2023-04-14, 10:26
Medlem
Nikromas avatar
Ny dom: Svenska operatörer måste blockera piratsajter

Citat:
Pirate Bay, Fmovies och Nyafilmer måste blockeras av tre svenska operatörer. Det framkommer av en ny dom i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm som först snappades upp av nyhetsbyrån Siren och sedan vidarerapporterades av bland andra DI Digital.

Domen ålägger Tre, Telenor och Tele2 att blockera tillgången till dessa sajter med tekniska medel – annars blir det ett vite på 500 000 kronor.

Bakom stämningsansökan ligger filmjättar som SF, Nordisk Film och Disney, som argumenterat för att blockeringarna bara skulle utgöra ett mindre ingrepp i internetanvändarnas informationsfrihet, skriver DI Digital.

Undra om detta kommer påverka något alls? Nu är jag inte en del utav Fmovies eller Nya filmers klientel så vet inte alls hur stora dessa är. Men Piratebay har jag personligen inte använt på flera år, finns så många fler andra bättre siter idag.
Citera
2023-04-14, 10:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma

Undra om detta kommer påverka något alls? Nu är jag inte en del utav Fmovies eller Nya filmers klientel så vet inte alls hur stora dessa är. Men Piratebay har jag personligen inte använt på flera år, finns så många fler andra bättre siter idag.

Nu använder jag ingen av sajterna men då jag kör Bahnhof som leverantör så ser jag ut att kunna fortsätta besöka sidan om jag skulle vilja.
Citera
2023-04-14, 10:44
Medlem
Så det är därför man inte kommit åt bukten i veckan?
Citera
2023-04-14, 10:45
Medlem
sommarlovs avatar
Varför så fantasilösa, det finns tusen andra siter än de nämnda.
Det låter mest som reklam för sidorna faktiskt!
Citera
2023-04-14, 11:27
Medlem
HerbieCars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma

Funkar finfint med en bra vpn. Sicket slag i luften av operatörerna.
Citera
2023-04-14, 11:29
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiskussionOmMordet
De flesta filmer och serier finns att köpa löst också, på iTunes, SF m.fl. Men det handlar ju inte om det, utan det handlar om att man tycker att man har RÄTT att se serier som andra har betalat miljoner för att producera, utan att själv betala för sig.
För att filmerna i de flesta fall inte är värda pengarna, i slutändan. Är det något man gillar köper jag det oftast på Bluray efteråt för att se om.
Citera
2023-04-14, 11:40
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Du argumenterar FÖR att få ta saker gratis som andra har laglig rätt att ta betalt för. Jag tycker att det är töntigt.

Det är en mycket större fråga än vad lagen säger. Det finns en gråzon där man utbyter gamla spel, serier och filmer som ej annars går att få tag på. Det finns också att tanka något man redan äger, t.ex en dvd som man vill ha digitalt på hårddisk. 1'or och 0'or kan kopieras i all oändlighet utan någon ska lida. Det är hur de brukas som kan ha effekt.

Det är mycket bättre att fokusera på att skapa bättre tjänster än att döda informationsfrihet. Se på steam. Det är rätt smidigt att skaffa spel via steam och det blir mindre och mindre attraktivt att pirata spel.
Citera
2023-04-14, 12:10
Medlem
Citat:
Finns vissa droger som inte säljs i Sverige. Såna droger råkar jag ibland köpa i vissa gränder.

Är det ett legitimt försvar om man åker fast?
Det är inte samma sak. Heroin är förbjudet för att det är livsfarligt. Om jag vill se en serie från nittiotalet som inte finns att streama så är det inte för att den är farlig eller förbjuden, det kanske bara inte är något bolag som brytt sig om att lägga upp den.
Citera
2023-04-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Det är en mycket större fråga än vad lagen säger. Det finns en gråzon där man utbyter gamla spel, serier och filmer som ej annars går att få tag på. Det finns också att tanka något man redan äger, t.ex en dvd som man vill ha digitalt på hårddisk. 1'or och 0'or kan kopieras i all oändlighet utan någon ska lida. Det är hur de brukas som kan ha effekt.

Det är mycket bättre att fokusera på att skapa bättre tjänster än att döda informationsfrihet. Se på steam. Det är rätt smidigt att skaffa spel via steam och det blir mindre och mindre attraktivt att pirata spel.
Bra jämförelse! 👍 Om filmbranschen hade fixat något liknade hade piratentet tagit slut.
Citera
2023-04-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Netflix omsätter bara ca 320 000 000 000 KR om året.

Så det är bra att du fortsätter att stötta dem så att de inte går i konkurs!
Nu är det ju inte omsättningen som gör att ett bolag överlever, utan vinsten. Netflix har rätt höga kostnader också. Nu går de faktiskt med vinst, men att peka på omsättning är rätt korkat.
Citera
2023-04-14, 12:15
Medlem
krillekroks avatar
Citat:
Finns vissa droger som inte säljs i Sverige. Såna droger råkar jag ibland köpa i vissa gränder.

Är det ett legitimt försvar om man åker fast?
Tänk om du som kvinna åker fast utan slöja i teheran och säger att i många länder är det lagligt att inte ha på sig slöja. Är det ett legitimt försvar tycker du?
Citera
2023-04-14, 12:15
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Du argumenterar FÖR att få ta saker gratis som andra har laglig rätt att ta betalt för. Jag tycker att det är töntigt.
Ja, därför att du är husses hund, ett krypande svassande mönster.
Alltid beredd att springa maktens ärenden, alltid beredd att ange folk, alltid slicka uppåt och sparka neråt.
Att de här 3 sajterna blockeras betyder inget, det är domen i sig som är allvarlig eftersom den inte kommer efter en polisutredning utan efter en "utredning" av ett privat företag som sen enbart kopierats av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in