2023-04-16, 01:33
Medlem
Jag arbetar och har månadslön och nu är semestrarna klara. Jag fick min önskan igenom och skall ha semester i juli. Nu är saken som sådan att efter detta med semestrar var klart så har jag nu sagt upp mig och min anställning upphör den 15/6. Hur funkar det då med ersättning under min semestermånad som börjar två veckor efter att jag slutat? Får jag alla dom pengarna/ersättningen ändå då i slutet av juli? Det rör sig om 31 sparade semesterdagar som alltså ligger i i juli två veckor efter att uppsägningen är klar.
Citera
2023-04-16, 01:35
Medlem
Du får ersättning för alla semesterdagar månaden efter sista lönen.
Citera
2023-04-16, 02:17
Medlem
Till att börja med så upphör ju din anställning 15/6, så om dina semesterdagar är godkända/utlagda eller inte, spelar ingen roll.
Jag utgår ifrån att du har förskottslön:
En del arbetsgivare vill göra klart allt på sista ordinarie lön och då får du betalt för arbete, semester, reseräkning, utlägg och ev andra skulder som arbetsgivaren har till dig (både innevarande och föregående månad) i juni.
En del arbetsgivare gör som brukligt även på sista ordinarie lön, dvs du får betalt för arbete innevarande månad + utlägg, reseräkning etc från föregående månad. Vilket innebär att semester + utlägg, reseräkning etc från juni, utbetalas i juli.
Båda varianterna är korrekta.

Ang semester och byte av arbetsgivare, så kan det vara bra att tänka på nedan.

Hade du slutat din anställning i augusti, så hade det sett ut så här:
Alt 1. Du kan vara tvungen att ta semester enligt fastställd semesterplan, du har ingen rättighet att ångra semesteransökan när den är godkänd.
Alt 2. Du kan få din godkända semester indragen. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att ge dig semester under uppsägningstiden.
Citera
2023-04-16, 09:05
Medlem
Du får även ersättning för de semesterdagar du arbetat in i år från den 1/4 till anställningen upphör
Citera
2023-04-17, 11:36
Medlem
Vi har förskotts semester, den 1e januari får vi 25 nya dagar. Jobbar man inte hela året så blir man återbetalningsskyldig om man tagit ut mer än man har rätt till.
Bara för det står 31 dagar behöver inte alla vara betalda.
Citera
2023-04-30, 22:04
Medlem
Hej

Bumpar tråden i hopp om lite klarhet kring semesterersättning.
Jag har 25 sparade semesterdagar från tidigare år.

Vad är skillnaden på om jag väljer att ta ut dom under min uppsägning kontra om jag vägrar att ta ut dom och arbetsgivaren behöver betala ut dom utöver min slutlön? För jag antar att jag kan vägra (även om mitt jobb saknar kollektivavtal?), visst får man en större del om man inte tar ut dom? Jag är medveten om att man måste skatta för dessa.
Min månadslön är 28.000kr/mån

Mina semesterdagar är värda 0,8% av lönen, så utöver min vanliga månadslön får jag 224kr/dag. Men jag undrar alltså om utfallet blir annorlunda om arbetsgivaren tvingas betala ut 25 semesterdagar, är dom fortfarande "bara" värda 224kr x 25 dagar? Jag kanske är ute och cyklar helt, men jag har för mig att dom brukar bli värda mer om man inte tar ut dom "på riktigt" utan man får allt i en klumpsumma istället! Vet att min arbetsgivare brukar vara väldigt mån om att pusha att man ska ta ut semester under uppsägning...

Tack för svar
Citera
2023-04-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plecto
Hej

Bumpar tråden i hopp om lite klarhet kring semesterersättning.
Jag har 25 sparade semesterdagar från tidigare år.

