• 1
  • 2
2023-04-14, 07:21
Medlem
I finans media pratas mycket om krypto, i usa finns krypto bankautomater men i Sverige har mig veterligen alla banker blockerat köp av krypto via bankkort och delvis banköverföring. Jag frågat och ifrågasatt till en bank och i princip fått svaret att de skyddar sina kunder från kapitalförstöring.

Hur eller vad kan man göra för att ändra bankernas inställning så även svensken får vara med på krypto tåget utan att krångla allt för mycket?

Är bankernas motstånd verkligen lagligt, kan de hindra kunder från vissa sorters köp, skulle de teoretiskt kunna stoppa alla köp av bilar med hänvisning till att det är kapitalförstöring? Hur har alla banker i Sverige landat i samma slutsats? Vart är rebellerna, tidigare avanza/Nordnet i denna fråga?

Någon med koll som kan ge en vettig förklaring av läget?
Citera
2023-04-14, 07:42
Medlem
Jag håller med att det är helt sjukt att din bank inte låter dig göra vad du vill med dina pengar.

Kanske ännu sjukare hur folk fortfarande har pengar kvar på banken när de agerar såhär i bra tider för tänk vad de då skulle göra om vi gick in i dåliga tider t.ex ekonomisk kris.

Tar alla ut en stor del av sina besparingar så kommer bankerna gå under.
Citera
2023-04-14, 07:45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soldi
Jag frågat och ifrågasatt till en bank och i princip fått svaret att de skyddar sina kunder från kapitalförstöring.
Det var det dummaste jag hört. Då borde de väl också stoppa betalningar till spelbolag, krogen, bilaffären och systembolaget.

Du kan väl fråga om du betalar extra för deras "ekonomiska rådgivning", och om du då kan välja bort den tjänsten.
Citera
2023-04-14, 08:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
I finans media pratas mycket om krypto, i usa finns krypto bankautomater men i Sverige har mig veterligen alla banker blockerat köp av krypto via bankkort och delvis banköverföring.
Nej det har dom inte. Småbankerna tillåter inte VISA/MC kort dragningar till vissa krypto exchanges. Swedbank med. Men SEPA överförningar skall gå bra.

SEB, Handelsbanken, Nordea, Norske Bank och Danske bank tillåter kortdragningar.

Citat:
Jag frågat och ifrågasatt till en bank och i princip fått svaret att de skyddar sina kunder från kapitalförstöring. Hur eller vad kan man göra för att ändra bankernas inställning så även svensken får vara med på krypto tåget utan att krångla allt för mycket?

Sjukt att banken tar sig rätt att avgöra detta när det är dina pengar, eller hur?
Tänk den som såg 18k som ett ypperligt köp tillfälle men inte lyckades. Eller tänk om 3 år om Bitcoin priset baserar $250 0000...
Bitcoin, fixes this.

Citat:
Är bankernas motstånd verkligen lagligt, kan de hindra kunder från vissa sorters köp, skulle de teoretiskt kunna stoppa alla köp av bilar med hänvisning till att det är kapitalförstöring? Hur har alla banker i Sverige landat i samma slutsats? Vart är rebellerna, tidigare avanza/Nordnet i denna fråga?
Någon med koll som kan ge en vettig förklaring av läget?
Bankerna försöker få det att låta som att det är "dina pengar". Rent formellt är det bankernas pengar, vilket blir extra uppenbart när dom stoppar dessa köp. Du har bara en fodring till dem. En fodring du kanske inte får ut om det blir bankkris.
Citera
2023-04-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nej det har dom inte. Småbankerna tillåter inte VISA/MC kort dragningar till vissa krypto exchanges. Swedbank med. Men SEPA överförningar skall gå bra.

SEB, Handelsbanken, Nordea, Norske Bank och Danske bank tillåter kortdragningar.

Håller med om mycket och man vill ju inte gå in på för mycket detaljer men handelsbanken Mastercard till coinbase och Länsförsäkringar till coinbase tillåter de inte.

Men ja det är en relevant fråga varför de inte stoppar spel transaktioner mm med samma argument..
Citera
2023-04-14, 23:00
Medlem
Citat:
Håller med om mycket och man vill ju inte gå in på för mycket detaljer men handelsbanken Mastercard till coinbase och Länsförsäkringar till coinbase tillåter de inte.

Men ja det är en relevant fråga varför de inte stoppar spel transaktioner mm med samma argument..

Det är förstås en lögn att det handlar om att skydda kunderna. Snarare är det ett tafatt försök att skydda bankerna och banksystemet. Om tillräckligt många skulle flytta sina besparingar från bankkontot till bitcoin så skulle hela systemet haverera.
Citera
2023-07-11, 07:37
Medlem
”Kryptobolag kommer samarbeta med banker”
https://www.svd.se/a/JQw407/varldens...r-in-i-sverige
Citera
2023-07-12, 12:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Ok, ny på detta, hur får jag ut btc till bank enklast?
Skapa konto på tex Coinbase eller Binance, gå igenom all verifiering som är standard och koppla ditt bankkonto. Sedan för du över dina BTC till Coinbase, säljer dom för USD och för över dina USD till ditt bankkonto.
Citera
2023-07-12, 21:06
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Skapa konto på tex Coinbase eller Binance, gå igenom all verifiering som är standard och koppla ditt bankkonto. Sedan för du över dina BTC till Coinbase, säljer dom för USD och för över dina USD till ditt bankkonto.
ok, går det att skaffa ex ett coinbase företagskonto ifrån ett tunisiskt bolag och koppla visa med dey

?
Citera
2023-07-12, 23:11
Medlem
Citat:

Sjukt att banken tar sig rätt att avgöra detta när det är dina pengar, eller hur?
Tänk den som såg 18k som ett ypperligt köp tillfälle men inte lyckades. Eller tänk om 3 år om Bitcoin priset baserar $250 0000...
Bitcoin, fixes this.

Bankerna försöker få det att låta som att det är "dina pengar". Rent formellt är det bankernas pengar, vilket blir extra uppenbart när dom stoppar dessa köp. Du har bara en fodring till dem. En fodring du kanske inte får ut om det blir bankkris.

Stämmer det verkligen?
Citera
2023-07-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasp5152
Stämmer det verkligen?
Ja, det stämmer. När man sätter in pengarna i bankkonto, har man pengarna inte längre. Istället får man ett löfte från banken att ge man tillbaka pengarna när man frågar om detta. Det är precis som om du lånar pengar till en kompis. Banken kommer också att investera pengarna vidare eller skapa nya lån inom regleringsgränserna för debet/kreditbalansen, så pengarna finns inte kvar i banken nästa stund efter att du har satt in dem.
Citera
2023-07-15, 10:55
Medlem
Fram tills i förra veckan kunde jag köpa genom mitt kort hos Handelsbanken på tex Binance och Bybit. Nu blir transaktionerna declined. Någon som vet om Handelsbanken agerar som en mindre småstadssparbank helt plötsligt?

Vilken bank byter jag till?

(Kortet fungerar utan problem på alla möjliga andra ställen så inget fel på kortet)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in