För ungefär 30 år sedan när jag var barn, fick man lära sig i skolan att på grund av växthuseffekten skulle temperaturerna stiga vilket skulle leda till att havsnivåerna skulle stiga så mycket att Maldivena helt skulle vara borta om 20 år. Vad jag noterat finns Maldiverna fortfarande kvar och frodas

Vad hände med miljötalibanernas profetia? Kommer de att få rätt i något över huvud taget? Hur ska man kunna ta miljötalibanernas armageddonssagor på allvar efter denna totala felskattning?
Citera
2023-04-19, 08:47
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
För ungefär 30 år sedan när jag var barn, fick man lära sig i skolan att på grund av växthuseffekten skulle temperaturerna stiga vilket skulle leda till att havsnivåerna skulle stiga så mycket att Maldivena helt skulle vara borta om 20 år. Vad jag noterat finns Maldiverna fortfarande kvar och frodas

Vad hände med miljötalibanernas profetia? Kommer de att få rätt i något över huvud taget? Hur ska man kunna ta miljötalibanernas armageddonssagor på allvar efter denna totala felskattning?

Du vet vad det är - propaganda!
Citera
2023-04-19, 08:50
Medlem
Om de stora havsisarna sakta smälter så ökar ju havsnivån lite...men vi har väl landhöjning samtidigt på en del ställen..men säkert har nivån ökat på tex maldiverna..
Citera
2023-04-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Om de stora havsisarna sakta smälter så ökar ju havsnivån lite...men vi har väl landhöjning samtidigt på en del ställen..men säkert har nivån ökat på tex maldiverna..

Rätta mig om jag har fel, men is har lägre densitet än vatten, dvs har större volym. Så när havsis smälter borde det faktiskt bidra till en sänkning av havsnivån. Lägg is i ett glas med vatten, låt smälta och kolla vad som händer.
Citera
2023-04-19, 08:55
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men is har lägre densitet än vatten, dvs har större volym. Så när havsis smälter borde det faktiskt bidra till en sänkning av havsnivån. Lägg is i ett glas med vatten, låt smälta och kolla vad som händer.
Gäller nog bara is som redan ligger under ytan...
Citera
2023-04-19, 09:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
All is finns inte i havet.

Testa att lägga isbiten intill glaset, nivån i glaset blir oförändrad medans du få en stor pöl efter isen bredvid glaset.
Citera
2023-04-19, 09:05
Medlem
Finns nog fakta på nätet om detta....har för mig de pratar om några centimeter upp i snitt nu.
Citera
2023-04-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Gäller nog bara is som redan ligger under ytan...

Exakt. Puckot tror att de smältande glaciärerna flyter i vattnet.
Citera
2023-04-19, 09:11
Medlem
SnutteFia03s avatar
Så här i efterhand blir det ju uppenbart att de överdrivit, alternativt misstagit sig, för att få igenom sina politiska agendor.

Det märkliga är att folk fortsätter falla för propagandan som snabbt rasar ihop som ett korthus om man synar hur det sett ut under några decennier tillbaka, med tanke på vad som sagts ska ske och vad som faktiskt inträffat.
Citera
2023-04-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Exakt. Puckot tror att de smältande glaciärerna flyter i vattnet.
Ja lite så...Stockholm hade ju flera kilometer is på sig sist....nu har de landhöjning. trycket lägre.
Citera
2023-04-19, 09:15
Medlem
Havsnivån kommer med största sannolikhet stiga med en meter till år 2100....står det på nätet
Citera
2023-04-19, 09:16
Medlem
Citat:

Nej.
Det är Arkimedes princip som gäller.

Is som flyter i vatten: Oförändrad nivå när den smälter.

Det är bara när is ligger på land som en havsnivåhöjning kan ske.

Anledningen till att Maldiverna inte ligger under vatten är att klimathysterin är extremt överdriven samt att i den mån is har smält så har det huvudsakligen förekommit på platser där isen är flytande och allstå inte påverkar hasvnivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in