Vad är skillnaden på om jag väljer att ta ut dom under min uppsägning kontra om jag vägrar att ta ut dom och arbetsgivaren behöver betala ut dom utöver min slutlön? För jag antar att jag kan vägra (även om mitt jobb saknar kollektivavtal?), visst får man en större del om man inte tar ut dom? Jag är medveten om att man måste skatta för dessa.
Min månadslön är 28.000kr/mån

Mina semesterdagar är värda 0,8% av lönen, så utöver min vanliga månadslön får jag 224kr/dag. Men jag undrar alltså om utfallet blir annorlunda om arbetsgivaren tvingas betala ut 25 semesterdagar, är dom fortfarande "bara" värda 224kr x 25 dagar? Jag kanske är ute och cyklar helt, men jag har för mig att dom brukar bli värda mer om man inte tar ut dom "på riktigt" utan man får allt i en klumpsumma istället! Vet att min arbetsgivare brukar vara väldigt mån om att pusha att man ska ta ut semester under uppsägning...

Tack för svar

Jag håller med dig, det är ganska vanligt att man tar ut semester innan man slutar. Ett bekvämt sätt att de facto avsluta jobbet så fort som möjligt. Brukar uppskattas av både den anställde och ofta även av arbetsgivaren... Samtidigt som man ändå är i någon mån disponibel för att visa ersättaren tillrätta.

Nackdelen med att ta ut semester i kontanter efteråt, är såvitt jag förstår, att skatten blir högre... Det brukar ju bli 50% på alla extra pengar, ist för den sedvanliga skatten på ca 30...
Så det du vann på gungorna lär du förlora på karusellen...
Det är ytterligare en anledning varför många föredrar att ta ut semesterdagar / ledig tid om de kan...
Citera
2023-04-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag håller med dig, det är ganska vanligt att man tar ut semester innan man slutar. Ett bekvämt sätt att de facto avsluta jobbet så fort som möjligt. Brukar uppskattas av både den anställde och ofta även av arbetsgivaren... Samtidigt som man ändå är i någon mån disponibel för att visa ersättaren tillrätta.

Nackdelen med att ta ut semester i kontanter efteråt, är såvitt jag förstår, att skatten blir högre... Det brukar ju bli 50% på alla extra pengar, ist för den sedvanliga skatten på ca 30...
Det är ytterligare en anledning varför många föredrar att ta ut semesterdagar / ledig tid om de kan...

Ok, tack för svar! har du någon aning om hur man ska räkna fram hur mycket en semesterdag är värd? Om jag i vanliga fall får 224kr/dag när jag tar ut semester, hur mycket får man om t.ex. man ska få 25 semesterdagar utbetalt på en slutlön? Är det fortfarande 224kr/dag (0,8% av lönen)
Citera
2023-04-30, 23:07
Medlem
Citat:

Skatten blir inte högre för att semestern betalas ut, däremot kan källskatten bli högre.
Citera
2023-04-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skatten blir inte högre för att semestern betalas ut, däremot kan källskatten bli högre.

Citat:

Jag har sökt lite och hittade detta:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/...r-om-du-slutar

Semesterersättning om det inte finns kollektivavtal
När det saknas kollektivavtal beräknas semesterersättningen enligt semesterlagen. Den innehåller två olika regler, sammalöneregeln och procentregeln. Sammalöneregel är den som vanligast används, men om du har en stor andel rörliga lönedelar så används vanligtvis procentregeln.
Sammalöneregeln innebär att du inte gör något löneavdrag för semesterdagen och räknar ut ett semestertillägg med 0,43 procent av månadslönen per semesterdag. Arbetstagaren får alltså sin dagslön och ett semestertillägg.

28,000 (månadslön) x 0,043 = 1204kr x 25 semesterdagar = 30 100:- / Hur mycket av detta skattas ca?
Tänker jag rätt?
Senast redigerad av plecto 2023-04-30 kl. 23:35.
Citera
2023-05-01, 16:35
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plecto

28,000 (månadslön) x 0,043 = 1204kr x 25 semesterdagar = 30 100:- / Hur mycket av detta skattas ca?
Tänker jag rätt?

Gränsen för statlig inkomstskatt år 2023 går vid 598 500 kr. Räkna ut hur mycket pengar du totalt kommer att ha av inkomst av tjänst under 2023 för att se om du kommer över 600 000 kr. Gissar att du inte kommer över den gränsen om du nu inte får en väldigt mycket högre lön på nya jobbet.

Efter jobbskatteavdrag osv. så brukar skatten vara lite under 30 %, men det beror var du bor och hur hög skatt du betalar i kommun/region och om du är med i statliga kyrkan.

https://www.skatteverket.se/privat/e...3e8000166.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in