2025-11-06, 12:36
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja, bra svar. Såklart det är så. Dock har den taktiken inte funkat sen 2 världskriget skulle ja våga påstå. Men de fattar ju inte dom. Dessutom tror ja inte civila liv spelar någon roll för båda sidorna när det dom egentligen krigar om är kontroll över naturtillgångar och handelsvägar??

Du har rätt såklart, men dom har inte passerat andra världskriget än i hjärnan... De följer den stora "profeten", så tänk mer 500 e.kr. Så vet du i vilken tidsepok dom är i sen och verkar.

Båda sidor hindrar mat- och medicinhjälp, vilket orsakar svält som vapen.
Senast redigerad av buhbye 2025-11-06 kl. 13:21.
Citera
2025-11-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Tack för informativt inlägg nu har man lite mer koll.

Men varför ger sig båda sidorna men främst rsf på civila? Varför denna grymhet mot folk som bara råkar bo eller va på fel plats. Kan ju inte bar ha med låg iq att göra.

Nu verkar det som att det främst på båda sidor handlar om att kontrollera handelsrutterna, gruvor osv men om man vill ha ett eget land i landet så kan det var en bra idé att ha folket som bor där på sin sida tänker ja.

I Sudan finns sedan länge svåra och våldsamma etniska konflikter. Mellan olika stammar och mellan araber och svarta. Så civila kan ligga risigt till, även om de egentligen inte utgör något problem för motståndarsidan, gissar jag.
Citera
2025-12-06, 18:32
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=40c0207f-8c8e-494a-9681-f1245fe85028
Citat:
Den paramilitära väpnade gruppen RSF anklagas för att ha attackerat en förskola i Sudan. Minst 50 personer har dödats, däribland 33 barn, uppger en läkarorganisation.
Citera
2025-12-24, 12:02
Medlem
Som jag förstått det, handlar det om två psykopatiska ledare som slåss om revir. 2.050 har dött hittills (ej inberäknat miljoner från tidigare) och barn ligger med avsprängda ben och svälter i sanden.

Det extra sjuka med detta krig är att så många dött att blodet från de döda står så högt att det syns från rymden: https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/nov/03/blood-spilled-sudan-el-fasher-space-rsf-uae-darfur

Och inga tidningar verkar skriva om det. Allt handlar enbart om Palestina/Israel medan detta pågår rakt framför oss. Sverige har givit 100 miljoner kronor som hjälpt hittills dock: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/11/sverige-ger-100-miljoner-kronor-till-humanitara-insatser-i-sudan/ men det som behövs är att få ett slut på dessa två psykopatiska ledare.

Varför står det så lite om detta när det är så brutalt? Tydligen går de in i byar och slaktar allihop, våldtar kvinnorna till döds och barnen som överlever lever med fruktansvärda skador som aldrig kan återställas.

Av alla krig jag sett, är det här det absolut jävligaste.
Citera
2026-01-10, 15:54
Medlem
Ördögs avatar
I går, på fredag, hade kriget i Sudan pågått i precis tusen dagar.

One thousand days of conflict in Sudan: A devastating humanitarian crisis
https://www.vaticannews.va/en/world/news/2026-01/1000-days-of-conflict-in-sudan-devastating-humanitarian-crisis.html
Today, Sudan – facing one of the most severe humanitarian crises in the world – marks 1,000 days of conflict, a solemn marker. There, over 33.7 million people are living with an urgent need for humanitarian assistance, “effectively two in three people, and where famine has been declared twice in less than a year” as Caritas Internationalis reported.
Children in Sudan have endured “1,000 days of agony”
https://www.unicef.org/sudan/press-releases/children-sudan-have-endured-1000-days-agony
“Since fighting erupted in April 2023, Sudan has become one of the largest and most devastating humanitarian crises in the world, pushing millions of children to the brink of survival.
/---/
"In 2026, 33.7 million people, about two-thirds of the population, are expected to need urgent humanitarian assistance. Half of them are children.
/---/
“More than 5 million children have been forced from their homes – the equivalent of 5,000 children displaced every day - many of them repeatedly, with attacks and violence often following them as they move.
Citera
2026-01-12, 07:58
Medlem
Allt fler Sudaneser vill till Europa rapporterar SVT:
Runt 14 miljoner är på flykt undan det brutala inbördeskriget i Sudan, inom landet eller i grannländerna. Men knappa förhållanden i flyktinglägren med brist på framtidsutsikter får alltfler att röra sig mot Europa. En utveckling som FN varnat för.
Man har pratat med två ("slumpmässigt utvalda") individer:
– Jag är inte rädd. För stannar jag i lägret så förvärras min situation för varje dag. Om jag beger mig mot Libyen så är chansen kanske 50 procent att jag lyckas, säger tidigare läkarstudenten Ismail Slieman Alziber.
– Vi som lever i lägret har ett mycket hårt liv. Döden omger oss från alla håll. Jag tar risken och tar sjövägen till Europa, säger tidigare forskaren Adela Ismail Mohammed som SVT Nyheters team träffar i ett stort flyktingläger i grannlandet Tchad.
Shit, tänk vilken chans - miljoner forskare och läkare! Är det kanske dags för ett Europa igen som inte bygger murar, dags att öppna våra hjärtan?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in